Re: Hová tűntek milliárdok a magyar online piacról? (WTF?!)

Ma jelent meg egy cikk a Médiapiacon, ami azt a látszólag provokatív kérdést feszegeti, hogy mégis „hová tűntek milliárdok a magyar online piacról”. Mindezt egy olyan „birtokukba jutott” információra alapozva, ami feltehetőleg egy belső anyagból szivárgott ki és a cikk alapján a PwC becslése. Arra hivatkoznak, hogy ezek a számok jóval alacsonyabbak, mint amit az IAB becsült és kommunikált korábban.

Az IAB tudomásunk szerint dolgozik egy olyan negyedéves bevalláson, ami a korábbi Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) újraélesztése lesz. A MOHI bevallói a nagyobb hazai médiatulajdonosok voltak, akik a saját net-net hirdetési bevételeikre vonatkozóan, negyedéves rendszerességgel szolgáltattak adatot, melyet egy független szereplő összesített, s ezt az összesített számot kommunikálták. A MOHI bevallók eredetileg csak a display, majd 2008-tól a search (csak a bevallók felületein keletkező, tartalomhálózati hirdetésekből származó!) bevételükre vonatkozóan szolgáltattak adatokat. A bevallók köre a display szegmensben lefedte piaci szereplők döntő részét, de az összesített adat természetesen soha nem a piac egészére vonatkozott.

Az “új MOHI” – mely jelenleg az IAB keretein belül folyó adatgyűjtésben él tovább – mind a négy szegmensre vonatkozóan kért be adatot, ugyanakkor fontos leszögezni, hogy a bevallók eleve a piacnak csak egy részét fedik le. A display hirdetések terén a piacnak egy nagyobb részét, de a listings-ben, search-ben és eDM-ben csupán egy kisebb szeletet. A új MOHI adatait tudomásunk szerint a PwC könyvvizsgáló cég összesíti, és valószínűnek tartjuk, hogy ezekre az adatokra hivatkozik a Médiapiac cikke. Fontos leszögezni azt is, hogy a PwC nem becsül semmit, ők csak adatokat összesítenek az IAB számára.

Az IAB becslések, amik eddig napvilágot láttak – a MOHI-val szemben – net bevételeket (nem a 15%-os ügynökségi jutalékkal is csökkentett net-netet) becsülnek, s mind a négy szegmensre, s az azokban tevékenykedő összes szereplőre, a teljes piacra vonatkozóan. Ilyen módon a MOHI-féle, az adatszolgáltatók körére korlátozódó és részleges net-net bevallási számok, ill. az IAB teljes piacra vonatkozó net becslése között értelemszerűen nagy lesz a különbség.

Nem tűnt el semmi sehova, csak éppen az utánajárás helyett fontosnak tűnt egy ilyen téves és káros cikket gyorsan megjelentetni. Médiapiac, shame on you!

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Re: Hová tűntek milliárdok a magyar online piacról? (WTF?!)” bejegyzéshez 5 hozzászólás

  1. Jól értem ugye, hogy a MOHI jellegéből fakadóan nem igazán tud becslést adni a keresőpiacra, ugye? (Hacsak a Google be nem vallja a bevételeiket, de az nem szokásuk.) Az OK, hogy a tartalomtulajdonosok külön feltüntetik az AdSense bevételeiket, de ez nyilván egy kisebb része a PPC költéseknek…

  2. Jun, a “MOHI” nem becslés, hanem bevallás, ez nagyon fontos különbség. Így értelemszerűen csak azokról a szereplőkről van adat, akik szolgáltatnak.

  3. Nyilvánvalóan kiderül a Média Hungaryn, hogy hová tűntek a milliárdok az ágazatból, mivel a konferencia fő témája a pénz lesz.

Ne tartsd magadban a véleményedet!