A TNS listaáras adatai alapján készített elemzésünk és a MOHI net-net áras adatok mellett idén is közzétesszük az előző éves nettó reklámköltésre vonatkozó MRSZ becslést. A szám kavalkád további gazdagítására immár IAB Adex adatok is elérhetők, melyeket idéntől minden évben az MRSZ becslésekkel együtt fognak nyilvánosságra hozni.
Az adatokat az “Újraosztódik-e a médiapiac” konferencián hozták nyilvánosságra. Nagy Bálint, az MRSZ elnöke válaszolt is a konferencia címében felvetett kérdésre, szerinte a válság miatt nem osztódik újra a reklámpiac, hanem egy létező változás fog folytatódni, és a válság egyes jelenségei felerősíthetik a már érvényesülő tendenciákat. A válság győztese szerinte is az internet lesz, amit a TNS és MRSZ adatok is alátámasztanak. Az internet azonban nem elsősorban a válság miatt növekedik, hanem egy tendencia folytatásaként. A válság ugyanígy nem elsődleges oka a nyomtatott sajtó visszaszorulásának, de felgyorsítja azt (pl. előfizetések lemondása).
Nagy Bálint szerint nemcsak jóslásokba bocsátkozni nehéz ebben a helyzetben, hanem a múltat bemutatni is. Az egyes nézeteket és azok ellenkezőjét is szép számban képviselik az egyes piaci szereplők (válság pr: reklámbevételek taktikai felfelé vagy lefelé kerekítése, btl vs. atl erősödése, alternatív médiumok vs. klasszikus eszközök előretörése stb.). Az adatok ezért sok bizonytalanságot hordoznak magukban.
A 2008. évi nettó reklámköltési adatokat Skriba Judit mutatta be. Az adatokat a korábbi évek gyakorlatának megfelelően az egyes piaci szereplők becslik meg a rendelkezésre álló források, illetve piacismeretük alapján. Ez a módszer jól működik mindaddig, amíg a nagy médiumok dominanciája jellemző, egyre kevésbé lesz azonban pontos a kisebb médiumok erősödése miatt. (Zárójelben teszem hozzá, hogy a nagyoknak sohasem érdekük, hogy a közepes és kisebb szereplők súlyuknak megfelelő szerepet kapjanak.)
Az MRSZ becslése szerint a teljes nettó reklámköltés 2008-ban 200.56 milliárd Ft, ami 7.25%-os* 6,24%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
Az egyes médiatípusok közül a legnagyobb növekedést tavaly is az internet érte el (43.68%). A televízió, sajtó, közterületi és rádiós reklámköltések csupán néhány százalékkal növekedtek (4.48%, 2.39%, 2.36%, 2.08%). A mozis hirdetések esetében jelentős visszaesés történt (-12.95%). Az internet a teljes reklámtortából való részesedését 7.49%-ról 10%-ra növelte.
Az online reklámköltésen belül a display, a search, az email és a listing részesedését Novák Péter, az MRSZ alelnöke, az IAB Hungary elnöke mutatta be. Ezek az adatok részben eltérnek az MRSZ által közölt reklámköltés becsléstől, ugyanis utóbbinál az offline piaci szereplők által becsült adatok is befolyásolják a végösszeget. Az IAB által közreadott adatok ezzel szemben csak az online piaci szereplők becslésén alapulnak.
Az IAB Hungary Adex 2008-as adatok szerint a nettó online reklámköltés 21.816 milliárd Ft volt, ami 55.72%-os növekedést jelent az előző évhez képest (a 2007-re vonatkozó MRSZ adatokhoz viszonyítva). Az online reklámköltésen belül a legnagyobb növekedés – nem meglepően – a keresőhirdetés szegmensében történt (242.36%-os növekedés), az email költések 50%-kal, a display 45.11%-kal nőtt, a listing pedig 20.69%-kal. Az IAB Hungary a mobil reklámköltésre vonatkozóan is közölt becslést, ami alapján az előző évben a hirdetők 450 millió Ft-ot költöttek mobil hirdetésre.
Bizonyára a recesszió tehető felelőssé azért, hogy az előző éves nettó reklámköltési adatokat idén nem sajtótájékoztatón, hanem egy fizetős konferencián jelentette be az MRSZ…
* A rádiós piacon a becslésben szereplő médiumok köre változott.
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
“Nettó online reklámköltés, 2008 – MRSZ becslés és IAB Hungary Adex adatok” bejegyzéshez 3 hozzászólás