Online közönségmérés 2013-tól: a gemius Ipsos Audience újdonságai

Múlt hónap közepén mutatta be az Ipsos a tendergyőztes, új gemius Ipsos Audience online közönségmérést. A Kreatívon egy elég részletes cikk jelent meg ezzel kapcsolatban, így az alábbiakban a közönségmérés újdonságaival foglalkozom csak részletesebben.

A 2013. január 1-jén startoló közönségmérés legfontosabb változása, hogy a már meglévő webes mérés mellett magában foglalja a mobil és videós tartalmak mérését is. Emellett nagyon lényeges változást jelent az is, hogy az eddig csak a MédiaNavigátorban elérhető háttérváltozók használhatók lesznek a GemiusExplorerben is. (Sőt az adatbázis több szoftverbe is betölthető lesz, a GemiusExplorer és a MédiaNavigátor mellett például a Gemius elemző szoftverébe, a GemiusPlannerbe is, de akár a győztes konzorciumon kívüli szolgáltató szoftvere is használható lesz.) Fontos újdonságot jelent még az adatfeldolgozás sebességének gyorsulása: a jelenlegi másfél hónap helyett csak fél hónapot kell majd várni a közönségadatokra. Emellett érdemes megemlíteni azt is, hogy a kutató a sok kritikát kapó OPA helyett egy teljesen új felületen, a Webmetrics-en jeleníti majd meg a forgalmi adatokat.

A mobil mérés

A mobilon letöltött weboldalak, a mobilra optimalizált oldalak, illetve alkalmazások mérése ma is elérhető a gemiusTraffic analitikában, de ahhoz természetesen csak az adott médiatulajdonos fér hozzá. Sajnos a mobil mérőkódokra való átállás sem zajlott még le maradéktalanul, így vannak olyan médiatulajdonosok, amelyek a webes mérés kódjait terjesztették ki ezekre is, illetve egyes mobil felületek még nem is kerültek be a mérésbe. A mobil site és alkalmazás szintű forgalmi adatok jelenleg tehát nem érhetők el publikus vagy előfizetéses felületen a piaci szereplők számára, a közönségadatok szolgáltatása pedig nem volt része az eddigi közönségmérésnek. Sőt, egyelőre a Gemius más országban sem szolgáltat ilyen adatokat, igaz, Szlovákiában már elindult a mérés.

A jövőre induló mobil mérés a gemiusTraffic felületén elemezhető, real-time analitikát, a Webmetrics-en megjelenő, napi frissülésű forgalmi adatokat, illetve az elemző (GemiusExplorer) és elemző-tervező szoftverekben (GemiusPlanner, MédiaNavigátor stb.) elérhető havi közönségadatokat is magában fog foglalni. Az adatszolgáltatás kiterjed mind a mobilon letöltött hagyományos oldalakra és a mobilra optimalizált oldalakra, mind az Android, iOS és Windows Phone alkalmazásokra. Az adatszolgáltatás a weboldalak méréséhez hasonlóan domain szintű lesz.

A mobilon letöltött hagyományos oldalak forgalma eszköz alapján a mobil mérésbe sorol, a mobilra optimalizált oldallal együtt vagy attól elkülönítve is megjeleníthető lesz. Értékesítési és tervezési szempontból az utóbbi verzió lenne szerencsésebb, hiszen a hagyományos oldalon alap esetben a webes (és nem a mobil) hirdetések jelennek meg. Egy tartalom mobil oldala és alkalmazása számíthat külön domainnek, ez a megrendelői kör megállapodásának kérdése a kutatóval, de véleményem szerint már csak az értékesítési szempontok (pl. eltérő formátumok) miatt is érdemes külön megjeleníteni ezeket.

A mobilon megjelenő standard és arra optimalizált weboldalak valós felhasználószámának meghatározása a cookie-k hiánya miatt egy modellre fog épülni. Ennek részleteiről sajnos egyelőre nem rendelkezünk bővebb információval. Az alkalmazásoknál szerencsére nincsen ilyen gond, a cookie mindaddig él, amíg a felhasználó nem törli az appot.

A közönségadatok gyűjtése hasonlóan fog zajlani a webes mérés pop-up (cookie) paneljéhez, azaz a mérésben részt vevő oldalakon, alkalmazásokban véletlenszerűen jön majd fel a közönségmérés kérdőíve. A kérdőív a mobil felület jellemzőihez igazodik, csak korlátozott számú alap demográfiai változókra kérdez majd rá, gyorsan kitölthető, kevés adatforgalommal jár. A nem, kor, iskolai végzettség, illetve településtípus biztosan része lesz a kérdőívnek, ezeken felül legfeljebb 1-2 további változó várható. Igény esetén adatfúzióval megoldható a változók számának bővítése, de ehhez viszonylag kevés kemény demográfiai kapcsolóváltozót fog tartalmazni az adatbázis.

