Natív hirdetések: mini esettanulmány

A „natív hirdetésekről” már említést tettem a trendfigyelő posztban. Bár ezt a fogalmat sokan sokféleképpen értelmezik, a legtöbb vélemény szerint olyan hirdetési megoldásokról van szó, amelyek egy oldalon vagy applikációban beépülnek a tartalmi vagy dizájn környezetbe. Maga a kategória nem új és persze nem is online-specifikus, már a printben is számos példáját láthattuk és láthatjuk a mai napig. A szerkesztőségi és a szponzorált tartalom, illetve a fizetett, saját és szerzett média egyre inkább összemosódik, ami nem csupán jogi szempontból tartogat kihívásokat, hanem szerkesztőségi és mérési szempontból is, de erről már szintén megemlékeztem.

Ebben a posztban egy mini esettanulmányt mutatok be, amely remek példája a natív hirdetéseknek. Számos hirdetés és kisebb-nagyobb együttműködés futott nálunk a Makeup Blogon, de a legkomplexebb pont a karácsony előtti hónapra esett és a Bellissima Magic Style melegített kefe bevezetéséhez kapcsolódott.

A Bellissima Magic Style melegített kefe egy teljesen új termékkategória, amely a hajsütők és a kefék házasságából született. A hajformázók piacán megszámlálhatatlan mennyiségű termék érhető el, elég ha csak körbenézünk a boltok polcain. A vásárló számára a választás nem egyszerű. Éppen ezért egy újdonság bevezetésénél az edukáció kulcsfontosságú: miben tér el az eddig kapható hajformázóktól, hogyan működik, miért érdemes beszerezni. Erre az online nagyon alkalmas, hiszen akár képes, akár videós formában szépen be lehet mutatni a használatot és a hatást, az előtte és utána állapotot, és felkelteni az igényt a termék iránt. (Sajnos egy ilyen terméknél higiéniai okok miatt az kevésbé működik, hogy az eladási helyeken is ki lehessen próbálni.)

A kampány célcsoportját nem meglepően a fiatal nők jelentették, akik számára fontos a megjelenés, érdeklődnek a divat és a szépségápolás iránt. Ez a termék – pardon előre is – nem számít annyira nélkülözhetetlennek, mint egy hajszárító vagy egy hajkefe, és az ára is a felső középkategóriába sorolható (7.300, ill. 10.000 Ft), ezért olyan vásárlók jöhetnek számításba, akik egy ilyen kényelmi, kiegészítő terméket megengedhetnek maguknak (Esomar ABC státusz).

A koncepciót a Bellissima médiaügynökségével, az MEC-vel közösen dolgoztuk ki. A Makeup Blogon indított kampány szponzori megjelenésekre (fejléc, oldaldoboz, poszt végi szponzormondat) és tartalmi együttműködésre (tematikus posztsorozat) is kiterjedt, illetve a Facebook oldal is kulcsszerepet kapott. A posztok promócióján túl egy hajtippeket adó nyereményjáték alkalmazás is futott nálunk, amely az edukációt és a felhasználók bevonását egyaránt szolgálta. A projekt jellegének, az előkészítésnek és az ügyfél rugalmasságának egyaránt köszönhető, hogy az együttműködés zökkenőmentesen zajlott le.

Szponzori megjelenések: fejléc, oldaldoboz, poszt végi szponzormondat: A Hajtrend támogatója a Bellissima + tematikus posztsorozat: hajtrendek, termékteszt, hajtippek Hajas Lacitól

Posztok promója a Facebook oldalon

Facebook oldal fejléckép, app gomb (kreatív: MEC)

Facebook nyereményjáték alkalmazás (kreatív: MEC)

Sajnos a melegített kefe eladásokról és a kampány többi eleméről nincsen információnk, de a mi tapasztalatunk és statisztikáink alapján sikeres volt az együttműködés. Összesen 12 tematikus poszt született, amelyeknek a fele aktuális hajtrendekkel foglalkozott, másik felében pedig direkt módon is jelen volt a Bellissima és/vagy Hajas László. Ezek a posztok szponzorált tartalomként jelentek meg, de természetesen mi írtuk őket, így sem tartalomban, sem stílusban nem „lógtak ki”, tökéletesen illeszkedtek a posztfolyamba.

A Hajtrend minirovat posztjai összesen 32.600 letöltést kaptak a kampányidőszakban, a Facebookon posztolt ajánlókat pedig organikusan és kampány hatására is rengetegen lájkolták, kommentelték. A blogon összesen 60.000 látogatót, a Facebook oldalon 134.000 látogatót értünk el, azaz potenciálisan ennyien találkoztak a kampány elemeivel.

