A tavalyi év sikerposztja egyértelműen az online reklámpiacról szóló írás volt a Rabbitblogon. Az “online reklámpiac” keresésre továbbra is első helyen szerepel a gugliban és a múlt évben összesen kb. ezren olvasták el. Ezen a sikeren felbuzdulva idén is összefoglalom a múlt évi “eseményeket”.
Az online reklámköltés vizsgálatához továbbra is egyetlen adatbázis áll rendelkezésre, ez pedig a TNS Media Intelligence Reklámköltés-analízise, amely a médiatulajdonosok bevallásán alapul és listaáras költést közöl. A hirdetők által nyert kedvezmények eléggé változatosak, ezért a listaáras adatok csak az arányokat illetően tekinthetők – többé-kevésbé – megbízhatónak. A kimutatásban jelenleg (is) a legnagyobb online médiatulajdonosok (Origo, Index, Sanoma), illetve további, kisebb networkök, sales house-ok (Habostorta, AdNetwork, HVG, Ringier, Axel Springer, Napi, TV2) szerepelnek. Továbbra is hiányoznak az Adaptive Media, Atlantis Media, Evo Media, Hírek Média, ecoNET, Portfolio, HáziPatika, Inform Média stb. adatai, illetve ami még fontosabb, a kereső- és egyes email marketingre (Optimusz, Maxima stb.) fordított összegek. A kimutatásban éppen így nincsenek benne az ügynökségi munkára és kreatívokra, (micro)site-okra fordított összegek, melyek szorosan kapcsolódnak az online reklámköltéshez.
A Reklámköltés-analízis szerint a hazai online listaáras költés 2007-ben 12,7 milliárd Ft volt, ami az előző évhez képest 32%-os növekedést jelent. Ez jóval visszafogottabb bővülés, mint az egy évvel korábbi adat (70%), aminek oka egyrészt a megszorításokban, másrészt a növekedés korlátaiban keresendő (alacsony penetráció, piaci bővülésen felüli, más médiumok rovására történő terjeszkedés stb.). A TNS MI kimutatása szerint így az online reklámpiac a teljes reklámtorta 2.3%-át jelenti. Az MRSZ ezt az arányt 7.5-8%-ra teszi, figyelembe véve a korábban felsorolt szempontokat is.
Ami a hirdetési kategóriák sorrendjét illeti, továbbra is a bank trónol az első helyen és a gépjármű is megőrizte a második helyét. “Összesítettben” azonban a telco kategória (mobil távközlés, internet, távközlési készülékek, vezetékes távközlés) végzett az első helyen. A kategóriák az előző évhez hasonlóan alakultak, kiestek persze a választások miatt 2006-ban sokat költő társadalmi szervezetek, illetve a távközlési készülékek és a vezetékes távközlés. A kiesettek helyére lépő új top kategóriáknak a lista utolsó három helyét sikerült elfoglalniuk (munkaerőpiac, egyéb szolgáltatás, alkoholmentes ital). Ami a növekedés ütemét illeti, a toplistások között a legdinamikusabb bővülés a munkaerőpiac, alkoholmentes ital, kiadó/terjesztő, egyéb szolgáltatás, mobil távközlés és biztosítótársaság kategóriában történt.
Rank | Category | Ad Spend (000 HUF) |
1 | Banking | 1 725 373 |
2 | Cars, Vehicles | 1 606 072 |
3 | Mobile Telecommunication | 1 068 751 |
4 | Mass Media | 862 912 |
5 | Real Estate | 484 080 |
6 | Insurance Companies | 472 800 |
7 | Travelling, Tourism | 456 869 |
8 | Internet | 426 415 |
9 | Publishers, Distributors | 341 271 |
10 | Computers | 328 084 |
11 | State Institutions and Development | 278 068 |
12 | Entertainments and Sporting Events | 273 989 |
13 | Labour Market | 247 808 |
14 | Other Services | 224 362 |
15 | Soft Drinks | 203 755 |
Source: TNS Media Intelligence, Hungary
A hirdetők listájában jelentősebb átrendeződés ment végbe. A 2006-ban első OTP a tizedik helyre esett vissza, míg a T-Mobile a T-Online-t is megelőzve az első helyre tört. A harmadik helyen ugyancsak egy telco cég, a Vodafone áll, amely a kilencedik helyről lépett előre. A “semmiből” érkezett Toyota pedig az ötödik helyre szorította a Budapest Bankot. A top hirdetők listáját továbbra is a telco cégek, gépkocsi gyártók és a pénzintézetek uralják.
Advertiser | 2007 | 2006 | 2006 vs. 2007 | |||
Rank | Ad Spend (000 HUF) |
Rank | Ad Spend (000 HUF) |
Change in % | Change in Rank | |
T-Mobile | 1 | 526 282 | 3 | 273 545 | 92,39% | ▲ 2 |
T-Online | 2 | 366 641 | 2 | 321 765 | 13,95% | – |
Vodafone | 3 | 288 838 | 9 | 148 100 | 95,03% | ▲ 6 |
Toyota | 4 | 277 961 | 18 | 104 539 | 165,89% | ▲ 14 |
Budapest Bank | 5 | 274 652 | 4 | 201 208 | 36,50% | ▼ 1 |
Pannon | 6 | 253 631 | 5 | 186 673 | 35,87% | ▼ 1 |
Unilever | 7 | 233 008 | 11 | 130 750 | 78,21% | ▲ 4 |
Allianz | 8 | 221 546 | 6 | 185 035 | 19,73% | ▼ 2 |
K&H | 9 | 221 083 | 14 | 110 485 | 100,10% | ▲ 5 |
OTP | 10 | 203 450 | 1 | 351 794 | -42,17% | ▼ 9 |
Opel | 11 | 185 122 | 12 | 123 857 | 49,46% | ▼ 1 |
CIB | 12 | 181 145 | 10 | 141 345 | 28,16% | ▼ 2 |
Raiffeisen | 13 | 174 012 | 26 | 82 758 | 110,27% | ▲ 13 |
Sanoma | 14 | 166 571 | 19 | 96 442 | 72,72% | ▲ 5 |
MKB | 15 | 141 185 | 20 | 96 012 | 47,05% | ▲ 5 |
Source: TNS Media Intelligence, Hungary
Az adatok a TNS Media Intelligence hozzájárulásával jelentek meg.
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
az adaptive media már benne van 2008ban
2007-re csak a felsoroltakra vonatkozóan vannak adatok benne.