A kutatások összehasonlításánál érintettük, hogy készülőben van a webAUDIENCE (pontosabban kezelő szoftvere, a MEMRI) médiatervezői modulja, azonban béta állapota miatt még nem érdemes vele foglalkozni. Várható volt, hogy a másik oldal, a Gemius és Szonda Ipsos páros is előrukkol majd hasonló megoldással. A múlt heti workshopjukon bejelentették, hogy 2009 II. negyedévétől a Média Navigátor online kampányok tervezésére is alkalmas lesz. A részletekről Kovács Marcit, a Szonda Ipsos kutatásvezetőjét kérdeztük.
A Média Navigátor a Szonda Ipsos elemző szoftvere, amelybe különféle adatbázisok tölthetők be, többek között az offline tervezésnél előszeretettel használt Nemzeti Médiaanalízis. Ezt a fejlesztést követően a Média Navigátorban egyrészt elemezhetők lesznek a gIA közönségmérési adatai, másrészt elérhetők lesznek a Navigátorban megszokott opciók (célcsoportképzés, kereszttábla, keresztlátogatottság elemzés, szabad változóképzés, grafikus megjelenítés, export funkciók).
A workshopon elhangzott, hogy a tervezésénél hétköznap, hétvége, illetve napszakok szerint bontást lehet majd használni.
Az előbbiek hasznosak, hiszen több esetben előfordul, hogy egy hétvégi, kevésbé látogatott nap kevesebbe kerül (pl. két hétvégi nap egy hétköznap ára), de olyan eset is, amikor hétvégén nő meg a forgalom, ezért feláras a megjelenés (pl. programajánló oldalak). A napszakok szerinti bontásnak már kevesebb értelmét látom, egyrészt viszonylag ritkán használatos (pl. bizonyos napszakhoz kötődő termékek hirdetése esetén vagy ha megszállottan hisz benne a hirdető, hogy más is akkor érhető el az interneten, amikor ő), másrészt az árazáson jó eséllyel nem változtat.
Az egyes kreatív méretek a szokásos “inzert típusok” elnevezés alatt lesznek elérhetők, idő és megjelenés (CPM) alapú árakkal.
Ezzel kapcsolatban több kérdés is felmerül, kezdve ugye a nagyon különböző kreatív méretek kezelésével, és folytatva olyan, ennél is lényesebb kérdésekkel, hogy ténylegesen bele fognak-e kerülni az adatbázisba az egyes rovatok árai (amik pl. az aktuális látogatottsági adatok szerint is változhatnak), vagy egy általános ár lesz kalkulálva site-onként. Illetve hogy hogyan tudja kezelni a csomagokat: tegyük fel, hogy egy site-on 10 Ft egy AV, ha két site-on veszem, akkor 8 Ft, ha négyen akkor már csak 6 Ft és így tovább. Nem is beszélve arról, hogy a kisebb médiatulajdonosok esetében eléggé ad hoc jellegű is tud lenni az árszabás. Esetleg maga az adott megoldás lesz egyedi áras azáltal, hogy egy adott site ilyen és olyan tartalmai között jelenik meg a hirdetés.
Marci elmondása szerint új intzerttípusokat a felhasználó is vihet majd fel, ami részben megoldást jelent a kreatív méretek sokféleségének kezelésére. Az árak adatainak frissítése várhatóan háromhavonta történik majd meg, de sok múlik a médiatulajdonosokon is. Az egyedi és csomagárak kezelését más tervező szoftvereknél úgy szokták megoldani, hogy listaárat adnak meg, a médiatervező pedig felviheti a kialkudott árat.
A következő kérdés persze, hogy mi lesz az átkattintás és unique user (ne adj isten action) alapú árakkal, amik korántsem tekinthetők ritkának vagy kivételnek. Újabb kérdés, hogy ha időtartam alapútól eltérő elszámolási módokról van szó, akkor hogyan fog hozzá mutatókat kalkulálni a rendszer. Egy több oldalon futó kampány azért tud olcsóbb lenni, mert szabad kapacitás szerint futhat, emiatt viszont előre nem tudjuk, hogy melyik oldalon konkrétan mennyi megjelenés fog futni, és esetleg azt sem, hogy várhatóan milyen frequency-vel. Ezek egyelőre nyitott kérdések maradnak.
