A szépészeti beavatkozások, és különösen a plasztikai sebészet még nem vált a “mindennapok megoldásává”. Ennek fő oka véleményem szerint a “késtől” és a szövődményektől való félelemben, illetve a kezelések borsos árában keresendő. Nem utolsó az a szempont sem, hogy sokan elutasítják annak gondolatát, hogy párjuk vagy maguk mesterségesen megváltoztassák a külsejüket. A külsővel való elégedetlenség problémája azonban korántsem ritka, és a magam részéről nem ismerek egyetlen olyan nőt sem, aki tökéletesen elégedett lenne az alakjával, arcával. A külsőnkkel való elégedettség azonban nem magában való dolog, hanem az önbizalomnak is az egyik forrása a szakmai és magánéleti sikerek mellett.
A szépség tehát nem luxus, ahogyan az Aesthetica szlogenje is mondja. Ha az árakat nézzük, akkor elsőre talán mégis annak tűnik, de ha arra gondolunk, hogy sok helyen személyi kölcsön jellegű részletfizetés vehető igénybe (MediCredit), ráadásul szerződésben állnak egészségpénztárakkal (ahol is a befizetések után 30%, max. évi 100 000 Ft adókedvezmény vehető igénybe), illetve még további engedményt (5-10%) is biztosítanak egészségpénztári tagságra, akkor máris többek számára kerülnek elérhető közelségbe ezek a beavatkozások.
De hogy kerül ez a téma egy online média blogra?
Egyszerű oka van: azon töprengtem, hogy a plasztikai sebészetek, szépségcentrumok vajon miért nem fordítanak nagyobb figyelmet az internetre… Azokon az általánosságokon túl, hogy a hagyományos médiumokkal – a sajtóval, rádióval, televízióval – szemben az internet pontosabb célozhatóságot, részletesebb és megbízhatóbb mérési lehetőségeket, és valódi interaktivitást nyújt ott van az a kézenfekvő tény is, hogy az inteneten a magasabb jövedelműek és magasabb státuszúak az átlagosnál nagyobb arányban reprezentáltak. A TNS-NRC – VMR 2006 II. kutatása szerint az internetes populáció továbbra is férfias, fiatalos, urbánus jellegű, azonban a penetráció növekedésével fokozatosan csökken e csoportok dominanciája. Jelenleg a gyakori internetezők 57%-a férfi, 51%-a 30 év alatti, 31 %-a Budapesten él. Az internetezők 38%-a (!) ESOMAR AB, 35%-a C státuszú. A hazai internetező közönség 30%-a főiskolai vagy egyetemi, 40%-a középiskolai végzettséggel rendelkezik. Ráadásul a Medián Webaudit mérése alapján ma már tömegek is elérhetők az interneten, hazánkban naponta több mint kétmillió ember használja a webet.
A szépszeti beavatkozások, plasztikai sebészeti szolgáltatások elsődleges célcsoportját egyértelműen a nők alkotják, különös tekintettel a (fő)városiakra és a magasabb státuszúakra (ESOMAR AB). A státusz, lakóhely és nem szerint szűrt célcsoport az egyes szolgáltatásoknak megfelelően tovább szegmentálható. Például:
- 20-40 évesek – plasztikai beavatkozások: mellplasztika, orrplasztika, fülplasztika; ajakfeltöltés
- 35-55 évesek – ráncfeltöltés, botox, szemhéjplasztika, arcplasztika
- 25-50 évesek, anyukák – hasplasztika, zsírleszívás
A másodlagos célcsoportot a magasabb státuszú (ESOMAR AB), (fő)városi férfiak jelenthetik. E célcsoport esetében – a beavatkozások jellegéből következően – kisebb érdeklődéssel számolhatunk, mint a női célcsoport esetében.
