Készíts profi médiaajánlatot! (2. rész)

Az általános médiaajánlat elkészítéséhez adott tippjeinkhez saját tanácsaival kapcsolódott kedvenc blogunk, a Terepnapló. Mielőtt rátérnénk a konkrét ajánlatok adásának fortélyaira, kötelező olvasmány.

Jó esetben a médiatulajdonoshoz egy tisztességes brief érkezik, amely a hirdető és a hirdetett termék/szolgáltatás információin kívül minimálisan tartalmazza a net-net büdzsét, a kampány időszakát, illetve a preferált felületeket. Jobb esetben további információkat is a célcsoportra, célokra, preferált elszámolási alapokra, kreatív elhelyezésekre vonatkozóan. Ha a médiatervezőnek egyáltalán nincs elképzelése (real shame kategória), akkor a büdzsé, időszak és célcsoport alapján tud a médiatulajdonos számára megjelenést ajánlani. Ha csak egy oldalról van szó, akkor persze könnyebb a helyzet, hiszen “csak” a megfelelő eszközt és elhelyezést kell megtalálni a hirdetés számára.

Az ajánlatkérés végén jó esetben szerepel a leadási határidő is, ami gyakran nagyon rövid – néhány óra, de legjobb esetben is néhány nap. Aki nem tud határidőn belül értékelhető ajánlatot adni, az nem fog tudni bekerülni a tervbe.

Az ajánlatot érdemes excelben készíteni, mert általában a médiatervek is abban készülnek, így a leggyorsabban ezzel tud a tervező dolgozni. Szintén gyors megoldás a számára, ha egyszerűen az email szövegében érkezik az ajánlat. A wordben és power pointban készített ajánlatok viszont kevésbé kedveznek a gyors felhasználhatóságnak. (Ehhez lásd még a tervező vs. sales-es postot.) Ezek abban az esetben hasznosak, ha komplexebb az ajánlat, ez azonban az eseteknek csak egy kisebb része. (A “kreatív megoldásokról” lásd a vonatkozó posztunkat.)

Az ajánlatnak az alábbi adatokat célszerű tartalmaznia:

  • a megjelenés konkrét helye (pl. címlap, belföld rovat, összes oldal/run-of-site/ros),
  • formátuma (pl. 300×250, szponzorációs elemek mérete, karakterszámok, képméretek stb.),
  • várható megjelenésszám (AV) és egyedi látogatószám (UU)
  • targetálás, ha van (pl. belépett felhasználók számára kor szerint, frequency – adott időszakon belül egy felhasználónak mennyiszer jelenik meg a hirdetés, pl. napi vagy heti 1x)
  • elszámolási alap (idő, CT, AV, UU)
  • egység listaárak és kumulált listaárak
  • kedvezmények, esetleg felárak
  • net-net ár
  • fix megjelenések esetén “ceruzásan” befoglalt időszakok (ezeket a médiatulajdonos fenntartja a hirdető számára a tényleges, hivatalos megrendelés előtt is, ami csak akkor történhet meg, ha az ügyfél elfogadja a tervet)
  • az ajánlat érvényessége (pl. 1 hónap)

Íme egy teljesen fikcionális ajánlat, mely mókás büdzsére és a Rabbitblog felületeire készült:

Ha az ajánlat nagy kedvezménnyel és valamilyen grátisz megjelenéssel egészül ki, az nagyban segíti az elfogadás esélyeit. Egy kisebb médiumnak nagyon rugalmasnak kell lennie, mert könnyen lehet ő egy terv leggyengébb láncszeme, és sokkal könnyebben kerül ki onnan, mint egy nagy médiatulajdonos, amely felé az ügynökségnek egyrészt vállalása van, másrészt számíthat arra, hogy a kampány a tervnek megfelelően tud majd futni (ha esetleg mégsem, akkor pedig kompenzációt kap). Ezért sem árt, ha az általános médiaajánlat tartalmaz olyan információt, amely a kevésbé tájékozott vagy kevésbé talpraesett médiatervező kezébe is ad az ügyfél felé képviselhető érveket a felület mellett.

