Az iWiW API november közepi megnyitását követően a közösségi oldal fejlesztő cége, a Virgo oldalhajtásaként már egy hónappal később meg is jelent az első, “appvertisingra” szakosodott vállalkozás, a Sodapop. Az időzítés nyilván nem véletlen, a gyors – még az alkalmazások bevezetése előtti – beharangozás elengedhetetlen volt ahhoz, hogy elsőként pozicionálják magukat ezen a piacon. (Jó lett volna persze, ha egy vállalható informatív és edukációs site-ot is állítanak a dolog mögé.)
Alkalmazások azóta sincsenek az iWiW-en, de már fel is tűnt egy újabb erre szakosodott cég a színen, a Division3. Nem meglepően ez is iWiW-közeli vállalkozás, az alkalmazások hivatalos “evangelistája”, Bártházi András (Wish) részvételével. Mind a Sodapop, mind a Divison3 egy-egy fejlesztőcég és gerilla ügynökség részvételével alakult meg: előbbit a Virgo és a Raygun hozta létre, utóbbit pedig a Wish és a ReVISION.
A Division3-mal kapcsolatos részletekről Bártházi Andrást és Kaizer Gábort kérdeztük.
Rabbit: Miért van szükség egy még nem is létező piacon rögtön két szereplőre?
András: Ami az iWiW alkalmazásokat illeti, részünkről nagy fantáziát látunk bennük, az egyik motivációja ez volt a Division3 alapításának. Ezzel együtt nem csak a magyar piacra fogunk dolgozni, célünk más platformok lefedése a Facebooktól a Netvibeson át az iPhone-ig, illetve más mobil platformokig a globális piacokon is.
Gábor: További gondolat, hogy mi nem csupán a widget-gadget fejlesztésre hegesztettük össze a Division3-at, hanem egyfajta full service interactive hotshopként szeretnénk megjelenni. Friss hír, hogy a ReVISION-höz csatlakozott független tanácsadóként egy nemzetközi ügynökségnél new york-i, szingapúri és hong kongi vezetői székeket megjárt szakember. Többek között talán az ő segítségével is, ki lehet lépni a globális piacra, és globális ügyfeleknek dolgozni. Véleményem szerint mindez érdemi piac, egyrészt egyre több márka jelenik meg widgeteken a közösségi térben, másrészt a widget platformok, networkok egyre markánsabban megfogható médiumként tűnnek fel.
Rabbit: Miben nyújtotok ti többet-jobbat-mást?
András: Esetünkben két olyan cég állt össze, melynek nagy tapasztalata van abban, amit betett a közösbe. A Wish részt vett az egyik jelentős – az iWiW platformja mögött levő OpenSocialhöz hasonlító – widget szabvány, a Netvibes Universal Widget API kialakításában, továbbá neves nemzetközi cégekkel (Craigslist, Amazon, Expedia, Whitepages, Channel 4…) dolgozott már együtt widget fejlesztésben is.
Gábor: A ReVISION pedig az egyetlen hazai kimondottan gerilla- és vírusmarketingra specializálódott ügynökség. Olyan márkáknak dolgozunk-dolgoztunk már, mint Nike, Subway, Coty parfümcég, Lego, easyHotel, AXN… mi ahhoz értünk, hogy hogyan lehet szóbeszédet, vírust, fogyasztói interakciókat generálni, és ha szükséges, mindezt akár beilleszteni az ügyfél integrált, klasszikus elemekkel rendelkező marketingmixébe. Vagyis pont ahhoz, ami egy közösségi widgetet működtetni tud.
Rabbit: A hirdetők és ügynökségek részéről láttok már érdeklődést? Ki az elsődleges célcsoportotok (direkt ügyfelek vs. ügynökségek)?
András: Igen, elég nagy az érdeklődés, már most is több céggel dolgozunk együtt iWiW alkalmazás fejlesztésén. Mind direktben ügyfelekkel, mind pedig ügynökségekkel szívesen együttműködünk.
Rabbit: Folytattok valamilyen edukációs tevékenységet?
Gábor: Természetesen. Bővebb információért iratkozz fel a hírlevelünkre. ;)
András: És persze szívesen megyünk el ügynökségekhez, potenciális ügyfelekhez beszélgetni, megmutatni nekik a lehetőségeket.
Rabbit: A Sodapop a tevékenységét elsősorban az iWiW köré építi. Szerintetek érdemes másban is gondolkodni jelen pillanatban, hazai viszonylatban?
Gábor: A Facebook a maga 100 ezres és egyre növekvő magyar felhasználói számával is már kritikus tömeg.