A szoftverben egyébként egymás mellett lesznek kezelhetők különböző kampány alternatívák is, így ezek árai és kalkulált mutatószámai (várható eredményei) könnyen összevethetők.
Az elemzéshez több hullámot (időszakot) is ki lehet majd választani. Az adatok firssítési gyakoriságát a piaci igények fogják meghatározni, havi vagy maximum negyedéves adatbázisokra lehet számítani.
A szoftver egyedi telepítésű lesz, hálózatos vagy online elérésű verzióval. Számomra kérdéses, hogy ezek után a gemiusExplorerre szükség lesz-e egyáltalán, hiszen a gIA adatai a Média Navigátorban is elérhetővé válnak. A Marci által képviselt hivatalos álláspont szerint a Navigátor elsősorban tervezésre, a gemiusExplorer pedig továbbra is elemzésre lesz használható. Hasonlóképpen érdekes kérdés, hogy vajon az árazás hogyan alakul majd, hiszen a Média Navigátor önmagában sem olcsó mulatság…
A workshop legvégén a gIA-val kapcsolatos további tervekről is szó esett. Ezek az újítások 2009. II. félévére várhatók.
A Szonda is “rákapott” a fúzióra, ugyanis a cookie panel és a szoftver panel adatainak összekapcsolása mellett most egy nagyobb dobásra is készülnek. Végeztek egy 4.800 fős online kutatást, amelyben érdeklődést, attitűdöket, sportolási, szabadidő eltöltési, utazási és internethasználati szokásokat kérdeztek le. A kutatás a legalább havi rendszerességgel internetezőkre reprezentatív nem, kor és településtípus szerint. Ebben a cookie és szoftver panelével megegyező kérdésblokkok is szerepelnek, így e változók mentén lehetőség van az adatbázisok fúzionálására. A fúzió 27 kapcsolóváltozó mentén történik. (Ezt a kutatást várhatóan félévente fogják elvégezni.)
A fúzió mellett a 8-14 éves korosztály felé történő nyitás jelenti a másik fő irányt. A közönségmérés adatait a kid.comm kutatás eredményeivel tudják súlyozni. Ez a korosztály összesen 830 ezer főt jelent, akik a havi átlagosan 3.300 Ft-os zsebpénzükkel számolva éves szinten kb. 33 milliárd Ft-ot költenek el, nem számítva a családi vásárlásokra gyakorolt hatásukat. E korosztály körében extrém magas, mintegy 80%-os internetpenetráció, így összesen kb. 660 ezer internetező fiatalról beszélhetünk ebben a korosztályban. Ennek a korosztálynak a bevonása a kutatásba nem egyszerű feladat, mert a 14 éves kor alattiak megkérdezéséhez szülői jóváhagyásra van szükség. A pop-up panelben egyébként jelenleg is gyűjtik az adataikat, de az eredmények nem publikusak (a gIA-ban – mint ismeretes – jelenleg a 15+ közönség szerepel). A szoftver panelt kb. 700 fővel kellene bővíteni ebből a korosztályból, hogy az adatok megbízhatóak legyenek. Emellett a panel fenntartása sem lesz egyszerű, mert folyamatos “kiöregedéssel” kell számolni.
Ezzel a bővítéssel nemcsak bekerülnek a gIA-ba a 8-14 évesekre vonatkozóan is a szokásos adatok, hanem pontos közönségadataink lesznek a gyerekek által látogatott site-okra vonatkozóan is.
Már alig várom, hogy a webAUDIENCE és a gemius/Ipsos Audience tervezői modulját versenyeztethessem, bízom benne, hogy a második negyedévére már mindkettő bevetésre kész lesz.
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
“Médiatervező opcióval bővül a gemius/Ipsos Audience” bejegyzéshez 2 hozzászólás