Végül érdemes egy-két szót ejteni a számlázásról is, mert előfordulnak vele problémák. A számla kiállításának teljesítés után kell történnie (több hónapos kampány esetén havonta vagy a kampány végén), lehetőség szerint min. 30 napos fizetési határidővel. (Olyan is előfordult már, hogy a számlát nem küldték ki azzal az indokkal, hogy csak kifizetés után állítják ki…) A számlának tartalmaznia kell a megrendelés sorszámát/a kampány projektkódját/jobszámát. Az ezzel kapcsolatos tudnivalókat egyébként a megrendelőnek tartalmaznia kell(ene), érdemes odafigyelni rá. Mivel az ügynökség nem bank, akkor tud fizetni, amikor hozzá is beérkezik az ügyféltől a pénz, ami sok esetben külön boksz eredménye, és semmiképp sem a teljesítés után 8 napon belül történik…

Update (jan. 30.): Információink szerint, ha a médiatulajdonos ad grátisz felületet, akkor ezt a megrendelőn jelezni kell, feltüntve a megjelenés értékét. Ezután is szükséges az ÁFA befizetése, és a grátisz felület értéke hozzáadódik az adózás előtti eredményhez (mintha bevétel lenne). Ha a megrendelőn a grátisz felületet nem jelölik, az adócsalásnak minősül mind a megrendelő, mind a médiatulajdonos részéről.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Készíts profi médiaajánlatot! (2. rész)” bejegyzéshez 20 hozzászólás

  1. Milyen jó is lett volna egy évvel ezelőtt ez a poszt. Nagyon sokat elmondott volna akkor, amit az egy év alatt magamtól kellett megtanulnom.
    Köszönöm, a cikket menteni fogom :)

  2. @István Megírhattam volna előbb is… Azért “szerencsére” mindig van, aki éppen abban a fázisban tart, ahol te egy éve =:)

  3. Mar egy ideje nyomonkovetem a blogodat. Koszi minden infot, amit kozzeteszel ‘csak ugy, hobbibol’.
    Hamarosan hasznat is tudom majd venni ezeknek az infoknak, mert belefogok egy internetes bizniszbe. A helyzetemet cifrazza, hogy kulfoldon elek, de magyar kozonseget celzok meg a weboldalammal. Nem tudom pontosan ilyenkor hogy oldhatok meg a szamlazasok es egyeb dolgok. Meg utana kell jarnom ezeknek.

    Majd jelzek, ha beindult es meghivlak egy ‘kavera’ a sok hasznos tanacsodert! :)

  4. Én elkövettem azt a hibát, hogy az elmúlt fél évben beesett ügynökségi megkeresésre nem tudtam időben épkézláb médiaajánlót összehozni – volt, hogy konkrét kampányhoz kerestek felületet, és igen, tényleg, a másnap elküldött válasz már elkésett.

    Vannak olyan tanácsadók, akik az árazás tekintetében tudnak segíteni egy teljesen clueless site tulajdonosnak (árérzékeny egyszemélyes cég természetesen), aki alapvetően és maximálisan technikai beállítottságú, de kezd rájönni, hogy ideje lenne beletanulni a sales folyamatokba (esetleg out-source-olni), ha monetizálni akarja az elmúlt lassan három évének befektetett munkáját? Van egy pár határértékem a célterületen (földrajzilag jól behatárolható kistérség) elérhető offline média árairól, de fogalmam nincs ezekből hogyan lehetne optimális árazási stratégiát kialakítani az online területre.

  5. @cserepj Az egyszerűbb megoldás a sales house, a munkásabb, ha magad tanulsz bele. Az offline kevésbé mérvadó, inkább a regionális oldalak piacán nézz körül – Axel Springer, Lapcom, Inform Média… A tanácsadók meg minden bokorban ott lapulnak =;)

  6. Azt írod, hogy az ügynökség nem bank. Ez eddig rendben is van, de szerintem nem korrekt dolog, hogy lefut egy kampány, aztán minimum 30 napra kapod meg a pénzt. Neked persze az áfát be kell fizetni, tehát költséged van vele és persze az ügynökség ennek ellenére elteszi a különböző kedvezményeket…

  7. “Nem korrekt”? Az ügynökségnél nyilván kellene lenni elfekvőben néhány tízmillió Ft-nak, hogy ki tudja fizetni a médiafelületeket, amíg az ügyféltől beérkezik a pénz… Az ügynökség elteszi a kedvezményeket? Hát ööö egyrészt nem ismered a konstrukciókat, másrészt pedig nyilván az ügynökségnek is van munkadíja. Vagy te ingyen menedzseled a keresőkampányokat…?