A táblagépek nem fognak külön megjelenni a mérésben: a böngészőből érkező forgalom a webes (nem a mobil!) mérésbe számolódik (a tablet böngészők tudják kezelni a cookie-kat), az alkalmazásokból érkező forgalom pedig a mobil applikációk mérésébe kerül.

Érdekes kérdés, hogy lehet-e majd a webes és mobil (illetve videós) forgalmat együtt elemezni, azaz például keresztlátogatottságot nézni a mobil és webes felületek között. Ez a megrendelői konzorcium döntésének kérdése, az elvi lehetősége megvan annak, hogy az adatokat egy adatbázisban publikálják. (A másik verzió, hogy a webes, mobil és videós mérés külön-külön adatbázisokban jelenik meg, így természetesen nem lehet majd keresztlátogatottságot elemezni.)

A videómérés

A videós tartalmak mérése a Gemius már ismert, de a piac által jelenleg kevésbé használt gemiusStream szolgáltatásán fognak alapulni. (A teljes funkcionalitású változat az ára miatt nem volt népszerű, az egyszerűsített lejátszó gomb mérés pedig nem jelentett komoly hozzáadott értéket a médiatulajdonosok számára.) A gemiusStream egy videós analitikai rendszer, amely real-time adatszolgáltatással támogatja majd a médiatulajdonosokat a videók fogyasztásának elemzésében, ilyen módon segítve a tartalomgyártást. A gemiusStream jelenleg is támogatja a legtöbb piacon lévő nyílt, illetve zárt forráskódú lejátszót.

Az analitikai adatok a gemiusStream felületén jelennek meg, míg a forgalmi adatok a webes és mobil méréshez hasonlóan, napi frissítéssel a Webmetrics-en, a közönségadatok pedig a több szoftverben is elemezhető havi közönségmérési adatbázisban. A Webmetrics-en és a közönségadatbázisban a videós tartalmakra vonatkozóan valós felhasználó, stream (letöltés), session (látogatás) és idő adatok jelennek meg.

A mobil adatokhoz hasonlóan egyelőre kérdéses az is, hogy a videós tartalmak mérése a webes forgalmi adatokkal együtt vagy külön jelenjen meg a Webmetrics felületén és a közönségmérési adatbázisban. Mivel mindkét esetben “webes felületen” fogyasztott tartalmakról van szó, az adatbázisok fúziója lényegesen egyszerűbb (lenne), mint a mobilos mérés esetében.

Megrendelői döntés kérdése, hogy a beágyazott videókat és az eredeti forrást hogyan kezelje a kutatás: egyben, külön, vagy egyben, de szétbonthatóan. Ennek technikai korlátja nincsen.

A tartalmak megjelenítésénél itt is a domain szint az alap, amit úgy lehet értelmezni, hogy a videót kiszolgáló oldal domainje. A stream adatbázisban mindenképp meg tud jelenni a tartalom domain szinten, azaz pl. az Indavideón összesen hány stream volt, mennyi idő, stb. De ha a piac felállít egy egységes tematikát, és ezt a kódolásnál is követi, akkor megbontható pl. felhasználók által előállított vs. szerkesztőségi tartalmakra vagy tematikus kategóriákra (autós/állatos/vicces stb.) is a domainen belül.

A beágyazások kezelése más szempontból is érdekes kérdés. A webes mérésben jelenleg el vannak különítve a mérőkóddal mért (piros) és a csak szoftverpanellel mért (fekete) adatok. A videók esetében viszont a beágyazások miatt nem feltétlenül egy domain van, és nem is feltétlenül mérőkóddal mért az az oldal, ahová a videót beágyazták.

A kibővített közönség adatbázis

A kibővített, fúziós közönségadatbázis több, mint 500 háttérváltozót tartalmaz majd. Tudomásunk szerint a fúzió a NOK adatbázisával történik majd. Fontos újdonságot jelent a kibővített adatbázis esetében, hogy a mérőkóddal nem mért weboldalak már nemcsak a gemiusExplorerben jelennek meg, hanem az egyéb elemző és tervező szoftverekben is. Érdekes kérdés, hogy az elemző-tervező szoftverek mennyire lesznek alkalmasak a tervezői munka hatékony támogatására, és használatuk át fog-e menni a napi gyakorlatba.

