Az online hirdetés, bár egyre nagyobb szeletet hasít ki a reklámtortából, és szinte egyetlen csatornaként tudott a recesszióban növekedni, eddig nem tudta elfoglalni a márkaépítésben az őt megillető helyet. Sőt pont azért tudott a nehéz gazdasági körülmények között is növekedni, mert a hirdetők elsősorban a látogatottság növelési vagy közvetlen értékesítési célú direkt válasz reklámok csatornájaként tartják számon, s növekedését is elsősorban ennek a területnek a legjellemzőbb eszköze, a keresőhirdetés biztosítja.
Ugyanakkor ezek a típusú hirdetések nem alakítanak ki hosszú távú kötődést a márkákkal, és nem értékelik a prémium oldalak által a hirdetések számára biztosított környezetet, így nem teszik fenntarthatóvá a “prémium” (drágább) árakat sem ezeken az oldalakon. Azaz ezek a modellek devalválják a médiafelületek értékét, ami az ilyenek mögött álló szerkesztőségek fenntarthatóságát is veszélyezteti.
A display hirdetések értékének csökkenéséhez hozzájárul a szinte végtelen hirdetési hely, a minőségi kreatívok hiánya és az olcsó hirdetési hálózatok elburjánzása. Ezzel párhuzamosan egyre nagyobb a reklámzaj és egyre kisebb a kontroll a hirdetések konkrét elhelyezése és a mellettük futó egyéb reklámok felett. S bár egyre többen használják az internetet, a fentiek miatt a hirdetők komoly akadályokba ütköznek az online márkaépítés területén.
Ismerős a probléma? Bár az előző néhány bekezdés az IAB online márkaépítésről szóló, frissen kiadott dokumentumából vett szabadfordítás, tökéletes leírást ad az itthoni helyzetről is. Ez pontosan ugyanaz a téma, amiről Szabó Ákos is beszélt nemrégiben a maga szókimondó stílusában. (Sajnos a reakciókból ítélve keveseknek ment át az üzenet.)
Itthon sok esetben az a gyakorlat, hogy egy-egy kampánynak kettős célja van, egyrészt a direkt válasz (menjenek el a weboldalra, rendeljenek stb.), másrészt a márkaépítés. A “megoldás” pedig sok esetben az olcsó, átkattintás alapú display kampány, mert az visz az érkezési oldalra garantált alkalommal látogatókat (és itt hívnánk fel a figyelmet arra, hogy az átkattintás nem egyenlő a látogatóval, de még csak a sikeres kattintással sem, még ha sokan képesek is ezt leírni – a szerk.) és ráadásul nagy számú felhasználót elér, így látszólag mindkét célnak remekül megfelel. Holott márkaépítési cél esetén egészen más felület- és eszközmixet, illetve elszámolási alapot lenne érdemes használni (az üzenetről már nem is beszélve).
A kampány végén pedig lehet számolgatni, hogy mennyibe kerültek a megjelenések meg a kattintások, szofisztikáltabb mérés esetén az eladások. Ami “drága” volt? Az volt az image elem! Ami “olcsó” volt? Az volt a direkt válasz elem! Mindez – legalábbis részben – azért van így, mert online-ban nincsen meg a márkaépítés “hagyománya”, illetve azok a mutatók, amelyeket az image hirdetések esetében (offline-ban) szokás használni.
Ezt a problémát járja körbe az IAB fent említett dokumentuma, mely ugyan az amerikai piaccal foglalkozik, de számunkra is megfontolandó gondolatokkal szolgál. Az IAB-nek a Bainnel közösen végzett kutatása során öt olyan területet találtak, amely akadályozza az internetet abban, hogy a prémium márkaépítés médiuma legyen:
- A hirdetési formátumok és a kreatív megvalósítás nem fejlődik a médiummal.
- Az internet el van árasztva elkülönítetlen, olcsó hirdetési helyekkel.
- Túl sok mutatószám van, de túl kevés olyan, amire a márkahirdetőknek igazán szükségük van (a kérdőíves alternatívák – pl. Dynamic Logic, comScore, Brand.net – pedig túl drágák és nem teszik lehetővé a médiatípusok közötti összehasonlítást).
- Az online megbízhatatlan targetálást kínál, különösen nagy méretben (értsd: kisebb közönségek elérése, kérdéses a pontos célcsoportelérés mértéke, a gyakoriság és a GRP).
- Kevés támogatás érkezik az ügynökségektől és médiapartnerektől a prémium brand kampányokhoz (iparági ismeret, innovatív ötletek és integrált kampányok hiánya).
A márkahirdetők igényeinek való jobb megfeleléshez a dokumentum a következőket ajánlja:
- A “3play” képesség kiaknázása: (1) a direkt válasz ajánlatok megerősítése, (2) megfelelő márka elérés stratégia kialakítása a kevésbé prémium felületeken (a megjelenésekre fókuszálva, de nem kannibalizálva a prémium bevételeket!), (3) hosszú távú online márkaépítés a prémium felületeken.
- Prémium ajánlat: (1) a prémium hirdetési helyek elkülönítése (kevesebb, de jobb hirdetési hely), (2) a nem prémium hirdetési helyek jobb menedzselése (költséghatékony monetizálás kevesebb sales erőforrással), (3) innovatív reklámformátumok kialakítása a prémium felületeken.
- Stratégiai partnerség kialakítása a hirdetőkkel: (1) senior ügyfél kapcsolatok, (2) új ötletek szállítása és kategóriaismeret, (3) integrált, platform-közi megoldások kidolgozása.
- Közös nyelv használata a hirdetőkkel (GRP, tradicionális márkamutatók).
- Törekvés nagyméretű közönségek elérésére (pl. tematikus hálózatok építése).
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
Ez egy nagyszerű összefoglaló, sokkal több ilyet még. Köszönöm!
A hagyományosnak mondható hirdetési csatornákhoz képest, az internet egy gyorsabb, dinamikusabb, számos ponton könnyebben mérhető eszköz. Ennek megfelelően a hirdetők is sokkal gyorsabb eredményt várnak el tőle.
A márkaépítés olyan folyamat, amely végigkíséri a márka életét Nincs könnyen körülhatárolható eleje és vége.
Ha szétdarabolva, kampányszeletekben gondolkodunk, még akkor is igen nehezen mérhető a közvetlen eredménye.
Ezzel a hirdetőket nagyon nehéz meggyőzni.
Remek cikk, köszi Ingrid.
Janival teljesen egyetértek, hogy a márkaépítés egy folyamatos feladat. Talán olyan ez, mint az állás és a vállalkozás közti különbség. Az állás mindig 9-5-ig tart, mint egy kampány, de a vállalkozáson egész nap jár az agyam, akkor is, mikor nincs kampány.