A külföldi piacok sorozatunk mai epizódja Bulgáriával foglalkozik.
A bolgár piacról Szabó Ákost kérdeztük, aki tavaly szakértőként dolgozott kint az Investor.bg-vel, a helyi piac harmadik legerősebb médiatulajdonosával, s így első kézből ismeri a helyi viszonyokat.
R: Bulgária mind területe méretében, mind népessége számában hasonló Magyarországhoz. Milyen egyéb szempontunkból érdekes hasonlóságok és különbségek vannak a két ország között?
SzÁ: Bulgária valamivel nagyobb területű és 7,64 milliós lakosságával ritkábban lakott ország, mint hazánk, s bár a piaci viszonyok eltérőek, közös kategóriába sorolhatók a jövőbeni üzleti potenciált illetően.
Magyarországon lecsengett a reklámpiac extenzív fejlődése és nyakig vagyunk a banánban is. A bolgároknál a rendszerváltást követő hosszan tartó vergődés után kifejezetten biztató a gazdasági fejlődés a recesszió ellenére is, a reklámpiac pedig szépen követi a trendet.
A cirill betűs írásuk miatt nyelvileg a bolgárok – hozzánk hasonlóan – eléggé elszigeteltek. Egyetlen előnyük ebből, hogy a Google-lal leszerződött tartalomszolgáltatók szépen részesednek a szintén cirill betűs orosz nyelvű hirdetésekből.
Bulgária médiapiaca nagymértékben függ a fővárostól, Szófiától, amely ugyanolyan domináns, mint itthon Budapest. Azzal a különbséggel, hogy Szófia nem a központban helyezkedik el, hanem az ország nyugati részén fekszik. Elhelyezkedéséből adódóan kevésbé alkalmas országos e-commerce vállalkozások indítására. És akkor az utak minőségéről még nem is beszéltünk.
R: Mi a helyzet a hirdetési piaccal? Hogyan alakul a reklámköltés a hazai számokhoz viszonyítva?
SzÁ: 2007-es adatot tudok mondani. Az egy főre eső becsült reklámköltés 31 EUR, összességében pedig körülbelül 240 millió EUR volt. Magyarországon ugyanebben az évben kb. 750 millió EUR összeget költöttek el a hirdetők, s így az egy főre eső reklámköltés nagyjából kétszerese volt a bolgárénak.
2007 első félévét és 2008 első félévét összevetve a teljes reklámköltés 19,1%-kal nőtt a bolgár piacon, ami messze meghaladja a hazai növekedés ütemét.
Az aktuális számok a Piero97 médiaügynökség honlapján érhetők el, ami alapján a 2008-as teljes bolgár reklámköltés 265,26 millió EUR-nak megfelelő összeg volt.
A Piero egyébként egy elég sajátos jelenség a bolgár médiapiacon. Ők egy aggregátor médiatervező és vásárló cég, akik minden médiaszegmensben aktívak és nagy volument mozgatnak meg a médiaügynökségi partnereik képviseletében. A tavalyi évig szinte kizárólagosan ők vásároltak online médiát, de aztán páran a médiatulajok közül, pl. a DIR, kiszálltak alóluk és direktben nyomulnak az ügynökségeknél, de ettől függetlenül elég nagy a súlyuk. A Piero97-nél egyébként az a Venci Kostov végezte el a piacépítés kezdeti oroszlánrészét, aki tavaly óta az Httpool Bulgaria ügyvezetője.
R: Bulgáriában melyik médiumot preferálják leginkább a hirdetők?
SzÁ: A Piero 2008-ra vonatkozó adatai szerint a bolgár hirdetési piacot a TV uralja 49,66%-os részesedéssel. A közterületi hirdetések és a rádiós reklámok is nagyobb jelentőségűek Bulgáriában, mint Magyarországon, s míg az utóbbi itthon csökkenőben, Bulgáriában éppen feltörekvőben van. A sajtóhirdetések viszont mindössze 21,09%-kal részesednek a reklámtorából.
