8 tipp az eredményesebb blogger kapcsolatokhoz

grumpy_cat_blogger_outreach

Az utóbbi években egyre több cég fedezi fel a bloggereket, hiszen a saját kis médiájukkal, személyes ajánlásukkal hozzájárulhatnak egy termék vagy szolgáltatás sikeréhez. A blogok a saját közönségük körében bizalmat élveznek és fontos szerepet töltenek be a vásárlási döntésekben (lásd pl. a BlogHer vagy a Technorati vonatkozó kutatását).

Bloggerként rengeteg megkeresés fut be hozzánk (szerencsére!), aminek egy része teljesen rendben van, de a mai napig érkeznek olyanok, amiknek finoman szólva esélyük sincsen célt érni. Gondolkodtam rajta, hogy megírjam-e egyáltalán ezt a posztot, mert néhány érintett számára akár sértő is lehet, és különben is inkább örüljek csöndben, hogy bloggerként azon kevés kiválasztott közé tartozom, akikhez rendszeresen érkeznek megkeresések. Összességében azonban úgy gondolom, hogy megéri foglalkozni ezzel a témával, hátha javul a helyzet.

Ebben a posztban néhány olyan szempontot és tippet szedtem össze a (szépség) blogger szemszögéből, ami segíthet az eredményesebb együttműködések kialakításában.

1. Mérd fel, hogy mennyire befolyásos egy blog, szegmentáld a listádat!

A bloggereket a blogíráson kívül nem sok minden köti össze, hiszen a blog csupán egy platform, ahol lehet publikálni. Próbáld meg felmérni, hogy mennyire látogatott, a saját területén mennyire befolyásos egy blog. Nemcsak a nagyobb látogatottság lehet előnyös, hanem speciális, niche téma esetén egy kisebb, de nagyon erős közösség is bőven jó lehet. Hogy mi számít kicsinek és mi nagynak, az elég erősen téma- és közönségfüggő.

Ha nem szerepel a blog a hivatalos közönségmérésben (vagy nem is férsz hozzá az adatokhoz), akkor kiindulási pontként marad a Facebook, Instagram, Twitter stb. követők száma, illetve az egyes posztoknál a like-ok, megosztások, kommentek száma, esetleg Google Analytics adatok bekérése a bloggertől. Persze a számokkal nem árt óvatosan bánni, fillérekért lehet ugyanis követőket vásárolni, amit néhány “élelmes” blogger már felfedezett magának (itt most nyilván nem a hirdetésre gondolok). Az oldalletöltéseket pedig lehet populáris témákkal duzzasztani, amelyek simán lehet, hogy nem a kívánt közönséget vonzzák be (pl. az Index címlapról).

Ne ugyanazzal keresd meg az összes bloggert, legalább kategóriák szerint (pl. kicsi, közepes, nagy) szegmentálj!

2. Nézd meg, hogy miről, hogyan ír és hogyan néz ki a blogja!

Ha beleolvasol a blogba, esetleg az első 3 poszton túl is, kialakul egy képed arról, hogy mi a fontos a blogger számára, hogyan áll hozzá bizonyos kérdésekhez, milyen a stílusa. Mindenről csak lehúzó posztot ír? Elítéli az állatkísérleteket? Megszállottan nézi az INCI-t? Máris lehet tudni, hogy mire számíthatsz tőle. Ezt persze a (vélhetően) jelentősebb blogok esetében érdemes csak végigzongorázni.

Azon kívül nem árt rápillantani, hogy hogyan is néz ki az oldal, milyen design környezetben fogsz (ha fogsz) megjelenni. Nálunk volt már olyan, aki egy induló hirdetési megjelenésnél akarta kivetetni a “feslett nőt” a fejlécből, ami egyébként a Makeup Blog kabalafigurája.

3. Szólítsd a nevén!

A mai napig masszívan kitart a kedves bloggerezés, ami legalább annyira borzasztó, mint a kedves kollégázás. Ha máshonnan nem, hát Dale Carnegie-től tudjuk, hogy mindenkinek a saját neve az anyanyelve legszebb szava, úgyhogy nyugodtan tessék használni. Persze nem árt, ha a nevet tényleg eltalálod, és nem egy email címből próbálod kikövetkeztetni – rosszul.

