Kreatív statisztikák

Néhány helyen már megjelent a hír, hogy elindult az Adverticum AdStat nevű szolgáltatása, amely az általuk kiszolgált hirdetésekkel kapcsolatos bizonyos statisztikákat tesz elérhetővé. Az AdStat a böngészőkre, flash és silverlight verziókra, képernyőfelbontásokra, operációs rendszerekre, bannerméretekre és hirdetői kategóriákra vonatkozóan jelenít meg adatokat.

A nagyobb hazai médiatulajdonosok többsége – Origo, Sanoma, Adaptive Media, Evo Media, General Media stb. – Adverticumot használ a hirdetései kiszolgálására, így az AdStat adatokat – legalábbis technikai szempontból – nyugodtan tekinthetjük érvényesnek a hazai internetezők egészére nézve. Az adatok egy része nem is túl meglepő, különösen azok számára, akik követték ezeknek a számoknak a változását. (Nagyobbat szólt annak idején, 2007-ben a kirowski első TechStat riportja.)

Érdekesebb kérdés, hogy mire használhatók ezek az adatok?

A technikai jellegű információk elsősorban trendkövetésre alkalmasak: milyen böngészőkre és felbontásokra érdemes optimalizálni egy weboldalt, milyen flash verzióban érdemes készíteni a kreatívokat, érdemes-e olyan “alternatív” technológiákat alkalmazni egy oldalon, mint a Silverlight… Ezek értelemszerűen elsősorban azok számára fontosak, akik weboldalakat fejlesztenek, illetve kreatívokat készítenek. (Az operációs rendszerek viszont teljesen mellékesek.) A változások viszont nem olyan jelentősek hónapról hónapra, inkább negyedéves vagy féléves periódusokat érdemes megnézni.

Részünkről sokkal inkább a bannerméretek, átkattintási arányok, illetve az “iparági elemzések” lehetnek érdekesek. Az utóbbi kissé fellengzős elnevezés, hiszen szó sincs elemzésekről, csupán kiszolgált adview számokról. Ennél fontosabb azonban, hogy míg a technikai információk terén reprezentatívnak tekinthetjük az adatokat, ezekből a szempontokból sajnos nem, hiszen olyan nagy médiatulajdonosok használnak más adservert (és mint tudjuk, eltérő kreatív méreteket is), mint a CEMP (Index), illetve olyan kisebbek, mint az Axel Springer, Inform Média, Hírek Média stb.

A banner méretek statisztikája mindenesetre tanulságos arra vonatkozóan, hogy mely méretek a leggyakoribbak a nagyobb hazai médiatulajdonosok portfoliójában, s ezek az idők során mennyire változnak (vagy nem). Ez egy olyan információ, ami segíti a bannerméretek egységesítésére irányuló IAB törekvéseket is.

Az átkattintási arányok sajnos kevesebbet mondanak, hiszen egy bannernél a méret mellett az elhelyezés (oldal, rovat), maga az ajánlat, a kivitelezés minősége stb. nagyon sokat tud nyomni a latban. Ezzel együtt dicséretes, hogy el lettek különítve a layerek és pop-underek az oldalba ágyazott kreatívoktól, s így legalább ebből a szempontból nem torzítják az átkattintási arányok statisztikáját.

Az iparági adatok a bannerméretekhez hasonlóan torzak, hiszen ezek is csak azokra a portfoliókra vonatkoznak, amelyek hirdetéseit az Adverticum szolgálja ki. Emellett egy-egy kategória aktivitásáról a kiszolgált AV számok nem sokat mondanak: nem derül ki például, hogy mely felületeken, milyen méretekben, milyen elszámolási alappal futottak a hirdetések, ami nélkül még kategória szinten is nehéz bármilyen következtetést levonni.

A statisztika egyébként nem haszontalan, sőt, csak éppen nem árt kritikus szemmel vizsgálni az ott látott adatokat.

Az AdStat oldala egyébként – ha már így belejöttünk – usability katasztrófa, elsőre nem is lehet észrevenni, hogy a statisztikák részletesebben is elérhetők. A felső, második menüsor csak akkor jelenik meg, ha valamelyik adatsorra, grafikonra vagy a mérések menüre kattintunk. (Igaz, legalább felhívják erre a figyelmet.) A 3 legnépszerűbb banner típus link pedig egyenesen üres oldalra visz. A második menü almenüi szintén egészen kaotikusak és használhatatlanok, érdemes lenne őket ráncba szedni.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Kreatív statisztikák” bejegyzéshez 8 hozzászólás

  1. Egy apró technikai hozzáfűzni valóm lenne: sajnos az operációs renszer statisztikája sem mellékes, windowson és linux többé-kevésbé eltér a megjelenés azonos verziójú firefoxal, sőt a flash megjelenésben is vannak eltérések.

  2. 120×240
    728×90

    mint 2 legnépszerűbb bannertípus pfff. főleg a 120×240 egy vicc mekkora azmár, nem mintha ez most oly nagy meglepetésként ért volna…

    Azért a felsorolt bannerméretek listája is megérne egy izmos kurtítást. Lesz dolga az IAB Hungarynak, hajrááá (remélem halljátok szavaim innen is).
    Azért a 728×90 helyett is lehetne nagyobbat kitalálni végre nemcsak magyar szinten pl. 980×120 /nem véletlen a 920×110 formátum az Indexen és máshol, mert legyen annyira nagy amennyire csak lehet… látom sok oldalon ezt még nem fogták fel…

  3. “Azért a felsorolt bannerméretek listája is megérne egy izmos kurtítást. Lesz dolga az IAB Hungarynak, hajrááá (remélem halljátok szavaim innen is).”

    Értem úgy hogy bevezet jónéhány nemzetközi szinten elfogadott méretet aztán a többi koholmány szépen sutty meg a levesbe… valahogy :)

  4. Rabbit: teljesen igazad van, de mint friss linux felhasználót engem bizony meglepetésként ért, hogy másképp látom win+firefox alatt a dolgokat és másképp ubuntu+firefox alatt. És kötelességemnek érzem a térítést :) Hogy ne menjek messzire, pl. Facebook Connect widget sem tökéletes :\

  5. Rabbit: köszi az észrevételt, a címlapon lévő linkben tényleg volt egy elírás, javítottuk. Építő jellegű kritikádat is köszönjük, figyelembe vesszük, a usability dolgokon mindenképpen finomítunk.

Ne tartsd magadban a véleményedet!