Kicsi a hazai online piac. A dinamikus bővülés ellenére is a lakosságnak csupán 36%-a használja valamilyen rendszerességgel az internetet (WIP 2006). A médiatulajdonosok/sales house-ok pedig ha megfeszülnek is, csak ezeket a felhasználókat próbálhatják meg eladni a hirdetőknek. Egyre inkább úgy tűnik, hogy az önálló (kisebb) tartalomszolgáltatóknak befellegzett, s az egyetlen járható út az adnetworkökbe, sales house-okba való betagolódás.
Aki időben érkezett és sok pénzt pumpált a netes jelenlétbe, az tartósan megvetette a lábát, s gyakorlatilag kikezdhetetlen állásokat alakított ki. A három legnagyobb tartalomszolgáltató sorra teszi rá a kezét az ígéretes kezdeményezésekre, illetve saját új oldalaival, szolgáltatásaival bombázza a piacot. A T-Online és az Index részéről inkább a bevásárlások dívnak (vagy legalábbis azok szólnak nagyobbat), a Sanoma pedig inkább saját fejlesztésekkel rukkol elő. Summa summarum ezek hárman zsebelik be az online reklámköltés legalább felét.
De mi a helyzet azokkal, akik nem tartoznak e szentháromságba? Ők maguk hogyan látják saját helyzetüket, lehetőségeiket a piacon?
A “többieknek” egy része kimondva-kimondatlanul gerillaharcot folytat, azaz tevékenységével kisebb, jól behatárolható szegmenseket céloz.
Rébeli Feri, a HVG online értékesítési vezetője is ezt fogalmazza meg: “a hvg ott fejleszt, ahol erős, ahol története és kultúrája van, ez pedig a társadalmi-gazdasági vonatkozású tartalmak piaca”. Feri szerint a HVG Online az elsősorban szórakozási, kikapcsolódási lehetőséget biztosító Origo-Sanoma-Index hármassal szemben inkább olyan értékes információkat, véleményeket, szolgáltatásokat ad, melyek a munkahelyi és privát élet könnyebbé tételéhez járulnak hozzá. “Ha megnézed, akkor a nyomtatott lappiacon is megfigyelhető a nagy elérésű bulvár lapok tömege, illetve a kisebb elérésű, szakmai, kiadványok szegmense. Én ez utóbbi csoport részének képzelem el a hvg portfólióját.”
Bőle Gyuri, a HWSW és IDG online értékesítés feje pedig úgy látja, hogy működésükre nincs is hatással a három nagy tevékenysége: “Az IT-tartalomszolgáltatásban egyiknek sincsenek érdekeltségeik, nem is érzem, hogy nagy konkurenciát jelentenének nekünk. Aztán ki tudja. Gyakorlatilag az egyetlen szektor, ahol eddig nem garázdálkodtak, az a miénk. Nem lepődnék meg, ha előbb-utóbb valamelyik egy akvizició keretében beharapná az egyik konkurensünket. Persze ettől nagyobb verseny nem lenne az IT tartalomszolgáltatók között, csak a koncentráció nőne a három nagy oldalán”.