A szépészeti centrumok, plasztikai sebészetek közül egyelőre csak az Aesthetica fedezte fel az internetben rejlő lehetőségeket. Az Aesthetica szlogenje, „A szépség nem luxus” az orvosi központot az elérhető árú szépészeti beavatkozások centrumaként pozícionálja. Ennek megfelelően az Aesthetica online reklámmegjelenései főként a beavatkozások kedvező árára, illetve egyes akciók kommunikációjára épülnek. A reklámozás célja a potenciális ügyfelekből adatbázis építése, a regisztrációért cserébe tavaly majdnem egész évben az ingyenes konzultáció lehetőségét ajánlották.
Az Aesthetica egész évben folyamatosan jelen van a legnagyobb portálokon, networkökön. A TNS Media Intelligence Médiagnózis listaáras adatai és saját becslés alapján az Aesthetica éves online reklámköltése a 2006. évben nettó 18-20 millió Ft körüli összegre tehető. A TNS adatai szerint az Aesthetica online költésének legnagyobb része (58,1%) a T-Online-portfolió (origo) oldalain realizálódik. Ugyancsak nagy arányban képviseltetik magukat a Sanoma-network oldalai is (28,8%).
Forrás: TNS Media Intelligence, 2006
(a kimutatásban nem szerepel az összes online médiatulajdonos)
Az Aesthetica célcsoportját elsősorban a nők alkotják. Erre utal a hirdetett szolgáltatások jellege, a kreatívok koncepciója és média elhelyezése is. A férfiakat minössze két szolgáltatásukkal, a lézeres szőrtelenítéssel, illetve a hajhullás kezelésével célozták a 2006-os évben.
Az alábbi táblázat azt szemléleteti, hogy az Aesthetica a 2006. év mely hónapjában melyik szolgálatásait hirdette az interneten.
Forrás: TNS Media Intelligence, iMedia, 2006
Látható, hogy az Aesthetica a lézeres szőrtelenítésre, az esztétikai kezelések közül az ajakfeltöltésre, illetve a mezoterápiára összpontosít. A plasztikai műtétek kommunikációja ezeknél kevésbé hangsúlyos. A hölgyek körében a mellmérettel kapcsolatos aggályok igencsak gyakoriak, ennek ellenére e szolgáltatás kommunikációja minimális szerepet kapott az Aesthetica tavalyi online kommunikációjában. Ugyancsak gyakori probléma az elhízás, illetve szülés után a has megereszkedése, eldeformálódása, ennek megoldását, a zsírleszívást, illetve hasplasztikát egyáltalán nem reklámozták, holott nagy érdeklődéssel számolhatunk ezen a területen is.
Látható tehát, hogy ez a piac egyáltalán nem telített, s jelen pillanatban egyedül az Aesthetica jelenti a konkurenciát. Az Aesthetica pedig nem a plasztikai sebészeti, hanem az esztétikai kezelésekre és a lézeres szőrtelenítésre fókuszál, melyek – a szlogennek is megfelelően – elérhetőbb árú szolgáltatások, mint a plasztikai sebészeti beavatkozások. Egy új versenytárs számára adott a lehetőség, hogy a plasztikai sebészetre összpontosítson és a cégét/önmagát másképpen pozicionálja. Például az eredményre, s ne az árra fókuszáljon, a beavatkozásokat a szépség és azon keresztül az önbizalomerősítés forrásaként kommunikálja. Érdemes további szempontként a beavatkozások professzionális voltát és/vagy exkluzivitását hangsúlyozni, amiben fontos szerepet kaphatnak a klinikán kezelt celebritások. A kampányok célja lehet a szakértői image-erősítése, illetve a szolgáltatások értékesítésének további fellendítése is…
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
Kedves Rabbit!
A plasztikai sebészet, hogy miért nem találta még meg magának az internetet, mint hirdetési médiumot, nagyon egyszerű oka van, melyet egy marketingben jártas személynek illik felismerni:
ez pedig azon egyszerű tény, hogy nem egy hagyományos szolgáltatásról vagy egyszerüsítsük le a dolgot: termékről van szó, mely esetében a fogyasztó hajlandó könnyelmű döntést hozni, és szinte tudatosan hagyja magát elcsábulni a hirdetések által, hanem egy olyan, egész életre kiható, komoly egészségügyi döntésről, ahol fizetett reklámnak helye nincs!
