Mivel foglalkoztat egy ideje a sminkelés, áprilisban úgy döntöttem, hogy indítok egy hobbiprojektet ebben a témában. Előtte persze körülszaglásztam a Blog.hu-n, és azt találtam, hogy egy kivétellel gyakorlatilag nincsen látogatottabb hasonló témájú blog. Így született meg a makeup.blog.hu.
Ez persze nem jelenti azt, hogy máshol se lennének ilyenek, sőt az elmúlt egy évben gombamódra kezdtek szaporodni a hazai smikes blogok és közülük jó pár gyakorlatilag marketing támogatás nélkül szépen felfutott. Ez a téma itthon elsősorban a Blogspoton, illetve a blogokhoz kapcsolódó Facebook oldalakon virágzik.
Visszatérve a saját projektre, bevallom, hogy különösebb tartalmi koncepció nélkül vágtam bele. Ez látszik is az áprilisi termésen, amikor is mindössze 6 posztot sikerült nagy nehezen összehozni. Ennek az az oka, hogy legjobb szándékkal is legfeljebb hobbisminkes vagyok, ezért az egyedi tartalom, illetve a tanácsadás, ami a rabbitblog fő értéke, ott nem jöhetett számításba.
Felismertem, hogy muszáj lesz minél több anyagot máshonnan, lehetőség szerint minél kisebb erőfeszítéssel átvenni. Egyre több külföldi és hazai blogot kezdtem követni (jelenleg naponta közel százat pörgetek át) és a posztok nagy része ezekről származik. Májusban már 27 poszt született a makeup blogon, júniusban és júliusban pedig már 70 fölötti.
Szintén adta magát, hogy szerzőtársakat kell keresni, akik olyan területekhez értenek, amikhez én kevésbé: Kata a sminkeléshez, Vica a fotózáshoz. Sajnos azonban ők csak egészséges mennyiségben posztolnak. Összehasonlításképpen: Kata eddig 9 posztot írt, Vica 6-ot (ejnye, Vica!), én meg 172-t…
Mivel nem vagyok profi, saját tartalomként terméktesztek vagy egyszerűbb sminkek jöhetnek számításba, persze mindkettő rengeteg munkát igényel, ha az ember tisztességesen szeretné csinálni (tesztelés, fotók, szöveg, értékelés stb.). Ezekből ennek megfelelően kevés is van az oldalon.
A posztok tömegét a különböző külföldi oldalakról átvett anyagok adják, ezek legtöbb esetben sminkek, kampányfotók, hírek, trendek és persze sminktippek. Júliusban (részben) az egyedi tartalmat erősítendő elkezdtem egy sorozatot is, amely a hasonló témában blogoló bloggereket mutatja be.
A tartalom fejlesztéséhez elkezdtem nézegetni a Google keresési trendjeit is, hogy mi az, amire szépségápolás témában kíváncsiak a felhasználók. Ez alapján látszik, hogy érdemes lenne hajas, körmös és Avonos témával bővíteni. Ha a sminkben kutakodom tovább, akkor pedig látszik, hogy a sminktippekkel jó úton járok, és nem teszem rosszul, hogy a szemsminkekre fókuszálok. Egyébként a keresési trendek nézegetése adta a végső lökést ahhoz, hogy megírjam a füstös sminkes posztot. (Ezeket egyébként azok a kulcsszavak is megerősítik, amikkel az oldalra érkeznek a látogatók.)
A tartalom előállításával, beleértve a hírek olvasását is, naponta legalább 1 órát foglalkozom, de sokszor ennél többet. Ha nem lenne kedvem hozzá, egészen biztosan nem töltenék vele ennyi időt.
És ezen felül van minden más: a Facebook oldal menedzsmentje, Facebook és affiliate kampányok, Facebook landing page, alkalmazás fordítás stb.
A Facebook oldalon, ahol a tagok száma pont ma lépte át a 2.000-et, a posztok publikálásán túl általában egyéb hazai és külföldi tartalmakat ajánlok, illetve időnként feleletválasztós kérdéseket teszek fel. A Twitteren egyelőre csak fiókot hoztam létre egy nyereményjáték kapcsán, illetve az RSS-t kötöttem be, később egy unalmasabb estén talán ezzel is kezdek valamit.
A Facebookos jelenléttel egyébként június közepén kezdtem el foglalkozni, ekkor indítottam el a kampányt is. A kampánybüdzsét úgy lőttem be, hogy megmaradjon a hobbiprojekt szintjén, így napi két dollárt vállaltam be. Az ezer rajongó elérése előtt vérszemet kaptam és kicsit megnyitottam a csapot, de azután gyorsan visszatértem a két dolláros verzióhoz. Július 31-éig összesen 106.45 dollárt (kb. 20.000 Ft-ot) költöttem a kampányra. Ebből 1,76 millió megjelenést és 3.383 kattintást kaptam (CTR 0,19%), az oldalhoz pedig 1.662-en csatlakoztak. Egy lájkoló így kevesebb, mint 12 Ft-ba került. Ebből a szempontból a page like story volt a leghatékonyabb, ami olyan hazai nőknek jelenik meg, akiknek ismerőse már lájkolta a blog Facebook oldalát. A sima hirdetéseket egyébként olyan hazai nőkre célzom, akik lájkolták valamelyik sminkmárka, blog, drogéria stb. oldalát. Nem foglalkozom sokat a kampány menedzselésével, de látszik, hogy kb. egy hét alatt már sokat veszítenek a hatékonyságukból a hirdetések és igénylik a kép és a szöveg frissítését.
