Facebook hirdetések (és egy kis iWiW) – 2. rész

Mint tegnap beharangoztuk, ma a Facebook és a tavasszal érkező iWiW alkalmazásokkal foglalkozunk.

1. Alkalmazások (Applications)

A Facebookon való megjelenés egyik legizgalmasabb formáját az alkalmazások jelentik. A Facebook alkalmazás platformja 2007 májusában nyílt meg, azaz ettől az időponttól kezdve van lehetőség appok fejlesztésére. 2008 januárja óta az alkalmazások bármely külső site-on is elhelyezhetők. A Facebookon jelenleg több, mint 52 ezer alkalmazás érhető el, s naponta átlagosan 140 új születik. A Facebook tagok 95%-a kipróbálta már az alkalmazásokat legalább egyszer. Bízunk benne, hogy a hazai, iWiW-es közönség is hasonlóan nyitott lesz az alkalmazások használatára, illetve hogy a hazai fejlesztők értelmes, vonzó megoldásokkal rukkolnak majd elő.

Az alkalmazásokat talán már nem szükséges különösebben bemutatni, a hirdetők számára azért jelentenek többet bármely Facebook oldalnál és hirdetésnél, mert a felhasználók bevonásának és szórakoztatásának egy lényegesen mélyebb formáját valósít(hat)ják meg, és egy-egy jól sikerült alkalmazás nagyon gyorsan terjedhet a virális csatornákon (meghívás, aktivitás folyam, profil box megjelenés). Persze nem könnyű olyan (brandelt) alkalmazást fejleszteni, amely hosszabb távon is képes fenntartani az érdeklődést.

2008 júliusában meghirdetett “Great Apps Program” szerint az alkalmazásoknak az alábbi kritériumoknak kell megfelelniük, hogy kiérdemeljék ezt a címet:

  • értelmes: közösségi, hasznos, kifejező, megnyerő,
  • megbízható: biztonságos, tiszteletteljes, őszinte,
  • jól megtervezett: tiszta, egyszerű, stabil.

A Facebook alkalmazások bevezetése és monetizálása a Facebookon elérhető célközönség feltérképezésével, illetve természetesen az app elkészít(tet)ésével és tesztelésével kezdődik. Az app terjesztésének legalapvetőbb módja a saját telepítés és a barátoknak történő ajánlás. Ha az app arra érdemes, akkor a hangadó bloggerek és újságírók figyelmét is felkelti. Emellett ott vannak a “hagyományos” lehetőségek is, a Facebookon (illetve egyéb helyen) való hirdetés, Facebook oldalhoz adás stb. Az appok terjedésében nagyon fontos szerepet játszanak az aktivitások (x telepítette, illetve ezt és ezt csinálta vele típusú feedek).

Az appok monetizálására a Facebookon számos út van, ezek egyike az alkalmazás oldalán affiliate linkek és bannerek, hirdetési hálózatokhoz tartozó reklámok, illetve saját hirdetések elhelyezése. (A profil oldalon látható alkalmazásban legfeljebb szponzorált linkek helyezhetők el.) Facebook alkalmazásokban történő hirdetésekkel több ad network is foglalkozik, például a Social Media, Offerpal Media, Super Rewards, AdParlor, Buddy Media, RockYou, Cubics, AOL-Platform, VideoEgg, és az elmaradhatatlan Google AdSense. A hirdetések CPM, CPC, CPA és CPI (cost-per-installation, az app telepítésének költsége szerint) vásárolhatók. Friss fejlemény, hogy a Facebook is megkezdte a maga ad networkjének tesztelését. Az appok esetében persze nemcsak a hirdetések, hanem tranzakciók (pl. az appon keresztül történő vásárlások) is szerepet kaphatnak.

A Facebookon mindezek a lehetőségek teljesen ingyen (!) érhetők el az alkalmazások fejlesztői számára, a Facebook maga nem részesedik sem az alkalmazások oldalán elhelyezett hirdetések bevételeiből, sem a tranzakciókból. Pedig az a hír járja, hogy van olyan fejlesztő, aki havonta 1 millió dollár bevételt termel velük.

A hazaiak minden bizonnyal ebből is okulva találták ki azt a rendszert, hogy az iWiW alkalmazások canvas nézetében elhelyezett hirdetések csak az AdNetwork rendszerén keresztül jelenhetnek meg, s a tranzakciós alapú alkalmazások bevételéből is részesedést kérnek majd. (A profil nézetben megjelenhet például a cég logója és szlogenje, de nem helyezhető el hirdetés és nem mutathat ki link az iWiW-ről.) Azt hallottuk, hogy a tranzakciós appok esetében hirdetői csomagot lehet majd vásárolni, aminek része az alkalmazások feltelepítése utáni költség, illetve a csomag fennmaradó összegével az alkalmazást reklámozza az iWiW felületén az Origo. A hirdetési bevételek esetében 70%-a az AdNetworköt illeti majd, s csupán 30% marad a fejlesztőnél. A canvas területén kívül az Origo adhat majd el hirdetéseket, külön megállapodással azonban lehet bannermentes.