Erre egyébként az általad felhozott Aesthetica klinika egy kíváló negatív példa. Ezen klinika megítélése a plasztikai sebészetet igénybe vevők körében nem éppen pozitív, és ehhez nagy mértékben hozzájárul, hogy különböző ismert médiumokban, mint iwiw, origo.hu stb folyamatosan hirdetik magukat, árakciókat biztosítanak (nem épp egy kiló krumpliról beszélünk ugye…) , mely erősen a következő üzenetet hordozza (és ez jól ismert plasztikás fórumokon ki is van mondva) : ” Hirdetünk, mert nincs elég páciensünk, tehát rossz sebészeink vannak.” Plusz a hirdetéseik arrogánsak, ahol a plasztikai sebészetet abban az erkölcsi körítésben tálalják, mely a legtöbb ember számára ma már fogyaszthatatlan.
Tehát nem csak , hogy haszontalan, amit tesznek, de káros is.
A plasztikai sebészet ma az egyik legfontosabb „marketingje”: az ajánlás!
Minden más eladástámogatás esetén a lóláb kilóg!
Ehhez kell megatlálniuk a plasztikai sebészeknek és klinikáknak a megfelelő fórumokat, mely esetben az internet az egyik legfontosabb szerepet kapja. És itt jön be az általad felvetett kérdés, mely így ebben a formában már jogos.
Az internetnek pedig nem azért van fontos szerepe, mert felülreprezentáltak az AB státuszú hölgyek-urak, úgyanis csodálkozni fogsz, de a plasztikázók 40-50 %-a nem ebből a körből jön ki. Hanem azért, mert egy intim és nagyon kényes kérdést, amit ráadásul a legtöbb ember titokban tart, név és arc nélkül kommunikálhat le, gyűjthet információt, felveheti a kapcsolatot régi és új páciensekkel. Tapasztalataim alapján maga az orvosválasztás vagy személyes ajánlás, vagy internetes információ gyűjtés eredménye. De ez nem egyenlő a fizetett hirdetéssel!
Mindezek alapján a plasztikai sebészeteknek a következőkön érdemes elgondolkodniuk:
– informatív, képekkel ellátott honlapok fejlesztése, mely nincs tele hangzatos marketinges bullshit-közhelyekkel
– kényesen ügyelni a személyes jóhírnévre! Nem hagyni maguk után elégedetlen pácienseket, ugyanis akár egy dühös ügyfél is képes olyan véleményeket hagyni maga után az interneten, mely egy egész praxist rendíthet meg alapjaiban
– szorgalmazni az interaktív kommunikációt a páciensekkel, akár internetes fórumokon is
– e-mailes érdeklődésre egy-két napon belül személyesen válaszolni
– az árakat nem elhallgatni a telefonos vagy e-mailes megkeresés esetén
– ingyenes konzultáció biztosítása
– minimum egy órás konzultáció, mely egyénre szabott, személyes, alapos, pontos, a páciens problémájának lelki megközelítése is
– személyes fellépés, udvariasság, előzékenység, korrektség
-és végül, de egyáltalán nem utolsó sorban: precíz, pontos munkavégzés, az esetleges elégedetlenség korrekt lekezelése!
További sok sikert kívánok!
Andrea
@idnus Köszönöm a kommentedet, bár nem értek veled minden tekintetben egyet. Sőt :)
Ezzel az erővel ingatlant is miért hirdetnek, hiszen annak vásárlása sem hirtelen döntés eredménye, sőt akár egy életre is szólhat. Hasonló a helyzet az autóval és egyéb nagy értékű termékekkel. Persze, ez nem az egészséggel kapcsolatos, de akkor idevehetjük a gyógyhatású készítmények hirdetését, ami az alapvetésed szerint szintén nem etikus.
