A tavalyi évhez hasonlóan idén is a Napi Gazdaság konferenciáján hozta nyilvánosságra az MRSZ és az IAB Hungary az előző évre vonatkozó, becsült nettó reklámköltési adatokat (pdf).
A legfontosabb hír a számunkra, hogy az IAB becslése szerint az online piac – a várakozásokkal ellentétben – nem csökkent, sőt 6,9%-kal növekedett az előző évhez képest. A teljes nettó online reklámköltés 23,3 milliárd Ft volt, amivel az internet 14,4%-os részesedést hasított ki a teljes reklámtortából. (A mobil hirdetési piac mérete 2009-ben 480 millió Ft volt.)
Nettó reklámköltés, 2009
A teljes reklámpiac 19,2%-kal, 162,02 milliárd Ft-ra csökkent, s a legnagyobb veszteségeket nem meglepően a rádiós (-30,1%), közterületi (-29,7%) és print (-27,8%) reklámpiac szenvedte el. Az offline csatornák közül a tévé az előbbi három területnél lényegesen kisebb mértékben, 16,5%-kal csökkent az előző évhez képest. Az internet mellett egyedül a mozi hirdetések tudtak növekedést felmutatni (+8,1%), ennek a piacnak a mérete azonban eltörpül a többi mellett.
Ha az online reklámtorta szeleteit tekintjük, a legnagyobb részt továbbra is a display hirdetések teszik ki, arányuk azonban a tavalyi 63%-ról 59%-ra csökkent. Maga a display költés összege stagnált, ami azt jelenti, hogy a kisebb szereplőknek ki kellett pótolniuk a két nagy – Origo, Sanoma – már említett veszteségét.
A listing hirdetések piaca szintén stagnált, ami azt jelenti, hogy a feltehetően csökkenő ingatlan, állás és autós listázásokat más források (aukciós oldalak? árukeresők?) pótolták.
Az online hirdetési piac bővülése főleg a keresőhirdetés növekedésének köszönhető, amely az előző évi 17%-os részesedését 2009-ben 22%-ra növelte, 5,1 milliárd Ft-os költést realizálva.
Az email hirdetés szintén növekedett 2008-hoz képest, így 2009-ben már 4%-os részesedésre tett szert.
(A költések összegét a megadott százalékok alapján számítottuk ki,
ha hozzájutunk pontosabb adatokhoz, frissítjük a grafikont.)
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
és a kereső 5,1 mrd-ből teljes Google lehet?
+ Etarget + CTnetwork!
Azért ezek arányát sem lenne rossz tudni ;)
A leglényegesebb a keresőhirdetések arányának növekedése. Ezt szajkózom mindenhol: mit fognak csinálni a site-ok, amikor egyszerűen szinte nem lesz display alapú hirdetés?
@Illes: Ehhez házon belül lobbizz sztem… :-)
Az szép, hogy az online piacrész nő, a felületek száma is nyilván nő, az összeg 2008-hoz képest viszont csak 1.5 milliárddal, ha jól veszem ki. Az összegszerű növekedésben kíváncsi volnék, mennyi a kereső. Nekem ugye az volna a jó, ha a blogok jönnének fel, akár banner, akár fizetett hirdetés alapon, a 2009-es matek alapján kész csoda, hogy egyáltalán tartunk valahol ebben a tumultusban. Köszi a megosztást!
kereso: Azért a tendenciából és a “mammutok” sebességéből adódóan szerintem nem kell ezen ma-holnap még gondolkodni sem… Ráadásul sok olyan cég van, amelynek (nagy cégek is akár) még ma, 2010-ben sincs normális oldala, nekik az a fontos, hogy egy (lehetőleg nagy) igényes flash anim kint legyen többmillió av-ben
kereso: amíg a display fontos szerepet játszik, a régen tanult AIDA modell első három tényezőjében, addig erre a keresőhirdetések (egyelőre) nem képesek…
Ott a pont kpeter. Kérdés ezekután az, hogy a kreatív mire képes megfelelő célzás esetén. Lehet, hogy kereséseket is generál…
ezek után sry. :)
Én azt gondolom, hogy idővel az online reklám sokkal elterjedtebb lesz, mint a bármilyen más formában történő reklámozás.
Sokan viszont még mindig nagyon ragaszkodnak a régi jól bevált módszerekhez, hogy meglátják az újságba, elmennek és megveszik a boltba.
Nem tudják, hogy milyen jó is egy webáruházból rendelni!
Viszont azzal egyet értek, hogy nem egy-két év alatt fog megváltozni az arány, de belátható időn belül átalakul a reklámszakma.