Nem tartozik szorosan a kibővített adatbázis témájához, de érdemes megemlíteni, hogy a kutatásban 2013-tól nem a havi, hanem – a korábbi tenderkiírásnak megfelelően – a napi adatok lesznek alapértelmezettek. Ez változást hoz majd a top oldalak sorrendjében: azok az oldalak lesznek majd az élen, amelyeknek a napi látogatottsága magas, és hátrébb sorolódnak azok, amelyeknek a napi látogatottsága alacsonyabb, de például a közösségi médiából vagy a keresőből havi szinten sok – de nem állandó, napi szintű – látogatót szereznek. Ez a megoldás egyébként a mi (értsd: CEMP Sales House) értékesítési struktúránknak jobban megfelel, mert az idő alapon eladott felületekben a fix napok jellemzőek. Igencsak ritka, hogy egy kampány valamilyen site összes oldalán egy hónapig fusson, így a havi adatokkal való munka magában hordozta ezt a torzítást.

A másik változás, hogy ezentúl viselkedés alapú célcsoportképzésre is lesz lehetőség, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a weboldalak látogatása kombinálható lesz más változókkal. Ilyen módon létre lehet majd hozni az Index látogatók vagy az Index látogató nők célcsoportját. Az, hogy a site-ok látogatására vonatkozó változók esetében napi vagy havi használatot vesznek-e majd alapul, szintén az eldöntendő kérdések közé tartozik.

A Webmetrics

Az ügynökségek nem sokat érzékeltek abból a “harcból”, ami médiaoldalon tört ki annak idején a Webauditot váltó, alapvető forgalmi adatokat megjelenítő OPA bevezetése kapcsán. Bár nagyon sokat fejlődött az OPA a gIA Szakmai Bizottság és a kutató közös munkája során, sajnos a mai napig nem állt elő egy olyan felhasználóbarát felület, amit az érintett szerkesztőségi munkatársak többsége teljes mellbedobással tudna támogatni. Éppen ezért a magam részéről üdvözlöm a döntést, hogy az új közönségmérés része egy új forgalmi felület, a Webmetrics is, amit rendes magyarok módjára természetesen cs-vel ejtünk.

A Webmetrics az OPA-hoz hasonlóan napi frissítésű lesz és – mint feljebb említettem – a weboldalak mellett a mobil és videós forgalmi adatok is megjelennek rajta. Az OPA egyik legnagyobb – a megrendelői szerződésben rögzített RU és estRU mutatók megjelenítéséből adódó – hátránya az új oldalak és rovatváltozások rugalmatlan és lassú követése volt, az új felület azt ígéri, hogy ez gyorsabban fog menni. A megrendelői kör körében végzett igényfelmérés alapján várhatóan a hálózatos (kiadók, sales house-ok) nézetben megmarad a tisztított elérés számot nyújtó megoldás (ahogyan a jelenlegi OPA-ban is van), de a weboldalas nézet ettől elválhat és rugalmasan lehet kezelhető: nem (feltétlenül) adna tisztított adatot, viszont cserébe a jelenleginél sokkal rövidebb – akár 24-36 óra – átfutással jelenhetne meg egy-egy új oldal vagy rovat. (A közönségmérési adatbázisba az első teljes mért hónap adatai tudnak bekerülni, ahogyan eddig is.)

Bízom benne, hogy a Webmetrics egy egyszerű, jól kezelhető felület lesz, amin már a jelenleginél kevesebb és egyértelműbb adatsorok jelennek meg. (Jelenleg elérhető napi szinten UC = unique cookie, estRU = becsült valós felhasználó és RU = valós felhasználó adat, mindez belföldre, külföldre és teljes forgalomra, amit ember legyen a talpán, aki tud értelmezni. Az UC egyébként a nyers cookie adat, ami pont a korrigálás hiánya miatt csak napi szinten érhető el. Az RU adatok már 15 évnél idősebb közönségre vonatkoznak, napi, heti és havi szinten, a sima RU a már publikált közönségadatbázisból származik, az estRU pedig historikus adatok alapján becsült RU szám, amíg nincs hivatalos RU adat. Tegyük gyorsan hozzá, hogy az RU a havi közönségmérési adatbázisban csak 15 évnél idősebb belföldi látogatókat jelent, míg az OPA-n van ugye külföldi forgalom is. Szóval ezt a mutató kavalkádot mindenképpen érdemes lenne tisztítani.)

Az előző tender fontos és fájdalmas tanulsága volt, hogy ennek a főleg médiatulajdonosok által használt felületnek jóval nagyobb figyelmet kell kapnia. Az igényfelmérés – ahogyan említettem – már elkezdődött a kutató részéről, a specifikációra pedig nagyon oda kell figyelnünk, hogy egy jól használható, lehetőleg kompromisszum-mentes felülettel tudjunk dolgozni az elkövetkező három évben.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

Egy hozzászólás a(z) “Online közönségmérés 2013-tól: a gemius Ipsos Audience újdonságai” bejegyzéshez

  1. Visszajelzés: Trendfigyelő | Rabbit | online media blog