Update (aug. 21.): Az IAB Europe utólag visszavonta az engedélyt a közép- és kelet-európai regionális összehasonlítást bemutató grafikon közlésére, ezért ezt eltávolítottuk a posztból.
Az IAB Europe éves reklámköltési riportja, az AdEx fontos tájékozódási pontot jelent az online területen dolgozók számára. A riportot 19 európai ország IAB tagszervezeteinek azonos metódus alapján gyűjtött adataiból állítják össze a PricewaterhouseCoopers (PwC) közreműködésével, s hiteles képet nyújt a teljes európai online piac méretéről, s ezeket országok és formátumok szerinti bontásban is közli. Magyarország (Horvátországgal és Romániával együtt) először szerepel a kimutatásban. A 2008-ra vonatkozó legalapvetőbb adatok két hónappal ezelőtt láttak napvilágot, augusztus folyamán pedig megérkezett a teljes riport. Az alábbiakban az IAB Europe engedélyével exkluzív adatokat (is) közlünk az AdEx 2008 dokumentumból.
2008-ban az európai hirdetési piac – a harmadik negyedévben kezdődő válság ellenére – 20%-os növekedést ért el az előző évhez képest. Az IAB Europe hálózatába tartozó 19 ország teljes online reklámköltése tavaly 12,9 milliárd euró volt, amivel tovább csökkent a különbség az USA és Európa online hirdetési piaca között (a 2007-es 4,4 milliárdról 3,7 milliárd euróra).
A három legnagyobb piac – az Egyesült Királyság (27%), Németország (23%) és Franciaország (14%) – továbbra is domináns szerepet tölt be, s 64%-kal részesedik a teljes európai reklámköltésből.
Forrás: IAB Europe/PwC, AdEx 2008
A teljes európai költésből – mint láttuk – az Egyesült Királyság részesedik legnagyobb arányban, ugyanakkor az online költés aránya (a teljes reklámköltésen belül) Dániában a legmagasabb. Magyarország pedig sikeresen landolt a top 10-ben ebből a szempontból.
Forrás: IAB Europe/PwC, AdEx 2008
Az online reklámpiac növekedési ütemében Szlovénia, Lengyelország és Ausztria járt az élen, de figyelembe kell venni azt is, hogy a három új résztvevő adatai ebbe a kimutatásba értelemszerűen nem kerültek be. Ha a rendelkezésünkre álló adatokra hagyatkozunk, akkor a hazai online reklámpiac a maga 42%-os növekedésével ebben a listában a 4. helyet szerezte volna meg (Romániát és Horvátországot nem számítva).
Forrás: IAB Europe/PwC, AdEx 2008
A formátumok közül továbbra is a keresőhirdetés vezet 43%-os részesedéssel, s a legerőteljesebb, 26%-os éves növekedéssel. A növekedési ütemet tekintve keresőhirdetést az apróhirdetések (classifieds/listings) követik, 17,4%-os éves növekedéssel és 26%-os részesedéssel.
Forrás: IAB Europe/PwC, AdEx 2008
Végül egy régiós kitekintést osztunk meg a reklámköltés összegéről és az egyes formátumok részesedéséről az online reklámtortán belül. A teljes online reklámköltés összegét tekintve Magyarország a harmadik helyet szerzi meg a közép-kelet-európai IAB országok közül. Szembetűnő jellegzetesség, hogy Románia után nálunk a legalacsonyabb a keresőhirdetés aránya az online reklámtortán belül. A display hirdetések aránya Görögországban és Szlovéniában alakul Magyarországhoz hasonlóan, az apróhirdetések pedig Lengyelországban és Horvátországban jutnak hasonló szerephez, mint nálunk. Az email hirdetések aránya szintén Görögországban alakul a miénkhez hasonlóan.
Ha a formátumok arányát tekintjük, a régión belül az email hirdetések Lengyelországban és Horvátországban, a keresőhirdetés Törökországban és Horvátországban, az apróhirdetés pedig szintén Törökországban a legjelentősebb, a legnagyobb arányú display költést pedig Románia mondhatja magáénak.
[Update (aug. 21.): A Spend by format and by country: Central and Eastern Europe grafikont az IAB Europe kérésére eltávolítottuk.]
