iWiW API vs. hirdetések

A várhatóan jövő hét szerdán startoló iWiW alkalmazásokhoz kapcsolódó hirdetési lehetőségekkel kapcsolatban több hónapja rágjuk az Origo különböző füleit, kevés sikerrel. (Csalódottságunkban a Facebookról írtunk inkább.) Az [origo] Adhouse az utolsó percig visszatartja az iWiW alkalmazásokhoz kapcsolódó megoldások leírását és tarifaárait, aminek oka feltehetőleg az, hogy nincsen hazai előzmény, azaz nincs best practice, amire támaszkodni lehetne, a fogadtatás pedig kérdéses és persze a várható eredményekkel kapcsolatban is további kérdőjelek bukkannak elő (mérhetőség stb.).

Néhány dolgot azonban sikerült kiszagolni.

Az iWiW alkalmazásokból alapvetően két fajta lesz – legalábbis “tulajdonosi” szempontból – a saját (origós) és a külső fejlesztésű appok. Ezekhez részben eltérő hirdetési megoldások társulnak majd.

A saját appok esetében adja magát a lehetőség, hogy szponzorációs formában is értékesítsék a felületeket. Ebben a konstrukcióban az adott alkalmazás brandingelve lesz, a mellette lévő rotálódó reklámfelület vagy kikerül az oldalból vagy fixen a hirdetőé lehet. Ehhez a megoldáshoz médiatámogatás is társul, amely azt garantálja, hogy az alkalmazást adott számú felhasználó fogja megtekinteni. Az ehhez használt eszközök pedig az aktivitás feed, a szokásos tartalmi modulok (kb. “pr lead”: képpel, címmel, rövid szöveggel), kiemelt pozíciók a különböző alkalmazások listájában, illetve hagyományos, célcsoportra targetált display hirdetések (bannerek). (Úgy tudjuk, hogy az alkalmazások élesedésével az aktivitás feed is ki fog kerülni a mostani eldugott helyéről.)

Itt nem teljesen világos, hogy csupán a canvas view-ra való eljuttatásra vagy tényleges alkalmazás telepítésre vállalnak majd garanciát. Mindez persze további kérdéseket is felvet: Aki már telepítette korábban, az majd csak úgy észreveszi, hogy márkázott lett, vagy felhívják erre a figyelmét? Vagy: Csak a canvas view lesz átmárkázva vagy a profil box is?

Úgy tudjuk, hogy a szponzoráció listaárát az első három hónapban bevezető jelleggel 700 ezer-1 millió Ft/hó közé tervezik beállítani alkalmazástól függően, de hogy ezért cserébe mennyi canvas view-ra irányítás vagy alkalmazás telepítés jár, az még kérdéses.

A vizuális típusoknak íme egy minta szponzorált alkalmazásra:

Telekocsi app

A szponzoráció végén pedig az alkalmazás visszatér “civil” életéhez:

Telekocsi

A fenti Telekocsi alkalmazás egyébként arra szolgál majd, hogy az autós utazás költségeit megosszák egymással az utazók akár belföldi, akár külföldi útról van szó.  Ha valaki autóval utazik, utasokat keres, ha valakinek nincs autója, de utazna valahova, autóst kereshet a rendszerben.

A külső fejlesztők által készített alkalmazások számára alapvetően médiatámogatás lesz vásárolható. A médiatámogatás elemei azonosak a feljebb felsoroltakkal, az árazást pedig a hirdető által igényelt megtekintésszám mennyisége határozza majd meg. Valószínűleg közép- és hosszú távon kialakítanak majd „API-kóstolási” csomagokat. Ezen kívül – főleg direkt ügyfelek számára – terveznek egy olyan csomagot bevezetni, amely fix összegért egyrészt bizonyos kontaktusszámot, másrészt médiatámogatást biztosít majd. Ennek részletei még eléggé homályosak.