A hazaiak nagyobb szigort érvényesítenek a témákat illetően is, csak a velük történő külön megállapodással fejleszthetők az alábbi alkalmazások:

  • listing típusú hirdetések: álláshirdetés, apróhirdetés,
  • aukció,
  • pénzügyi szolgáltatások: biztosítás, banki szolgáltatások stb.,
  • utazási ajánlatokat közzétevő, üzleti jellegű témák,
  • ezek termékszintre lebontott elemei, pl.: ingatlanapró, utasbiztosítás stb.,
  • közvetlen pénzmozgást elősegítő tranzakciós alkalmazás, azaz bármilyen olyan alkalmazás, amiből termék vagy szolgáltatás rendelhető meg,
  • olyan alkalmazás, amelyben szerepel direkt link pénzmozgást elősegítő tranzakciós szolgáltatásra vagy termékre, oldalra,
  • nyereményjáték,
  • olyan alkalmazás, amelyben szerepel direkt nyereményjátékra mutató link.

Ugyancsak erősebb lesz a kontroll az iWiW esetében az appok megjelenése során. Az alkalmazások engedélyezése három lépcsős folyamat eredménye, üzleti, jogi és technikai szempontból ellenőrzik és hagyják jóvá őket. Az alkalmazás fejlesztése előtt van lehetőség a koncepció egyeztetésére, hogy ne fordulhasson elő, hogy kész alkalmazást nem engedélyeznek.

A hazai törvényi szabályozással összhangban az iWiW-en nem jelenhetnek majd meg olyan alkalmazások, amelyek szenzitív adatokat kérnek be és kezelnek (faji eredet, nemzeti és etnikai kisebbséghez tartozás, politikai vélemény vagy pártállás, vallásos vagy más világnézeti meggyőződés, érdekképviseleti szervezeti tagság, egészségi állapot, kóros szenvedélyek, a szexuális élet, bűnügyi személyes adat).

Az iWiW esetében az alkalmazás fejlesztőjének külön adatkezelési nyilatkozatot kell készítenie, ha az API-n keresztül elérhető adatokon felül egyéb személyes vagy kapcsolati adatot kér be az alkalmazás, ha felnőtt (18+) kategóriájú, illetve ha az alkalmazás személyes adatot tárol. A kapcsolati háló adatai semmiképpen sem tárolhatók.

Az alkalmazások támogatására a Facebookhoz hasonlóan az iWiW-en is be lehet majd vetni különféle eszközöket. Lesz lehetőség targetált támogatóbannerek futtatására, illetve a listaoldalon kategória szponzorációra. Használható lesz egyedi, az alkalmazást kívülről is közvetlenül elérő url (az alkalmazás felvételére mutató link vagy az alkalmazásban található termékre mutató paraméterezett link), azaz pl. egy banner hirdetésben is megjelenhet majd az alkalmazás telepítésére buzdító üzenet. Lesz lehetőség kiemelt értesítés küldésére is.

Kissé megkésett monetizálási próbálkozásként a Facebook 2008 november végén bevezette a Verified App Programot. Azok az alkalmazások, melyek megfelelnek a követelményeknek és fejlesztőik kifizetnek évente 375 dollárt, “pecsétet” és speciális helyet kapnak az alkalmazások közt, több üzenetet, értesítést, kérést küldhetnek a felhasználóknak, erőteljesebb láthatóságot kapnak a news feedben, illetve valamennyi ingyenes hirdetési lehetőség is a rendelkezésükre áll. Ugyanakkor, írja Arrington a feljebb linkelt posztban, a Facebook régen ígért fizetési rendszere, amely lehetővé tenné bizonyos alkalmazások fizetőssé tételét, továbbra sem került bevezetésre.

Mindezt azzal a gondolattal egészíteném ki, hogy nem árt tényleg jól átgondolni az üzleti modellt, méghozzá előzetesen, mert az utólagos “szigorítások” mindig felhördülést okoznak. Ami korábban ingyen volt, azért nem akar senki szívesen fizetni.