Megjegyzés: Az AdEx net költést tartalmaz, azaz azt az összeget, amelyet a hirdető fizet az online hirdetésért (kedvezményekkel csökkentett összeg, amely tartalmazza az ügynökségi jutalékot/munkadíjat).
Az IAB AdEx riport az IAB tagok számára ingyenesen elérhető, egyéb esetben 1500 euróért vásárolható meg. A 45 oldalas riport a részletes reklámköltési adatokon túl 2009-2010-re vonatkozó piaci előrejelzést, illetve penetrációs adatokat, valamint országos comScore és Nielsen statisztikákat tartalmaz.
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
szomorú látni a magyar reklámpiac szerkezetét. a sok bannert. kíváncsi lennék, hogy ennek mekkora része a (párt) állami megrendelés, mennyi a belső hirdetés (amikor mondjuk az indexen az index csoport hirdet). ilyenkor ugyanis irreálisan magas listaárak játszanak, és nem a tényleges piaci árak, ami ezeknek a töredéke.
most azt hagyjuk, hogy a banner olyan online reklámtermék, ahol a teljesítést nem nagyon lehet ellenőrizni, lehet “pörgetni”, valós kiadás gyakorlatilag nincs vele, adóból leírható. mintha pénzmosásra lenne kitalálva. a bevétel meg már legálisan befektethető.
és úgy tűnik, hogy ettől szlovénia mentes, a román reklámpiac meg gyakorlatilag ebből áll. mármit a bannerből. kíváncsi vagyok hogy mérték fel ezt a piacot egyáltalán.
@nev Ezek az adatok nem listaárasak, hanem a piaci szereplők által kalkulált net számok (kedvezménnyel csökkentve, ügynökségi munkadíjjal együtt). Ezek a számok nem tartalmazzák a saját és barter hirdetéseket.
A TNS MI listaáras adatok szerint a display szegmensben az “állami intézmény és fejlesztés” kategória aránya 3,4% volt 2008-ban…
A bannerek kiszolgálását egy harmadik szereplő (adserver szolgáltató) végzi, így valójában nyomon követhető a dolog.
Rengeteg félinformáció és csúsztatás van a kommentedben, remélem, ezeknek legalább egy a része helyére került.
én hiszek neked ;-)
a lényeg, hogy a hazai kkv szektor még csak véletlen se kerüljön képbe.
még jó, hogy van ez a büró. nekem úgy tűnik, hogy az online reklámpiac egy vicc, és egy ügynökségek nem szolgáltatnak, hanem csak baráti alapon diszkontálnak, és így lenyúlják (sic!) a pénzt.
ja és ne is beszélj majd magas hozzáadott értékről, az ügynökségek komplex munkájáról, médiatervezésről, stb. nekem az a tapasztalatom, hogy az ügynökségek egyszerű leszámítolást végeznek. vannak baráti, és barátibb árak. egy átltáthatatlan, és a hazai kkv szektor számára áthatolhatatlan piac.
@nev Az ilyen adatok és az ügynökségi szolgáltatások ált. nem a kkv-knak szólnak, ez egy másik piac.
és szerinted ez így jól van?
Más piac. A kkv-nak nincs szüksége efféle infókra, mert ált. irrelevánsak neki. Ügynökséggel pedig akkor éri meg dolgozni, ha van megfelelő költésvolumen. Nálunk pl. 3-4 ember dolgozik egy ügyfél kampányain (csak a médián), az ő bérüket is ki kell termelni. Kkv méretű költésnél ez simán veszteséges, ennyi.
nem feltétlen. a kkv szektornak ágazati reklámokra van szüksége. de hagyjuk ezt. aligha fogjuk itt egymást meggyőzni.
Sziasztok!
Nagyon jó a blog, mindig ránézek milyen új bejegyzés kerül fel.
Szeretnék egy kis segítséget kérni Tőletek.
Szakdolgozatom egy részéhez készítek kérdőíves kutatást és szeretnélek megkérni Titeket, hogy segítsetek a kitöltésben, a válaszok gyarapításában. :)
A kérdővet a http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/227715444/ linken tudjátok elérni. Ha nem nagy gond, akkor minél előbbi kitöltést szeretnék kérni Tőletek.
És ha a linket elhintenétek pár levlistán vagy ismerősnek, azért is nagyon hálás lennék.
Köszi.
Jó hétvégét.
Márk