A romániai online reklámpiaccal kapcsolatban – Bulgáriához hasonlóan – ismét Szabó Ákos volt a segítségünkre. Az alábbiakban az általa készített audit riportra, s az általa is használt, az Initiative Media Romania által kiadott Media Fact Book Romania (2008, pdf) című kiadványra, valamint az IAB/PwC vonatkozó riportjaira támaszkodva mutatjuk be a romániai online hirdetési piacot.
A román hirdetési piac
Az Initiative Media Romania már említett Media Fact Book kiadványa szerint a romániai ATL reklámköltés 593 millió EUR-nak megfelelő összeg volt 2008-ban, ami 22,02%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Ezen belül az online reklámköltés a 2007-es 9 millió EUR-ról 15 millió EUR-ra nőtt 2008-ban, ami a részesedésének az 1,85%-ról 2,53%-ra való növekedését is jelenti.
Az IAB Romania és a PwC becslése szerint a teljes online reklámköltés 2008-ban 20 millió EUR (72,4 millió RON) volt, ami 50%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
A Media Fact Book szerint az online hirdetési piac legnagyobb költői – a hazai viszonyokhoz hasonlóan – a pénzügyi szolgáltatások, a telekommunikációs cégek és autógyártók, de jönnek fel az FMCG cégek is.
Az egy főre eső teljes reklámköltés Romániában 27 EUR, ami a bulgáriai (35 EUR) és hazai (76 EUR) számokkal összevetve jelentős jövőbeni növekedésre enged következtetni. A romániai reklámköltésből a tévé hasítja ki a legnagyobb részesedést (64,6%), ezt követi messze lemaradva a sajtó (14,7%), a közterület (10,7%) és a rádió (6,4%). A beltéri hirdetések részesedése a legalacsonyabb (1,1%), s így ez a szegmens az egyetlen, amely az online hirdetésnél is kisebb arányban részesedik.
Online tartalomszolgáltatók és sales house-ok
A relatíve alacsony online reklámköltés ellenére a román internetes tartalomszolgáltatói piac szokatlanul zsúfolt. A román online hirdetési piac egyik sajátossága a network sales house-ok dominanciája, szemben a más közép-európai országokban jellemző tartalomszolgáltatók által létrehozott sales house-ok túlsúlyával. A sales house-ok valós piaci súlyáról nem érhető el publikus információ, de sajtóinterjúkra támaszkodva az alábbi piaci részesedések becsülhetők 2008-ra vonatkozóan:
A legnagyobb sales house-ok hirdetési bevételei, 2008 (millió EUR)
A legnagyobb sales house-ok közül csak a Media PRO és az Internet Corp rendelkezik saját portfolióval. (Az Internet Corp portfoliót korábban az AdEvolution értékesítette.) A többi szereplő, az ERBO Interactive, a BOOM, az AdEvolution és az AdTarget mind network sales house-ok. Újabb fejlemény, hogy a BOOM is saját portfolióépítésbe kezdett felvásárlással és saját site indítással egyaránt.
2008 októberében Voiculescu külön divíziót alapított az online portfoliója értékesítésére (Intact Interactive). A hozzá tartozó 18 site-ot – köztük a vezető sport oldalt, a GSP.ro-t – korábban a BOOM (Netbridge) értékesítette. Az Intact Interactive ezzel azonnal komoly szereplővé vált a román online hirdetési piacon, mintegy 50 millió+ havi oldalletöltéssel. Az Intact ráadásul el is csábította a BOOM két vezetőjét, Magda Zandert és Gabriel Boacát ügyvezetőnek és sales igazgatónak. Az Intact vezetője, Bogdan Gavrila a 2009-es bevételeiket 4-4,5 millió EUR-ra becsüli. Mindez jól szemlélteti a nagy online tartalomszolgáltatókat képviselő sales house-ok sebezhetőségét…
2009 Q1, krízis az online reklámpiacon (is)
Az online piac – a teljes hirdetési piachoz és az egész gazdasághoz hasonlóan – váratlanul komoly visszaesést tapasztalt meg 2009 első negyedévében. Az online költés legalább 30%-ot esett vissza az előző év azonos időszakához képest, ami így kb. 1,4 millió EUR-s piacot jelent 2009 Q1-ben.
A tartalomszolgáltatók és sales house-ok ennek ellenére optimisták maradtak és összességében 10-15%-os növekedést várnak a 2009-es évre. Néhányan a szűkülő ATL büdzsék kompenzálását várják a CPC-től és a direkt értékesítéstől. Privát beszélgetésekben azonban a csupán 3-4%-os növekedés is megjelenik álláspontként. A helyi szakértők a korábbiakhoz hasonló mértékű bővülést csak a 2010-es évtől várják.
Az eladásokban bekövetkező csökkenés mellett a pénzek begyűjtése a legfontosabb probléma. Az átlagos fizetési idő az előző évi 45 napról akár 90 vagy több napra is nőtt, ami egyes sales house-ok számára megnehezítette a cash-flow menedzsmentet. Az ügyfelek szó nélkül késleltetik a kifizetéseket, az ügynökségek pedig hosszabb fizetési határidőket alkudnak ki.