Mire volt szükség mindehhez?

1. Profi termék. Ez talán a legalapvetőbb, legfontosabb szempont. A hirdető nyilván pozitív színben szeretne feltűnni, de ezt a blogger csak akkor tudja segíteni, ha őszintén tud jót írni, hiszen a hitelességét nem kockáztathatja egyetlen együttműködés miatt sem. És az, hogy alapvetően jót ír, nem jelenti feltétlenül azt, hogy csak és kizárólag a dolgok napos oldalát mutatja be, mert az többnyire megint csak nem a teljes kép és ugyancsak veszélyeztetné a hitelességet. Ezt el kell tudni fogadni.

2. Hiteles arc. Ismeretes, hogy a Bellissima a híres mesterfodrásszal, Hajas Lászlóval dolgozik együtt, aki egyébként a termékfejlesztésben is részt vesz. Az olvasókat eleve érdeklik a híres és hiteles arcok, kíváncsiak a tanácsaikra, tippjeikre és trükkjeikre, ami számos szöveges, képes, videós tartalomnak lehet forrása. Az ő jelenléte hozzáadott érték volt a számunkra, könnyen megjelenhetett a tartalomban tanácsadóként. Persze ehhez az is kellett, hogy mi is eljuthassunk hozzá és szakmai ártalomként tökéletes frizurával távozhassunk – több alkalommal is.

3. Szerkesztői szabadság. A tartalmi részben teljesen szabad kezet kaptunk: a témákat mi javasoltuk, az ügyfél egyáltalán nem szólt bele, és nem ragaszkodott hozzá, hogy előre elolvashassa a posztokat. Ez szintén kulcsfontosságú, az ügymenetet teljesen meg tudja bénítani, ha egy ügyfél előzetesen láttamozni szeretne, főleg ha még módosításokat is kér, arról már nem is beszélve, hogy mennyire kiábrándító a blogger oldalán, ha a szabadságát ilyen módon szeretnék korlátozni. Egy ilyen együttműködés akkor működhet jól, ha az ügyfél ismeri a blogot, tetszik neki a stílusa, bízik a blogger(ek)ben, hogy olyan tartalmat állítanak elő, ami az ő céljaival összeegyeztethető. Éppen ezért érdemes általunk jól ismert bloggal vagy bloggerrel együtt dolgozni, akitől tudjuk, hogy mire számíthatunk.

4. A blogger bevonása. A Bellissima arca mellett a blog arcai is megjelentek, a posztok mellett a Bellissima Magic Style alkalmazás egyik tippjének “hajmodellje” én voltam.

5. Jó időzítés. Az év végi céges és baráti bulik, karácsony, szilveszter miatt mindig nagy az érdeklődés a szépségápolási praktikák iránt. Ilyenkor nagyon adja magát ez a téma, egyébként is foglalkoztunk volna vele.

Win-win szituáció: az olvasókat érdekelte a téma, az ügyfél pedig teljesen a tartalomba ágyazva jelenhetett meg. Ez sokkal hitelesebb, hatékonyabb és nagyobb arányú érdeklődést kiváltó megoldás, mint ha “pr cikkeket” vásárolna és azokban a saját megfogalmazásában a saját üzeneteit próbálná áterőszakolni. Persze valamivel „macerásabb” egy ilyen kampány, mint csak vásárolni egy hirdetést, de a hozzáadott értéke is nagyobb lehet az ügyfél számára.

Ezek után persze felmerülhet az a kérdés is, hogy a hirdetésre miért is van szükség, ha ilyen hatékonyan meg lehet jelenni a tartalomban.

Egyrészt azért, mert az elérés számottevően szélesíthető vele. Az elérés pedig nélkülözhetetlen ahhoz, hogy elegendő számú vásárlónk lehessen a nap végén. Másrészt azért, mert a hirdetésen mindig hangsúlyosan meg tud jelenni a brand és ez a fajta vizuális hatás egyrészt fontos a márkaépítésben, másrészt ezeken a saját üzenetei egy az egyben közvetíthetők. Harmadrészt pedig sajnos nem minden terméknél, szolgáltatásnál adottak a fent részletezett feltételek és körülmények, hogy ilyen módon lehessen köréjük tartalmat építeni. Utolsóként említem, és talán nem követek el vele szentségtörést, hogy a blogger is akarva-akaratlanul előnyben fogja részesíteni a támogatóit annak pr aktivitásainál is.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

Ne tartsd magadban a véleményedet!