Az Inform Médiás Dunder Krisztián szerint “nem szabad sem alul-, sem túlmisztifikálni ezt a helyzetet. Egyértelműen a piacszerzés időszakát éljük Magyarországon, van aki többet, van aki kevesebbet fektet ma energiáiból az online világba. A regionális kiadók között mi az elsőbe tartozunk, s ezt mutatja is elismertségünk/sikereink azon a téren, ahol mozgunk. A Szonda-Ipsos felmérése szerint pl. az indexet kevesebben olvassák a mi három megyénkben, mint a mi hírportáljainkat! Még fennáll egy alapvető különbség a helyi print és online piac között: míg a print oldalon teljesen “felosztott” az összes megye, addig online tekintetben sok megyében nem léteznek még releváns netes termékek. Még nagyon sok tartalék van a hazai internetes piacban…”
Fialka Kriszta, a Hírek Média média üzletág igazgatója kevésbé derülátó: “Mi nem a súlyunknál fogva hanem a speciális megoldásainkkal tudunk életben maradni. Azt gondolom, hogy az első mondatom kifejezi a mi hitvallásunkat és a már több mint 10 éves piaci jelenlétünk alá is támasztja ezt. A kisebb médiatulajdonosoknak mindig is alkalmazkodniuk kellett a nagyok aktuális stratégiájához. Manapság a felvásárlások kaptak nagyobb hangsúlyt. Nyilvánvaló, hogy mi kisebbek nem tudjuk a lépest tartani velük, így nekünk valami teljesen más utat kell választani. Kifejlesztettünk olyan speciális szolgáltatásokat, amik akkor éppen aktuálisan egyedülállóak voltak a piacon, és ezzel próbáltunk az online hirdetők köztudatába férkőzni.” Kriszta ki is mondja, hogy az érvényesülés egyetlen lehetőségét a gerillázásban látja: “Mi biztosan nem adjuk fel, folyamatosan keresni fogjuk a lyukakat az online hirdetési lehetőségekben, és igyekszünk elsőként betömni azokat!”
Péli Árpi, az EvoMedia alapítója volt az egyetlen, aki saját portfoliójától elszakadva, általánosan festette le az általa “második vonalnak” nevezett szereplők helyzetét: ” A nagy 3 után óriási a tülekedés, naponta jönnek létre új site-ok, közülük néhányan azt hiszik, hogy azonnal pénzt tudnak termelni, de ezen a piacon sem adnak semmit ingyen: nagyon meg kell küzdeni a látogatóért, de még jobban a bevételekért. Egyértelműen a sales house-okba tömörülés lehet a kitöres a kisebb/közepes site-oknak, ilyenből sok van, különböző értékesíitési stratégiával és porfolióval, de úgy érzem, hogy a jobbak megélnek a piacon. A Habostorta, Econet, Adaptive, EvoMedia és persze az Adnetwork hosszú távon is sikeres lehet, jó alternativát tudnak nyújtani, persze az ügyfelkiszolgálás terén mindenhol javulni kell, de pl. az árak rugalmassága, illetve a kreatív megjelenések befogadásának esélye sokkal jobb, mint a nagyoknál. Mivel a rendszeresen netező közönség min. 5-6 különböző oldalt olvas/használ, így elvileg megvan a lehetőség szinte bárkit kiváltani, ugyanakkor a médiatervek jelentős részénel (sokszor persze az ügyfél kérésére) minden úgy kezdődik, hogy origo/index/startlap nyitóoldal, aztán ha marad valami, akkor abból “borítsuk be” az egész magyar netet. Nehéz megtalálni azt a határt amennyiért még érdemes befogadni kampányokat…” (kiemelések tőlem; Árpi szuper frappánsakat mondott, na)
Sajnos a válaszok nem futottak be mindenkitől, de remélem, hogy a post folytatásaképpen az alábbi szereplők is megnyilvánulnak a témában, hiszen nélkülük a kép még nem teljes, az ő esetükben az eddig látottaktól eltérő stratégiák érvényesül(het)nek:
- Adaptive Media
- Axel Springer
- Econet
- Habostorta
- Ringier
Olyan kérdésekre várunk választ, hogy vajon elegendő-e a netre vinni a sikeres offline brandet? Milyen az élet egy “féltékeny” oflány szerkesztőséggel a háttérben? Ha nem a gerilla-hadművelet, akkor mi a talpon maradás/siker titka?
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
jó körkép, várom a folytatást.
Én is, csak még mindig nem futott be mindenkitől… =:(
““Az IT-tartalomszolgáltatásban egyiknek sincsenek érdekeltségeik, nem is érzem, hogy nagy konkurenciát jelentenének nekünk.”
ezek szerint a figyelőnet és az sg közötti megállapodás az nem jelent semmilyen érdekeltséget (i.e. az smafu?), pl. ilyen esetekben:
Hogyan csináljunk pénzt a Google-ból?
2007. március 29. 15:05, Csütörtök – Forrás: Figyelőnet
http://www.sg.hu/cikkek/51373/hogyan_csinaljunk_penzt_a_google_bol
Várom a folytatást, szép munka.