Az Allfacebook blogon jelent meg nemrégiben 13 jótanács arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet sikeres appokat bevezetni. Ezek tanulságul szolgálhatnak az iWiW alkalmazások fejlesztői számára is, persze erősen érződik rajtuk, hogy egy már hosszabb ideje működő rendszerről van szó, sok-sok alkalmazással. A tippek éppen ezért úgy kezdődnek, hogy másolj le egy másik appot, illetve vigyél valamilyen csavart egy már létező, népszerű appba, ami jelen esetben leginkább úgy értelmezhető, hogy nézd meg milyen alkalmazások pörögnek más közösségi oldalakon és ezeket másold le vagy adaptáld. Ezekhez kapcsolódik a meglévő alkalmazások lefordítása más nyelvre, de ez ebben az esetben ugyancsak a lemásolást vagy adaptációt jelenti. A többi tanács pedig:

  • készíts ünnepekhez kapcsolódó alkalmazásokat,
  • kínálj (niche) ajándékokat (az iWiW-en nyilván “bármi” lehetne, hiszen új a platform),
  • az alkalmazás posztoljon meglepő/felháborító mini-feed történetet (nálunk persze kezdetben az is bőven elég lesz, ha jól megfogalmazottak),
  • integráld a barátok értékelését,
  • hozz létre olyan alkalmazást, amely kedvelt rajongói oldalhoz kapcsolódik,
  • készítsd el tévés vetélkedők online változatát,
  • készíts kulturális irányultságú alkalmazást (ez is nyilván a multikulti Facebook esetében bír nagyobb jelentőséggel),
  • hozz létre értékelő rendszert,
  • készíts olyan appokat, melyekkel a felhasználók exkluzív közösségek tagjaivá válhatnak,
  • készíts kreatív kvízeket.

Szintén megoldás, ha egy cég megvásárol egy befutott appot. Ezt tette például a TripAdvisor, amely a Where I’ve been alkalmazásra tette rá a kezét. Az alkalmazásban a felkeresett helyek megosztásán és utazási tippeken túl már repülőjegyet is lehet vásárolni.

Egy kanadai telco cég olyan alkalmazást vezetett be, amely szimbolikusan jelenítette meg a cég legújabb akcióját, melynek keretében öt kiválasztott számmal ingyen lehetett telefonálni és sms-ezni. Az app megjelenésében és koncepciójában illeszkedett a cég egyéb reklámaktivitásaihoz, és az egyik, felhasználók által kedvelt megoldáson, a barátok rangsorolásán alapult. Az appban egyébként egy akvárium volt, ahol a felhasználó – az első hal – választhatott 5 társat az ismerősei közül, s ezután kapta meg a cég üzenetét az akcióról.

A Coca Cola egyik alkalmazása a CokeTag, amely egy testre szabható, flash-alapú bookmark widget, mely a felhasználók által megadott kedvenceket linkeli. A widget a we8 projektet promotálta, amely a kóla Olimpia szponzorációjához kapcsolódott, hasznos, egyszerű és könnyen terjeszthető, kevésbé reklámszagú alkalmazásként.

Nemrég kevert nagy port a Burger King alkalmazása, amely 10 barát “feláldozása” árán ingyenes Whopper szendvicset ígért. Az alkalmazást rekordgyorsasággal telepítették mintegy 20 ezren, és meg is szabadultak összesen 200 ezer “barátjuktól” az ingyen junkfoodért. Az alkalmazást – látván a kapcsolati hálók “leépülését” – privacy aggályok miatt gyorsan levette a Facebook, ezzel együtt emlékezetes és ügyes megoldás volt.

Persze az appok korántsem jelentenek garanciát a sikerre, mint ahogyan azt a Facebookon a legnagyobb hirdetők is megtapasztalták. Az alkalmazások sikertelenségének oka sokszor a stratégiai szemlélet hiánya, az appok bonyolultsága, az interakció hiánya vagy a brand túlzott hangsúlya.

A Facebook 2008 júliusától tesztelt és végül szeptemberben elindított, kommunikáció központú redizájnjával az appok kevésbé hangsúlyosak az oldalon, nagy részük a profil nézetben külön fül alá került. A profil box-ok sem kerülnek már fel automatikusan, csak utólagos hozzáadásukra van lehetőség. Az alapbeállítás szerint az alkalmazás posztolhat aktivitásokat, de nem küldhet email értesítéseket. Nem mellesleg a Facebook a redizájn után még gyorsabb növekedési pályára állt, és 2008 végére átlépte a havi 200 milliós egyedi látogatószámot.

Az iWiW alkalmazások egyébként a régi Facebook dizájnhoz hasonlóan a profil adatok alatt fognak megjelenni.

A Facebook Connect, amelyről később még lesz szó, az appok történetének egy új fejezetét nyitja meg, amelytől számottevő bevételt is remélhet a site.

Holnap az aktivitás értesítésekkel, a virtuális ajándékbolttal, illetve az apróhirdetésekkel foglalkozunk.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Facebook hirdetések (és egy kis iWiW) – 2. rész” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. A Verified App Programot nyilván a Skype-tól vették le, ahol szintén nyitott az interfész a kisalkalmazások fejlesztői számára.

Ne tartsd magadban a véleményedet!