4. Szabd személyre az üzenetedet!

Azok a megkeresések érnek leginkább célt, amelyek testreszabottak, tartalmazzák, hogy miért is adott bloggert keresik meg az adott dologgal. Minél relevánsabb a blogger számára a megkeresés, annál nagyobb eséllyel jön létre az együttműködés. A blog nevének említése és az, hogy nagyon tetszik az oldal sajnos még nem számít testreszabásnak. Főleg ha (…) vagy egy másik blog neve marad benne a levélben.

Ha tömeges levelet, pl. sajtóközleményt küldesz, akkor használj erre alkalmas programot (pl. MailChimp), és lehetőleg ellenőrizd le még kiküldés előtt, hogy behúzza-e a kívánt paramétereket (pl. név).

5. Gondold át, hogy kit mivel, mikor keresel meg!

Az előző pontokból egyenesen következik, hogy a bloggert az általa írt tartalomnak és a befolyásosságának megfelelő ajánlattal, kéréssel keresd meg. Ez is rendkívül triviálisan hangzik, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy korántsem az. Ha valaki mondjuk 9 éve online marketinges, akkor nem fog elájulni egy fillérekkel kecsegtető affiliate ajánlattól vagy egy közepesen látogatott oldal láblécében való megjelenéstől. Végezd el a házi feladatot, nézd meg, hogy kinek írsz!

Míg egy kisebb blogger végtelenül boldog, ha kap tesztre terméket, egy nagy blog esetében ez már természetes. Utóbbinál jó eséllyel kerül sokadikként a termék a tesztelendők dobozába. Míg egy kicsit az ismertség motivál, egy közepes vagy nagyobb blogot lehet, hogy a pénz, egy másik hasonlót meg mondjuk az exkluzív lehetőség. Esetleg mindez együtt.

Ugyancsak ehhez a témakörhöz tartozik a bloggerek “versenyeztetése”. Írj erről vagy arról valami nagyon szuper posztot, készíts videót, és ha óriási mákod van, akkor téged választunk és kapsz egy 1.500 Ft-os terméket vagy lehetsz az arca/bloggere az Ismeretlen vagy Ismert(ebb) márkának. Közben meg lehetőleg nyomd ezt a remek lehetőséget a blogodon és az összes közösségi csatornádon, ingyen és bérmentve. A jól menő bloggerek, akikkel ilyen jellegű együttműködéseket tényleg érdemes lenne megcsinálni, egy ilyen játékban nem fognak részt venni.

A tartalom mellett a másik szempont az időzítés, nagyon lehangoló tud lenni, amikor a blogger a futottak még kategóriába sorolódik és akkor kap meg egy anyagot, amikor már printben megjelent vagy egy esemény előtti napon kap meghívót, mert hát a “rendes” újságírók közül nem jeleztek vissza elegen.

6. Küldj könnyen feldolgozható sajtóanyagot!

Egy bloggeren nincs olyan nyomás, mint egy újságírón, hogy x karaktert kell írnia egy héten, hónapban, így nem sok érdeke fűződik a sajtóközlemények közléséhez. Akkor fogja feldolgozni vagy közölni őket, ha tényleg érdekesnek találja az olvasói számára, netán szeretne az adott cégnél bevágódni. Van olyan blogger is, aki egyáltalán nem használja a sajtóközleményeket. Szerintem mondjuk nem haszontalanok, könnyebben képben marad az ember, hogy milyen új termékek jönnek ki a gyártóktól.

Minél könnyebb felhasználni egy sajtóanyagot, annál valószínűbb, hogy lesz megjelenés. Ha esetleg a kedves blogger átmásolna egy részt, nagyon bosszantó tud lenni, ha csak pdf verzió van óriás szóközökkel vagy egy olyan ppt, amiben a tartalom 8 szövegdobozban van szétszórva. Vagy érkezik egy óriásplakát nyomtatására alkalmas CMYK kép, aminek az átalakításához egy normális grafikai programra van szükség, ami nem biztos, hogy éppen kéznél van. Persze a másik véglet, a rossz minőségű és/vagy csak hírlevélbe vagy wordbe beágyazott képek is messze vannak az ideálistól, azzal együtt, amikor a képeket csak egyesével lehet valahonnan letöltögetni, és csak utána derül ki, hogy érdekesek-e egyáltalán. Az a legjobb, amikor több szintű a sajtóanyag: össze van foglalva a lényeg, van egy bővebb anyag, ill. egy gazdag háttéranyag azoknak, akik szeretnének jobban elmélyedni a témában.