Szerintem a plasztikai sebészet esetében is fontos lehet annak a kommunikációja, hogy ez nem “úri huncutság”, hanem elérhető. Aki esetleg azt hinné, hogy az ő pénztárcája ehhez vékonyka, az is rájöhet, hogy ki lehet szorítani.
Az Aesthetica szolgáltásai között is számos olyan van, ami nem az a kategória (komoly egészségügyi, egész életre kiható döntés), amit említesz – pl. lézeres szőrtelenítés.
Számomra egyáltalán nem visszatetszőek a hirdetések, sőt én magam voltam is náluk, tapasztalatból ismerem őket. A sebész predigréje pedig kifogástalan, és természetesen máshol is van praxisa.
A plasztikai sebészetek holnapja általában kritikán aluli, azt sugározza, hogy amatőrök. Ezzel szemben az Aesthetica számomra azt az üzenetet hordozza, hogy telik rendes honlapra és van miből hirdetni…
A másik meg, hogy számos plasztikai sebészet van, nincs időm arra, hogy hónapokig fórumokat bújjak, hogy ki mit mond. Bevállalom annál az ismert névnél, amelyik az iwiwen hirdet vagy amelyiket láttam a tévében, vagy akit az ismerőseim ajánlottak(!).
Én nyugodt szívvel tudom ajánlani az Aestheticát, szép munkát végeztek. Ráadásul nagyon előzékenyek és udvarisak voltak – mindenki: a recepciós, a tanácsadónő, az orvos… Van egészségpénztáras fizetés, idén kaptam egy nagy értékű bónt, amit felhasználhatok. És ez nekem jó – ennyi.
A poszt egyébként az Aestheticával való “kapcsolatom” előtt született majdnem fél évvel.
Úgy látom, a marketingesre hatott a marketing, avagy visszanyalt a fagyi..? :)
Ez persze csak vicc.
Érdemes ketté választani (ha nem több részre) a plasztikai sebészetet (vagy inkább nevezzük szépészeti beavatkozások-nak) Ugyanis egészen más dolog egy lézeres szőrtelenítés vagy egy mezoterápia, mint mondjuk egy mellfelvarrás vagy orrplasztika, ahol egy rosszul elvégzett “kezelés” életeket tehet tönkre.
Nem lehet egy kalap alá venni a kisebb kozmetikai beavatkozásokat és a nagy,
intenzív orvosi háttérrel történő műtéteket. Az Aesthetica marketingjével ez az alapvető probléma.
“Az Aesthetica különleges nyári akciójának keretén belül július 31-ig 15% kedvezményt adunk Neked MINDEN plasztikai műtétünkre, legyen szó akár mellplasztikáról, hasplasztikáról, zsírleszívásról vagy orrműtétről. Váltsd valóra ezen a nyáron régóta dédelgetett álmodat!”
Ez gáz!
Abban az esetben, ha mondjuk végleges szőrtelenítést akar valaki csináltatni, akkor mire gondolhat? Megvette a cég a gépet, kitanulták a technikát, rárakják a szőrömre és nincs több gondom. Ez ugye nyilván le van egyszerüsítve, de lényegében ez történik. Mit ronthat el? Nem pusztul el a szőrtüsző.
De egy mellnagyobbításnál már kicsit más a helyzet, ahol már önmagában a tubusos altatás éleveszélyes tényező, nem beszélve, hogy másfél centire nyiszatolnak a szívburkodtól. Fertőzés, tokzsugor, elmozdulás, asszimetria, ronda eredmény, hadd ne soroljam.
Egy orrplasztikánál kifűrészelhetnek úgy porcokat az orrból, hogy az még a legkevesebb gondod lesz, hogy összeesik az orrhát, de levegőt nem kapsz utána.
Ha egy ilyen beavatkozásra készül valaki, az biztos, hogy nem egy villogó banner alapján fog dönteni (vagy legalábbis kevesen) és az is biztos, hogy veszi a fáradtságot, és hónapokig fog kutatni előtte.