Írtunk róla korábban, hogy melyek azok a témák, amelyekre csak előzetes egyeztetéssel és/vagy együttműködés formájában készülhetnek alkalmazások, de érdemes feleleveníteni: az ÁSZF szerint olyan alkalmazások, melyek célja vagy eszköze a toborzás, direkt tranzakciókra való buzdítás – fogadás, nyereményjáték stb.-, ill. apróhirdetés, álláshirdetés, aukció, pénzügyi szolgáltatások, utazás és ezek termékszintre lebontott elemei. Ezekben az esetekben a fenti a szponzorációs megoldáshoz hasonlóan havi díjat állapítanak meg, és az együttműködés tartalmazhat médiatámogatást is. Az ilyen megjelenések ára az alkalmazás és a tranzakciók jellegétől függően változhat, de mindig fixdíjas. Azaz a tranzakciókból származó bevételre épülő bevételmegosztást – az előzetes információkkal és várakozásokkal ellentétben – nem vállalnak majd. (Feltehetőleg  technikai és adminisztratív szempontok miatt.) A bevezető időszakban pár százezres forintos tételre számíthatnak a hirdetők.

A „kintről jövő” alkalmazás tulajdonosa vásárolhat „bannermentes keretet”, azaz kizárhatja a canvas view-ról a hirdetéseket, melyeket egyéb esetben értékesíthet az Origo. Ennek árazása még folyamatban van.

Fontos, hogy a posztban szereplő megjelenések árát az Origo az első 3 hónapos bevezető időszakra állapítja meg, ezután a tapasztalatok alapján változhat az árazás. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha nagy durranás és sikertörténetek lesznek, akkor a viszonylag szemérmes árak szépen felkúsznak majd. Ami biztos, hogy az elején érdemes lecsapni a lehetőségre, mert biztosan nagy érdeklődés fogja övezni az alkalmazások bevezetését, ami pr érték szempontjából sem utolsó.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“iWiW API vs. hirdetések” bejegyzéshez 8 hozzászólás

  1. jó cik lett!!!!

    Én csak még mindig azt nem értem, ha nekem apróhirdetési oldalam van már mi a túrónak kéne fizetnem az app. futásáért?!?! röhej!

  2. Nem tudom nem lesz-e késő amíg értelmes API-k lesznek az iwiw-en aminek a felhasználók számára is hasznos funkciói lesznek, nemcsak a hirdetői oldalt nyomatják. Amíg ezt elérik , hogy tényleg felhasználóbarát részre is figyelnek addigra már lehet, hogy 500ezer főt vesztenek a Facebook javára. Annak a Facebooknak, aki 2-3 év múlva ki tudja milyen cégekkel kooperálva fog vadonatúj, hasznos funkciókat bővíteni, átfordítgatni… Nem tudom, nekem az egész nagyon lassú, s nagyon ingoványos (a mostani iwiw-nél inkább eltéved az ember mintsem kiigazodik, a fejlesztések eddig semmivel sem nyújtottak nekem többet, de lehet, hogy csak én vagyok ilyen web 2.0-ás mániás és igénylem a folyamatos fejlesztéseket. (azok, hogy szponzorált applikációk hogy cseszik szét az oldat s hogy idegesítik az embert, az számomra nem előrelépés). Marad a Facebook, mindamellett ráfért a ráncfelvarrás a site-ra, meg valószínűleg idővel jobb is lehet az egész, sok sikert a fejlesztőknek -én örülnék a legjobban, ha felhasználóbarát fejlesztések lesznek…

  3. @Chrisdry:

    A magyar népesség 75%-a nem beszél semmilyen idegen nyelvet (Népszámlálási adat)

    Az iWiWen nagyságrendileg ugyanannyi felhasználói azonosító van, mint magyar internetfelhasználó (origo adat, ill. éves netfelmérés adat)

    Ezen kívül: senkinek nem okoz problémát mindkét oldalon beregisztrálva lenni. Ez nem szavazás, hogy 4 évente megmondjuk, melyik párthoz megyünk, meg nem kötelező gépjármű- biztosítás, ez internet.