Bolgár médiatérkép, 2008 (pdf)
R: Mekkora az online részesedése?
SzÁ: Az online hirdetések jelentősége lényegesen alacsonyabb, mint nálunk, az online részesedése 2007-ben csupán 2,72%-os, 2008-ban 4,03%-os a teljes reklámtorából. A 2008-as évre becsült költés 10,7 millió EUR. Az online reklámköltés erőteljes növekedési üteme viszont értelemszerűen a piaci részesedésének további növekedését fogja hozni. Egyébként Magyarországon az online piaci részesedése 2005-ben volt 4% körüli.
R: Egyébként mennyi internetezőről beszélünk, és mit tudunk még róluk?
SzÁ: A bolgár internetezők száma 2008 közepén ~2,8 millió fő volt, ami a lakosságnak kb. 36%-a. A Gemius adatai szerint a 15 évnél idősebb internetezők között kb. azonos arányban találjuk a férfiakat és a nőket (49% nő, 51% férfi), a 15-24 évesesek aránya 31%, a 25-34 éveseké 27%, a 35-44 éveseké 21%, a 45-54 éveseké 15%, az 55 év felettieké pedig 6%. 57%-uk dolgozik, 21%-uk tanul. A netezők 29%-a a fővárosban él. A bolgár netezők 51%-a középfokú végzettségű, 4%-uk bachelor, 28%-uk master fokozatú diplomát szerzett.
Ha már az internetezők demográfiájánál tartunk, két elfogadott közönségmérés van a piacon, a Nielsen Online-é és a Gemius-é.
R: Kik a legnagyobb szereplői a bolgár online piacnak média oldalon?
SzÁ: A becsült nettó költésből a piacvezető Net Info BG (amelyet nemrégiben megvásárolt a Sanoma) a Rezon Mediával együtt kb. 25%-kal részesedik. A Net Info havi szinten az internetezők 77%-át eléri a legfontosabb site-jaival, a netinfo.bg híroldallal, a vbox7.com videómegosztóval és az abv.bg kezdőoldallal. A Rezon álláskereső oldala, a zaplata.bg és öt másik site-ja az internetezők 20%-át éri el.
A második helyezett a DIR BG szuperportálja a bolgár internetezők több mint 40%-át eléri és 17%-os piaci részesedéssel bír.
Az Investor.bg a harmadik legerősebb szereplő 15%-os piaci részesedéssel és a DIR BG-éhez hasonló eléréssel.
A következő 17%-os részesedés többé-kevésbé egyenletesen oszlik meg az Economedia, a Web Media Group és a Darik Web között.
Bolgár online médiatulajdonosok,
forrás: Gemius, 2008. május
Bolgár online médiatulajdonosok,
forrás: Nielsen//NetRatings, 2008. május
Tartalmi kategóriák,
forrás: Nielsen//NetRatings, 2008. május
Online médiatulajdonosok és site-ok Bulgáriában (kattintásra megnő),
forrás: Piero97, Gemius, Nielsen
Tengerparti ereszdelahajam helyszín a Httpool bolgár indításakor :)
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
Táblázatok, diagramok, ezt szeretem :-)
Viszont nyugtass meg, hogy csak a bolgárok csinálnak ilyen mindent egy pdf oldalra médiatérképet, mert az a fájl félelmetes.
Nem lehet minden olyan kompakt, mint a Rabbit desktop =;)
Sziasztok!
Ez nem webre készült cucc, hurcolják mindenhová plakát formában és felszögezik az első szembejövő falra. Egyébként tényleg nagyon hülyén veszi ki magát, ha csak a web site-jukon találkozol velük.
Nem, nem csak a bolgárok csinálnak ilyet, sőt, ez egy másolat. Ha megnézed az Adage különféle éves térképeit azok éppen ilyenek.
bulbul: szivesen néznék ilyeneket, de az Adage site-ján nem találtam.
merre lelem?