András: Attól függ, ki a célközönsége az alkalmazásnak. Míg az iWiW-en az online elérhető felhasználók közül bármelyik célcsoport megszólítható, addig a Facebook-on egyelőre inkább a geek közösség található meg. Amennyiben az alkalmazás minél szélesebb kört szeretne elérni, vagy ha ezt a közösséget szeretné megszólítani, akkor a Facebook alkalmazás fejlesztésen is érdemes lehet elgondolkodni. Speciális esetben szóba jöhet még Netvibes és iGoogle, esetleg iPhone alkalmazások fejlesztése is. Amennyiben a megrendelőnek szüksége van rá, egy komplex csomagot tudunk számára átnyújtani – akár az alkalmazások, widgetet, gadgetek készítésén felül is, igény szerint lefedve kampányának más elemeit is (akár filmes produkcióról, akár kreatív fejlesztésről, akár weboldal kivitelezésről legyen szó).
Gábor: Teljes mértékben integrálhatók. Hogy konkrét példát is említsek, pár napja vittem el a Web 2.0 Symposiumra a Calvin Klein ckIN2U parfümmárkájának esettanulmányát, ahol az online stratégia a widgetekre épült, de kapcsolódott hozzá microsite, email alapú direkt marketing elemek, SMS/mobil marketing, ill. offline instore kampányelemek. De épp most dolgozunk egy globális, integrált kampány honosításán, ahol a kampány egy apró, de jópofa eleme, a site-ról letölthető iPhone alkalmazás.
András: Még annyit reagálnék a kérdésre, hogy számomra az appvertising kifejezés túl “hagyományos” vonalat jelöl – szerintem a közösségi alkalmazásoknál a brand elfogadtatása, a szóbeszéd marketing kialakítására, illetve a vírusos terjedésre kell helyezni a hangsúlyt, egy a fogyasztók számára minél barátságosabb felállást kialakítva, ahol azonosulni tudnak a márkával. Ebben a kontextusban nem célszerű a reklámok emlegetése sem – nem a reklámok alkalmazásokba történő helyezéséről van szó ugyanis, melyek egyre kevésbé hatnak a befogadóra, s ezen a terepen nem igazán hatékonyak. A közösségi alkalmazásoknál a középpontban a fogyasztónak kell állnia, az alkalmazásnak pedig választ kell adnia valamely igényére. Sokkal jobban szeretjük a widget/gadget/alkalmazás kifejezést.
Rabbit: Hogyan és miben mérhető egy ilyen aktivitás sikere? Milyen metrikát tudtok mögé állítani, azon túl, hogy mennyien telepítettek egy alkalmazást? Vállaltok valamilyen garanciát az előre definiált “sikerre”? (pl. x db app telepítése)
Gábor: Hadd kérdezek vissza: melyik reklámügynökség vállal garanciát arra, hogy a TV spot-od mennyivel fogja megdobni a sales-t? Én úgy gondolom, hogy a marketingkommunikációs mérések sok szempontból hibásak, az általános gyakorlatban senki nem méri, hogy az az elérés mennyire volt mély, mennyire volt interaktív, volt-e érdemlegesen hatással a befogadóra, esetleg továbbadta a reklámüzenetet, vagy továbbajánlotta-e a terméket. De visszatérve a kérdésre, mi maximálisan hiszünk a kezünkből kiadott kommunikációs termékben, akár hajlandóak is vagyunk garanciákat vállalni a tejedési számok kapcsán, ha a kreatív ötletet az ügynökségünk dolgozta ki.
András: Egy alkalmazás használata sok szempont alapján mérhető. Az általunk készített alkalmazásoknál biztosan mérni fogjuk a látogatások számát (összest és egyedit is), s további méréseket is szeretnénk megvalósítani az ügyfelek igényei, illetve a kampányuk számára fontos mérőszámok tekintetében.
Rabbit: Hogy fér meg a hivatalos evangelizációs munka egy widgetekre szakodosott, külső céggel? Nem összeférhetetlen ez?
András: ez a kérdés nekem szól, hiszen én dolgozom az iWiW-nél is evangelistaként. Egyrészt a két munkát maximális titoktartással kettéválasztom, másrészt pedig valamiért mindig is abba a kvázi őrült kategóriába tartoztam, hogy szívesen írtam fejlesztői dolgokról a blogomon akkor is, ha tudtam, hogy a konkurencia majd olvassa, s esetleg ezáltal jobbat tud előállítani, mint amire nekem lehetőségem lesz. A Fejlesztői Portál blogján igyekszem érthető, jó dokumentációkat összeállítani, emailben bárkinek bármilyen kérdésére válaszolni, s a cégen belül az összes fejlesztő érdekeit a lehetőségekhez képest minél inkább képviselni. Az Origonak jó, ha sok alkalmazás érkezik be az iWiW-re, ezért sem zárta ki az ilyen irányú tevékenység végzését a szerződésünkben: a Division3-mal is azon dolgozom, hogy minél jobban elterjedhessenek az iWiW alkalmazások.