    (Magyarul: az iWiW marad jó eséllyel a magyar nettelefonkönyv, még egy ideig, lássuk már be!)

    @rabbit:
    Az árazási szempontokat anno már kifejtettem startup confon: gyakorlatilag csak úgy éri meg az iwiwre fejleszteni, ha különmegegyezést kötsz az origóval, amit bár jóeséllyel megtehetnék, és megfelelően értelmes arcok vannak az iWiW Kft (vagy hogy hívják az alcéget) mögött, hogy bármilyen értelmes kezdeményezésre erre hajlandóak legyenek, azért ezt a modellt hibásnak érzem, hogy 30%-ot keres alapból a fejlesztő.

  4. Bártházi András: nem akarok nagyon offolni, de azért válaszolok, hogy mi is a bajom:

    Örölük, hogy az iwiwen is végre-valahára lesznek appok, csak nemértem miért ennyire túlszabályzott.
    Appért fizetni :S lol. Igen vannak néhányan akik megtehetik az apróhirdetési piacon. nem sorolom fel, tudjuk kik.
    1 M potenciális felhasználó?! aha, haha. Attól mert apró, mégha 1M a lehetséges felhasználók száma, mért biztos hogy többen használják majd mint pl. egy Birthday Calendart.

    sry de nekem ez így nem kerek…

  5. @Aadaam A pontosság kedvéért: a hirdetési bevételekből részesedik a fejlesztő 30%-kal, ha nem adják el a hirdetést a canvas view-ban, akkor nem kap semmit. Így, hogy bevételmegosztás sem lesz (tranzakciós appok után), kifejezetten rizikós bevállalni egy fix havi díjas konstrukciót. Ez mondjuk az iwiw-nek sem túl jó, mert nem látják, hogy mekkora pénzmozgást képes generálni egy-egy app.

  6. Aadaam: A facebook mar tud magyarul, sot ajanlgatja is, hogy valtsunk nyelvet. A 75%-os idegen nyelvet nem tudo arany (ami durva) nyilvan nem az internet felhasznalokra ertendo, az internet felhasznalok koreben nyilvan tulreprezentaltak az idegen nyelveket beszelok. A facebookra ugy nez ki egyelore a fiatalok kezdtek el atszokni, naluk nyilvan megint nme igaz a 75%-os arany, raadasul ok sokkal ertekesebb hirdetesi celcsoport mint ugy enbloc az osszes magyar net felhasznalo.

    Hogy fent lehet lenni mindket site-on az igaz, de nem a fentletelert fizetnek a hirdetok, hanem – attetelesen – az aktiv felhasznalokert. Na most ha nem is torli magat a wiwrol a kivandorolt felhasznalo, nyilvan nem fog ugyanannyi idot eltolteni ott, ha nekiall rendesen facebookot hasznalni. (Es persze forditva, ha inkabb a wiw mellett dont tovabbra is, akkor a facebookot fogja kisebb intenzitassal hasznalni.) Hasra azt mondanam, hogy az ilyen jellegu szolgaltatasokon eltoltott ido osszege nagyjabol ugyanannyi adott felhasznalonal fuggetlenul attol, hogy csak egy vagy ketto (esetleg tobb) helyen vannak regisztralva. Igy viszont eleg massziv versenytars lehet a facebook.

    Amugy az egesz fent leirt spekulacio arrol, hogy az origosok (es hadd tippeljek, a szodapopósok) keszithetnet szponzoralt (nagyobb bevetelt hozo) alkalmazast masok meg nem, eleg neccesnek hangzik versenyjogi szempontbol. Sose leszek jogasz, de azert gyanus a dolog.

Ne tartsd magadban a véleményedet!