Számos szereplő bízik abban, hogy a konzervatív hirdetők számításba veszik az online hirdetések használatát, mások pedig az online média javára több büdzsét allokálnak a média-mixen belül.
Ügynökségek, direkt értékesítés, árazás, kedvezmények, engedmények
Az árazási és kedvezmény struktúra a román online reklámpiacon a hazaihoz hasonlóan alakul: magas listaárakkal és magas kedvezményekkel lehet számolni.
A kiadók és a sales house-ok erőteljesen az ügynökségekre vannak utalva, ugyanis az ügynökségi és a direkt értékesítés 85%/15% arányban oszlik meg. A médiaügynökségeknek adott mennyiségi kedvezmények mértéke Romániában 50% körül van. A rendes kedvezményeken felül az ügynökségeken keresztül vásárló nagyobb ügyfelek, pl. a Vodafone, az Orange vagy a Procter&Gamble, további engedményeket kapnak.
A jelenlegi kritikus gazdasági helyzetben a román ügynökségek úgy igyekeznek megtartani a profitabilitásukat, hogy kevesebb sales house-nál költik el a büdzséiket, és magasabb további kedvezményeket kérnek tőlük. Ezek a “bónuszok” a 30%-ot is elérhetik, sőt egyes sales house-ok még ennél is többet ajánlanak, hogy versenyképesek tudjanak maradni. Ez a rendszer megöli a network sales house-okat, hiszen az ilyen mértékű további kedvezményeket ők legfeljebb a saját részesedésük (közvetítői jutalékuk) terhére oldhatják meg, hacsak nem tudják a képviselt tartalomszolgáltatókkal kötött szerződéseiket újratárgyalni. A kiadói sales house-ok jobb helyzetben vannak, hiszen nekik nem kell megosztaniuk a bevételeket és csupán több hirdetési helyet kell felajánlaniuk ugyanazért az összegért. Ez a kedvezményezési gyakorlat azonban a hirdetési felületek elértéktelenedéséhez vezet, így hosszú távon az egész piacra káros hatással lesz.
Audit, forgalom- és közönségmérés
A legutóbbi időkig a román website-ok látogatottsági adatai csak a Trafic.ro alatt voltak elérhetők, mely mögött a Netbridge csoportba tarozó Netbridge Services áll.
Mivel a vezető sales house, a Boom szintén a Netbridge csoporthoz tartozik, a tartalomszolgáltatók örömmel fogadták a BRAT (Biroul Roman de Audit al Tirajelor, kb. a román MATESZ) 2007-es belépését az online piacra. A Trafic.ro továbbra is aktív, de a BRAT audit rendszere, a SATI (Studiul de Audienta si Trafic Internet) vált a romániai webforgalom legátfogóbb és legmegbízhatóbb adatforrásává. A SATI napi, heti és havi oldalletöltés, látogatás és egyedi látogató adatokat tesz közzé. A website-ok tartalom vagy szolgáltatás szerinti, illetve kiadó vagy sales house szerinti csoportokba vannak sorolva. A SATI rendszerében nem láthatók demográfiai adatok, de a BRAT elemző és tervező szoftvere, a Sesame elérhetővé teszi a site-ok közönségprofil adatait.
A top román site-ok és portálok forgalmi adatai a SATI-nál könnyebben hozzáférhető formában az Internet Corp Wall-street.ro/sati oldalán érhetők el. Üzletszerzési eszközként az Internet Corp nyomtatott változatban is havonta közzéteszi a SATI adatok kivonatát.
A leglátogatottabb román weboldalak
Forrás: SATI, 2009 július
A Softpedia.com fórum, chat, blog és fotómegosztó portál és a román YouTube, a Trilulilu.ro videómegosztó rendelkezik a legnagyobb eléréssel a román weboldalak közül. A harmadik helyet az Ejobs.ro álláskereső portál szerzi meg.
A top 10-ben találunk még vezető híroldalakat, a Stirileprotv.ro-t, a ROL.ro-t, a Realitatea.net-et és a Ziare.com-ot, valamint az Ejobs versenytársát, a Bizoo.ro-t, továbbá a 220.ro videó- és zenemegosztót, illetve a legnagyobb bulvár oldalt, a Libertatea.ro-t.
Ami a kiadókat és sales house-okat illeti, a publikus SATI site és csoport adatok összekapcsolásával 2009 áprilisában az alábbiak érték el a legszélesebb közönséget:
Az Internet Corphoz tartozó oldalak által elért egyedi látogatók számára vonatkozóan nemrég jelentek meg az első elérhető aggregált adatok. 1,9 milliós egyedi látogatószámával az Internet Corp a top 5-be tartozik.
A legnagyobb sales house, az Intact Interactive nemrég adta ki riportját a romániai hirdetési piac 2009 első negyedévéről. A riport az alábbi diagramot közölte a sales house-ok eléréséről a SATI és a Trafic.ro adataira támaszkodva:
Kapcsolódó cikkek a közelmúltból:
- Médiacézárok a szomszédból (FN, 2009. június 10.)
- Románia: digitális rések a pajzson (Mediainfo, 2009. július 13.)
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!