Rabbit: Feltételezem, hogy a Sodapophoz hasonlóan ti is nyíltan hadat üzentek a bannereknek. Házon belül nem eredményez ez konfliktust a hagyományos hirdetési formák letéteményeseivel – főleg ilyen recessziós időkben?
Gábor: Én úgy gondolom, hogy a kérdés elsősorban nem a média típusán van, az másodlagos. A kommunikáció fontosabb pillére az a sztori, az az ötlet, amit “jól”, interaktívan, párbeszédet kialakítva kell elmesélnünk a közönségünknek, hogy az meg tudjon ragadni a fejekben.
Egyáltalán nem temetjük a bannert, a display típusú hirdetésnek is megvan a maga helye, még ha ez a hely egyre szűkül is a kommunikációs mixben. Sok szempontból a helyzet hasonló a TV-hez – és ez halmozottan igaz, ha csupán Magyarországra fókuszálunk. Egyrészt a TV hibátlan médium, amin keresztül mérnöki pontossággal tervezve jelenleg a legszélesebb rétegeket lehet elérni. A vásárlási döntéseink pedig sokszor emocionális dolgok, mint ahogyan a branding is, érzelmeket pedig legkönnyebben az audiovizuális médiummal, a filmmel lehet átadni.
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
Rabbit kérdése a garanciára vonatkozóan valóban meglepő? da ha elvonatkoztatunk kicsit a garanciától és inkább a “kampányhatékonysgá” szót emlitjük, akkor igy már a kérdés valóban ül. Vajon itt számoltok ilyesmivel? Lesz ilyen metrika?
(amúgy gratulálok!! bocsánat, ezzel kellett volna kezdenem)
nekem továbbra is az tetszik ebben az egészben, hogy egy (még) nemlétező piacon máris acsarkodnak, durrogtatnak.
bár ha azt nézzük a widgetekhez is kell a buzz, amit most mindkettő bebizonyított, hogy tud generálni.
PR-ből tehát eddig 5-ös mindkettő cégnek, de kíváncsi leszek végre a szállított megoldásokra is.
Egy kicsit aggódom, hogy rögtön itt van két cég, akik deklaráltan reklám alkalmazásokat fognak készíteni. Ez persze nem egy nagy tragédia, amíg igazán jó és érdekes/ötletes alkalmazások lesznek. De félek attól, hogy később eljutunk odáig, hogy elfogynak az ötletek és maradnak a flash játékok, abból is a bénábbak (írjuk a nevünket a hóba, stb), és akkor igazi myspace hangulat uralkodik majd el a weben.
A webakadémián is írtam már, de nem jelenítették meg a kommentemet!:)
Ami tetszik hogy ezt valaki összefogja és értelmesen el tudja adni, de amíg egy a nagy ügynökségeknél hiteltelen (revision) cég is áll mögötte addig nehéz lesz elindítani és nyereségessé tenni hacsak…
egy véleményt hallhatunk
Prospero Csaba: köszönjük a gratulációt, elrakjuk rosszabb napokra. :) Metrika: abszolút, a StartUp-on úgy is találkozunk, ott elmesélem bővebben.
Sziebig Péter: Péter, talán nem olvastál elég figyelmesen, mi alapvetően a globális piacra fogunk kilépni. Ez a piac igen is létezik, lásd Rabbit ezt feszegető kérdésére adott válaszunkat ;)
Macesz: keress meg léci fél év múlva és dumáljunk egyet, igyunk egy kávét! ;)
Gratula, ismét egy kerek és olvasmányos írás. Egyre jobban reménykedem!
Ha kicsit több olyan fiatal tehetség lenne a magyar politikában és a gazdasági elitben, mint Rabbit, Boogie, vagy Gaben… vagy sokan az olvasók, kommentelők közül, akkor talán nem lenne akkora szarban ez az ország. Rajtatok a szemem! :)
Társadalmi, gazdasági és totális átalakulásra van szükség Magyarországon, ez rajtam már nem múlik, de ti még tehettek valamit.
Ha esetleg a jelenlegi kormány és ellenzék teljes kihagyásával terveznétek egy új, szabad és modern világot kis hazámban, akkor hazamennék.
Bocs az offért…
Odáig tudtam elolvasni, hogy full service interactive hotshop.
:D
Szép szavak, nagyszerű megoldások.
De ezek mögött milyen tapasztalat, kreatív ötlet, és professzionális médiajártasság van, mert amit eddig ezekből láttam, hogy öszinte legyek rossz, erőtlen, harmad osztályú utánzatként próbált felzárkozni a középmezőny hátára.
Sziasztok!
Csak gratulálni szeretnék az íráshoz, Gabennek üzenem, most értem el eddig, hogy ezt is elolvastam.
Pussy
Pussydrinks