7. Ne nézd a blogot ingyen reklámfelületnek!

A bloggerekkel való együttműködésnek számos módja lehetséges, a leggyakoribb, hogy rákerülnek a sajtólistára, ők is kapják a közleményeket. A szerencsésebbek már nemcsak a közleményeket kapják, hanem termékeket is tesztelésre, illetve elhívják őket sajtótájékoztatókra, blogger találkozókra, ill. egyéb rendezvényekre. Akárhogy is nézzük, eddig tart a pr, ami ezen túlmutat, az már hirdetés. A legtipikusabb formája a nyereményjáték és a tartalmi együttműködés vagy divatosabb nevén natív hirdetés.

Egy a saját területén befutott, jól menő blog nem ingyen reklámfelület, hanem értékes médiafelület! Egy kezdő blogger feltehetően nagyon fog örülni, ha csinálhat egy nyereményjátékot ingyen (a kisorsolandó termékért cserébe), míg egy befutott blogger erre már hirdetésként fog tekinteni és pénzt, esetleg terméket, szolgáltatást kér cserébe. Persze a két megjelenésnek a hatása is egészen más lesz. A garantált megjelenés, a bizonyos időben történő megjelenés, a szponzorált tartalom megint csak a hirdetés kategóriájába tartozik.

Fontosnak tartom kiemelni, hogy a hirdető a bloggert közvetlenül támogatja, és az bizony általában nem jön rosszul a befektetett időért, energiáért, pénzért (termékek, szolgáltatások, fotófelszerelés stb. vásárlása) cserébe.

Ha kompenzáció történik, az viszont mindig legyen megjelölve, mert különben mindkét fél részéről a hitelesség van veszélyben. Hirdetőként ne akarjunk hirdetést tartalomnak álcáztatni és ne akarjunk pozitív véleményt (tesztet) vásárolni. Nem etikus és nem is törvényes, bár kétségtelen, hogy itthon a bloggerek körmére még nem néznek úgy rá, mint tőlünk nyugatabbra.

8. Legyenek reális elvárásaid!

Minél jobb, mélyebb a kapcsolat a bloggerrel, értelemszerűen annál valószínűbb, hogy lesz valamilyen megjelenés. Ha csupán annyit tettünk, hogy felvettük a bloggert a sajtólistára és kapja a közleményeket, nem érdemes túl nagy elvárásokat támasztani. Ne várjuk, hogy írjon az új termékeinkről, ha kipróbálni sincs lehetősége őket.

A “reális elvárás” persze nem túl objektív kategória, és nagy mértékben függ attól, hogy az adott blogger hol tart a blogjával, mennyire sikeres. Egy nagyobb blognál a pr aktivitások esetén nem célszerű garantált megjelenést várni, teszteket megjelenés előtt láttamozásra bekérni, rosszabb esetben még telefonon is hívogatni a bloggert, hogy mikor lesz poszt. A jó kapcsolat pedig értelemszerűen csak folyamatos lehet, nem ad hoc jellegű.

Hát ennyi és ezzel a poszttal kívánok Boldog Új Évet minden kedves Rabbitblog olvasónak, akik a jelenlegi frissülési “gyakoriság” mellett is kitartanak.

További olvasnivaló:

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“8 tipp az eredményesebb blogger kapcsolatokhoz” bejegyzéshez 6 hozzászólás

  1. Hiánypótló, részletes, csillagos5ös írás! (Y)

    Valahol a sorok mögött meghúzódik ugyan, de hogy egyértelmű legyen:

    1. Tudd ki a célközönséged, és az hol jár, mit olvas, hogy gondolkodik.
    2. Tudd mi a célod, mennyit szánsz rá.
    3. Fogalmazd meg, és rögzítsd írásban! Mit tudsz adni, mit vársz el.
    4. Lehetőleg itt se alkalmi eseményben gondolkodj, hanem hosszútávon, kampányban!

    ui.:

    Nem kötelező, szájvizet “szájvíz” blogon promótálni, lehet mondjuk fogászati, vagy éppen randi blogon is…
    Egy kedvenc példám, aki nagy értékű biztosítást akart eladni jacht tulajdonosnak, sárkányrepülősöknek, ejtőernyősöknek…, és ezért extrém sport blogba kezdett.

Ne tartsd magadban a véleményedet!