A forgalom legfőbb forrását a Facebook mellett nem meglepően az Index és Dívány kiemelések adják. Amikor elkezdtem a blogot, úgy gondoltam, hogy ezekkel az eszközökkel nem élek, hanem megnézem, hogy organikusan és a Facebook segítségével hogyan tud épülni az oldal. Na ez volt a másik terület, ahol vérszemet kaptam és egyre többször ajánlottam a blogot a ketrecekbe. Júliusban 16 poszt szerepelt az Index címlapi blogketrecben és 6 a Díványon. Nem meglepő, hogy az utóbbi helyről sokkal jobb minőségű látogatók jönnek, akik több időt töltenek a blogon és több oldalt töltenek le. Persze a sok ezer PI nagyon csábító, így nem tudom megállni, hogy ne ajánljam az Index címlapra. Ugyanaz a poszt a Díványon és az Indexen ajánlva, azt hiszem, a különbséget nem kell magyarázni:
Na de lássuk, látogatottság fronton mit sikerült kihozni belőle. Májusban 224 egyedi látogató és 570 PI volt az oldalon. Nem, sajnos nem maradtak le nullák. Ezután a szánalmas “eredmény” után döntöttem úgy, hogy nyomni kell a Facebookot meg az ajánlókat. Júniusban már jobb volt a helyzet, 6.448 egyedi látogató kereste fel az oldalt és 13.042 oldalletöltést generált. Júliusban pedig szépen belehúztunk: 49.509 látogatót értünk el, akik 92.678 oldalletöltést generáltak. A napi átlagos egyedi látogatószám 1.895 volt, a legjobb napon 12.500 látogatóval.
Nem titok, hogy ennek a forgalomnak a nagy része az Indexről, illetve a Díványról jött:
Érdemes egy pillantást vetni a statokra úgy is, hogy az Indexet és a Díványt kiszűrjük: ezek nélkül júniusban 5.098, júliusban pedig 25.470 PI-t tudott a blog. Ezzel az eredménnyel a magam részéről elégedett vagyok.
Az Index és a Dívány kiszűrésével tisztábban látszik az is, hogy honnan érkezik a forgalom. Így tűnik fel igazán, hogy milyen forgalmat terel a Facebook:
A blog dizájnját egyébként némi segítséggel (thx to @zikboy és @hipra) folyamatosan alakítgatom, az esztétikum mellett elsősorban azzal a céllal, hogy tovább maradjanak a látogatók az oldalon és több oldalt töltsenek le. Ez volt egyébként az eredeti sablon:
És így néz ki most:
A top tartalmak természetesen az Index címlapra kikerülő írások lettek. A posztok olvasottságát nem meglepően elsősorban az ajánló szöveg határozza meg és az, hogy mennyit vannak a címlapon. A ketrec szerkesztőknél az az elv érvényesül, hogy azt veszik le leghamarabb, ami kevés CT-t kap. Az ajánlók közül sajnos csak a bulvárosabb témák kaptak elegendő átkattintást ahhoz, hogy hosszabb ideig maradjanak kint. (Na jó, be kell vallanom, hogy néha kifejezetten élvezem az Index címlap-kompatibilis ajánló címek írását.) Íme a tartalmak toplistája a blog indulásától kezdve:
Emma Watson és Christina Hendricks közé ékelődik egy kockás has
(A szexen és a poltikán kívül még a piperkőc és impotens témák mennek az Indexen, ez van)
Dióhéjban ennyi, úgy tűnik, még mindig képtelen vagyok rövid poszot írni. Aki idáig eljutott, annak mondom, hogy van egy eladó bannerem a blogon, billboard méretben (max. 310×250-es lehet), potom net-net 100.000 Ft/hó áron. It’s a steal!
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
Kifejezetten tetszett ez a bejegyzés, élvezettel olvastam minden sorát. Több ilyent kellene írj. :D És gratulálok a bloghoz, igazán szép eredmény.
@B@lint örülök :) legyen 72 órás egy nap és még simán csinálok pár hobbiprojektet :))
Köszi az írást. :) Nagyon örültem neki, sőt emailt is írtam….
Gratulálok, szép eredmény!
@Apolka válaszolok!
@Keserű Imre köszönöm :)
Hasznos írás, szükség van az ilyenekre.
Megosztottam, mások is tanuljanak. :-)
@Lévai Richárd köszi :)
Mondjuk azért saját domain-es bloggal picit nehezebb ilyen hamar, ilyen nagy eredményt elérni. :) De a példa tényleg pozitív.
Lenyűgöző írás, gratulálok.Küldtem mailt is….
Érdekes írás, néhány módosítást magam is kipróbálok, ugyanis az FB “terelőhatását” én nem igazán veszem észre..