Fogjátok és widgetek

A widget egy olyan téma, ami a “nyugati szaksajtóban” so hot right now*, itthon viszont egészen kevés szó esik róla. A widgetek (vagy gadgetek) olyan minialkalmazások, amelyek értékes és megosztani való tartalmat hordoznak, és amelyeket a felhasználók egyrészt blogjukon, közösségi oldali profiljukban, illetve személyes kezdőoldalukon (web widgetek), másrészt a számítógépük desktopján helyezhetnek el (desktop widgetek).

Számtalan különféle widget érhető el: köztük órák, naptárak, időjárás előrejelzők, térképek, visszaszámlálók, hírolvasók, játékok, fotó megjelenítők, rádió lejátszók… Aki ilyet keres, sikerrel járhat többek között a Google (web, desktop), Yahoo és Live.com vonatkozó oldalain, a Widgetbox-on, a Widgipedián, illetve a Labpixels-en. Dolgunkat megkönnyítendő, a Mashable-ön található is egy 50-es lista remek blogravaló widgetekből. Ha valaki sajátot szeretne különösebb fejlesztői affinitás nélkül, annak sincs nehéz dolga, gyárthat magának többek között a már említett Widgetbox-on, illetve a Clearspring, Slide, RockYou vagy Sprout oldalon.

A widget több szempontból is klassz dolog: folyamatosan frissülő információkat és/vagy hasznos szolgáltatásokat tartalmaz, ráadásul a felhasználók önként és dalolva teszik ki az oldalukra, töltik le az asztalukra, ajánlják a barátaiknak. Igazi marketing-paradicsom: önkéntes és virális (=olcsó :). Persze ahhoz, hogy ez valóban megtörténjen és a felhasználók rávessék magukat akár egy márkázott widgetre is, nem árt, ha egyszerűen használható és szórakoztató/érdekes/hasznos, továbbá van hozzáadott értéke, például:

  • időt takarít meg: perszonalizált információforrásként működik,
  • pénzt takarít meg: személyre szabott promóciót ajánl,
  • szórakoztat: gyorsan fogyasztható tartalmakat kínál.

A widget is egy olyan eszköz, amiben nagy hirdetési potenciál rejlik, de egyelőre tőlünk nyugatabbra is csak részben tudják ezt kihasználni. Az eMarketer becslése szerint az Egyesült Államokban – ahol a widget penetráció a legmagasabb – web widgetekre idén várhatóan kb. 40 millió dollárt költenek a hirdetők, ami a social networkökön költött teljes összeg 2,5%-ka, a teljes online reklámköltésnek pedig mindössze 0,15%-ka. (Widget ad networkök: Widgetbox, Gigya, WidgetBucks, Kickapps, Clearspring.)

A hazai helyzetre vonatkozóan – szokás szerint – nincsenek adataink. Azt azonban tudjuk, hogy social media tekintetben igencsak le vagyunk maradva a “fejlett országokhoz” képest, s mivel – egyelőre legalábbis – nincs widgetekkel (aka applicationökkel) felszerelhető social networkünk vagy perszonalizált nyitóoldal kultúránk, sem pedig számottevő blogoszféránk, a widgetek szerepét nyugodtan ítélhetjük jelentéktelennek igen kicsinek. Nincs egyszerű dolgunk, ha hazai példát akarunk hozni bármilyen – web vagy desktop, esetleg reklám tartalmú – widgetre. Vérrel-verejtékkel az alábbiakat kapartam össze:

Tudomásom szerint a MADE SATC kampány volt az első hazánkban, amely widgetet reklámeszközként alkalmazott. (Részletek a fenti linken.) Ebből okulva elmondható, hogy a widgetek gyártása a (hagyományos) bannerekénál több időt és nagyobb szaktudást igényel – hasonlóan az interaktív bannerek készítéséhez.

A kampány technikai kivételezése platformtól függően okozhat bonyodalmakat: a mi widgetünket blogba lehetett illeszteni, s a hazai blogszolgáltatók közül egyedül a Blog.hu tudta külön fejlesztés (=macera, költségek stb.) nélkül megoldani a kihelyezést, pontosabban a kihelyezés lehetőségének biztosítását. (Fontos volt, hogy ne egy beilleszthető kódot, hanem egy egyszerű, grafikus felületi megoldást kapjanak a felhasználók.)

A widget terjesztését a rendszeren belül oldottuk meg (rendszerüzenet).

A méréssel szintén nem volt probléma, hiszen flash kreatívként adserverből ki lehetett szolgálni. (Ebben az eseben kevésbé kellett attól tartani, hogy virális hatásra irdatlan számú megjelenés és így hatalmas adserver költség keletkezik. :) Az adserver által mért adatokon túl rendelkezésünkre állt egy belső statisztika is, amely real-time mutatta, hogy mit művelnek a userek a widgettel: létrehozzák, kiteszik a blogjukra, leveszik, törlik, illetve az egyes blogokon mennyiszer jelent meg a hirdetés, mennyi látogatónak.

Ahogyan minden más eszköz esetében, itt is érdemes átgondolni, hogy melyek azok a mutatók, amik alapján majd sikeresnek vagy kevésbé sikeresnek ítélhetjük a kampányt. (Mi volt a célunk a widgettel, s teljesítette-e azt.) Ilyenek lehetnek:

  • mennyiszer töltötték le, installálták, embeddelték a widgetet,
  • mennyiszer ajánlották a felhasználók egymásnak,
  • mennyi az interakciók száma, aránya (használat), illetve a widget használatával eltöltött idő,
  • hagyományos mutatók: aktivizálás, generált forgalom, konverzió, elérés, megjelenések stb.

A widget tehát egy olyan eszköz, amiben nagy hirdetési potenciál van, ugyanakkor itthon még nagyon kevés lehetőség nyílik ennek a kihasználására. Elég abszurd lenne, ha a blog.hu felhasználókat állandó jelleggel ilyenekkel bombáznánk, vagy gyorsan igényt (és technikai affinitást…) tudnánk teremteni olyan alkalmazásokra, amik vagy kis arányban használt oprendszeren futnak vagy egyéb programok telepítését követelik meg. Egészen más lenne a helyzet, ha mondjuk létezne olyan, iWiW méretű social network, amely kínál widgeteket, ne adj isten szabadon lehetne ilyeneket fejleszteni hozzá…

Olvasnivaló: “widget” taggel ellátott cikk-gyűjteményem a del.icio.us-ön. (Ja, és a borzasztó címért thx to Kelt.)

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Fogjátok és widgetek” bejegyzéshez 9 hozzászólás

  1. A magyarországi helyzetet illetően egyvalami hiányzik: a widget terjesztési platform. Nincs olyan felület, amely népszerűsítene widgeteket, és az is igaz, hogy nincs olyan szolgáltatás, mely elég népszerű lenne a szolgáltatói oldalról történő motiváláshoz. Ide most nem írom le ezirányú sérelmemet, mert valójában tökmindegy, de személyesen elmondtam. :)

    Szerintem változni fog a helyzet, én legalábbis több irányból szeretnék tenni a widgetek népszerűbbé tételéért. (És tehet érte majd az IndaStart is, annak ellenére hogy látványosan befulladt.)

  2. na, Rabbit…eljutott az ügynökségem odáig, hogy létezik widget, halleluja! :D
    most elolvastam a postodat, és tökjó, csomó hasznos infót kaptam róla, kösziii!

Ne tartsd magadban a véleményedet!