  8. Rabbit, köszi. Sales house-nál már próbálkoztam, de az volt a válasz, hogy túlzottan koncentrált (kistérségi) site vagyunk ahhoz, hogy érdemben tudjanak velünk foglalkozni (max 60-70 ezer lakos a célközönség, napi 1000 körüli egyedi látogatóval, 200-250 ezer oldalletöltés/hó ami a helyi viszonyok ismeretében nem rossz, de egy médiavásárló felé azért valóban nem túl impresszív). Valószinűleg a legjobb opcióm az lenne, ha keresnék egy mostanában végző online marketing iránt érdeklődő helyi érdekeltségű egyetemistát/főiskolást, és megfinanszíroznám, hogy betanuljon. Kicsit abban látom az extra kockázatot, hogy a helyi piacot is nekem kellene edukálni arról, hogy miért jó online hirdetni, de egyre jobban látom, hogy ezt nem úszom meg:). A másik opció a földrajzi terjeszkedés, aminek a lehetősége ugyancsak benne van a levegőben, de ez egy teljesen más történet.

    “Az ügynökség nem bank”

    Soha nem fogom felfogni, hogy ha egyszer valaki aláír egy szerződést, ami alapján 30 napra állíthat ki számlát, akkor miért tartja később inkorrektnek, ha az üzleti partner 30 napra fizet? Miért tetszett aláírni akkor a szerződést?

  9. @cserepj Szerintem ebben az esetben kifejezetten helyi cégekkel lenne érdemes próbálkozni, biztos, hogy nem lesz egyszerű :)

  10. legszívesebben elküldeném egy-egy “problémás” médiatulajdonosnak, akik hülyének nézik a tervezőt, amikor harmadszorra meg negyedszerre is felhívja őket, hogy az ajánlat valamely pontját pontosítsák, vagy csak hiánypótlásért.
    De van a másik véglet is, – és szerencsére nagy százalékban már ilyenekkel találkozom – amikor az ajánlatkérésemre egy-két órán belül jön a tökéletes, pontos válasz, és mellé még egy-egy javaslat (ebből sem jó a túl sok), amit még a médiatulaj szerint érdemes lenne betervezni.
    A legviccesebb az, amikor a tervező egy kerek egész mail-ben brief-eli a médiatulajdonost, hogy mit szeretne kérni, erre pediglen a médiatulaj válasza: 1 nap múlva felhívja, és elmondja a telefonban a tervezőnek az ajánlatát…

  11. @bridzsit12 ja, a “szerintem a legjobb az lenne, ha…” és elmondja amire bekértem az ajánlatot, az elég vicces :))

  12. Az ügynökségnek bizony meg kell felelnie akár mint “bank”-nak adott esetben, az ügyfél nem arra köt szerződést, hogy ha majd a hirdető méltóztatik folyósítani a pénzt, akkor majd mi is folyósítjuk. :)

  13. cserepj: rossz a stratégia.
    Nektek, ha üzletileg sikeressé kívánjátok tenni a portált, nem helyi tekintetben kell jó szolgáltatásokat kínálnotok, hanem a kívülálló célközönség számára minél jobb eligazodást nyújtó tartalmakat készíteni.

    Ez utóbbi teljesen hiányzik egyelőre.
    Ha ez meglesz nem nektek kell majd a hirdetőket keresni, hanem a hirdetők keresnek titeket.

  14. @Longhand Lehet, hogy túl reggel van nekem, de ügyfél=hirdető =:)

    Ha a turizmusra gondolsz, akkor azt azért egyedül nehezen fogja felfuttatni egy site.

  15. @cserepj látod, jönnek a tanácsadók maguktól is =:)

    @Longhand Remélem van affiliate programod arra az esetre, ha más blogján vadászol ugyfelet =:P

  16. Kedves Ingrid,

    Én értékesítő partnert (ügynökséget, sales houset) keresek egy nemrég indult portál reklámfelületeinek értékesítéséhez. Az oldal egy ingyenesen használható virtuális nyelviskola, melyen a felhasználók a rendszerezett tananyagon kívül számos segédfunkciót, továbbá tanári konzultációt és az egymással való kommunikáció lehetőségét is teljesen ingyen megkapják. Az oldal két hónapja indult, jelenleg napi 1000 látogatót és kb. havi 400e oldalletöltést tud felmutatni, de folyamatosan emelkednek a mutatók.

    Mit javasolsz, merre induljak el?
    (Van már pár partnerem, de még mindig sok a szabad kapacitásunk.)

    Előre is köszönöm a szakértői segítséget! (Ha esetleg mint Arcust, érdekel a dolog, akkor szívesen leülnék veled beszélni a lehetőségekről.)

    Deni

Ne tartsd magadban a véleményedet!