És nem a hirtelen döntésről van szó. Se nem a nagyobb összegről. Ha veszek egy kocsit, ahogy írtad, a praktikus tulajdonságokon kívül még rengeteg tényező befolyásol. Mit üzenek a kocsival, ha ezzel járok? Ki vagyok én? Milyen “kasztba” tartozom? Mi a fontos nekem? Itt akár egy jól irányzott, jól felépített reklámkampány is döntő lehet. Egy lakás vásárlásnál nem a személy a lényeg, akitől vásárolok. Legyen mögötte egy tőkeképes kivitelező és legyen megcsinálva úgy, ahogy szeretném, olyan helyen ahol én szeretném. De még egy lakás esetében is könnyebben bevállalom az esetleges rossz döntést, mint az egészségem esetében. Kevés olyan terület van még, ahol ennyire a minőség és az elvárt eredmény lenne a döntő. (Még a sztárdokiknak sem jórészt abból van sok betegük, hogy vki az ő általuk elvégzett műtéttel akar pózolni – leszámítva egy-két buta kivételt, de nem ezek a tömegek)
Az árra felhívni a figyelmet megintcsak értelmetlen, mert az árak eléggé hasonlóak. Van egy-két kiugróan magasra rakott ár, de ezek jórészt jól felépített médiás sztárgázsik. Alapvetően mindenki hasonló árban műt. Plusz ha valaki már egyszer belevág ilyesmibe, hiába a panelba megy haza műtét után, akkor is ha másra nem, hát erre ki fogja adni a több pénzt. Ha másnem hitelből, ahogy Te is írtad. Árral próbálni versenyezni butaság itt. Főleg úgy, ahogy az Aesthetica teszi: alapból a piachoz képest magas árra ad kedvezményt, ami a kedvezmény után még messze nem akciós. Ráadásul siettetni embereket, hogy minél hamarabb műttesse meg magát,mert csak júli 31-ig van akció, teljesen etikátlan is.
A honlapok tényleg nem a legjobbak, de ez megint csak nem feltétlenül mérvadó. Bár én alapvetően fontosnak tartom, van olyan sebész, akinek a honlapját én két perc alatt összedobom neked frame-ekből, pedig nem vagyok egy webdesigner, de mégis napi 3-mat műt minimum, 2-3 havi várakozási listával. Hogy miért? Mert jól eladta magát, minden fórumon az ő neve hangzik el, persze mindehez jó orvos is (bár korántsem a legjobb!)
Nem csaphatod fel minden terméknél a kotlert, hogy na akkor nézzük, mit lehet itt tenni. Vannak olyan szektorok, ahol igaz a “ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna” – nem Te persze, hanem a marketingesük ;)
(Hangsúlyozom, az Aestheticát marketing szempontból elemzem, nem a munkájukról mondok véleményt, hanem hogy a reklámjuk véleményem szerint mit sugároz!)
nem csaphatod fel minden terméknél a kotlert
Éppen perben állok az Aesthetica klinikával.
2009 okt 20 án mütöttek mellplasztika, mellfelvarrás!
szégyen gyalázat amit müveltek akciósan 770 ezer forintért akciósan.
Amikor reklamáltam januári kontrolon, az orvost azt mondta, ha nem tetszik, forduljak birósághoz.
A hegeket, amik nagy kiterjedésüek, kenegessem testápolóval, majd elmulik. Tönkre tették az életemet és még azt sem vállalják be, hogy ingyen korrekciót végezzenek, habár sosem feküdnék be még egyszer az orvosaik keze alá
Ennyit róluk.
Kedves Éva! Remélem eljut hozzád a kérdésem, mert nagyon érdekelne, hogy jutottatok-e valamire a perben, mert én is ezt fontolgatom. Nekem az orromat szúrták el nagyon és bár felajánlottak ingyenes korrekciót, de nem vagyok hajlandó újra a készük alá feküdni. Kérlek jelezz felém, ha olvastad ezt a bejegyzést.