Centrum(.cz)ban a felhasználó

Egyik ügyfelünk hívta fel a figyelmemet a második legnagyobb cseh portál, a Centrum.cz megújulására. A Centrum egy általános kezdőoldal, amely összegyűjti, s egy felületről elérhetővé teszi az alá tartozó szerteágazó szolgáltatásokat. A Centrum oldalai a NetMonitor adatai szerint több mint 600 ezer egyedi felhasználót érnek el naponta, 1,4 milliót hetente és 3,5 milliót havonta, mindezt napi közel 14 millió PI mellett. Az oldalletöltések számát tekintve a 2., napi egyedi látogatószámát tekintve a 3. legnagyobb cseh oldalról van szó. Átalakulása már mérete miatt sem mellékes esemény, de legalább ilyen fontos, hogy mostantól a “felhasználók hatalomátvételének” (lol) is teret enged.

A héten egyik nap még csak egy nagy áttörésre figyelmeztető felirat volt látható, másnap viszont már egy vadiúj site várta a látogatókat. (Emellett a régi változat is elérhető maradt.) A portál átalakulását ötletesen kommunikálják a felhasználóknak: elhelyeztek egy “oktató anyagot”, pontosabban “varázsceruzát”, amely végigkalauzol a legújabb feature-ökön – lerajzolja, hogy mit hol találunk… Ez az egyszerű, de mégis látványos megoldás hasznos is egyben, hiszen figyelmezteti a usereket mind az – 1999-es indulás óta meglehetősen hasonló – layout változására, mind az új lehetőségekre.

 

Ami részben a koncepciót és teljes egészében a dizájnt illeti – nyilván nem véletlenül – eléggé Netvibes-osra sikerült. A többféle kereső – internet, cégek, menetrend, térkép, kép, ingatlan, szótárak, áru – alatt látható fülecskéket (általános kezdőoldal, kommunikáció, hírek, szabadidő, saját oldal – amolyan faliújság) végignézve, azok alatt a Netvibes-éhoz hasonló dobozkákat láthatunk, ám ez esetben a perszonalizáció főként arra korlátozódik, hogy az rss-box-okban megjelenő feedek számát beállíthassuk, ritkábban tartalmukba is belenyúlhatunk (ezt a kis zöld nyilakkal ellátott box-oknál tehetjük meg).

Az általános kezdőoldalon lehetőség nyílik a bal oldali menüsor testreszabására – a Centrum szolgáltatásai közül bármit választhat a felhasználó. A jobb oldalon alul pedig a saját kedvenc linkeket adhatjuk hozzá (á la Startlap). A személyre szabhatóság másik módja, hogy a user maga állíthatja be a portál színeit – ha nem tetszik a hidegebb (netvibes-osabb :) kék, választhat rózsaszínt, feketét és egyebeket is… A web2.0 elmaradhatatlan gradiensei persze jelen vannak, bármelyik színvilágot választjuk is. :)

Látszik tehát, hogy a Centrumot is megcsapta a web2.0 szele, és a hagyományos portáloknál tágabb teret enged a felhasználó igényeinek és a divatos, felkapott szolgáltatásoknak. Nem teljes mértékben testreszabaható oldalról van szó, de úgy gondolom, az átlagos felhasználó szintjén ennyi elegendő, és kezdetnek nem is rossz. A Daily Me-re (Dan Gillmore) pedig – “profi” felhasználóknak – ott a Netvibes (és klónjai)…

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

Ne tartsd magadban a véleményedet!