A kutatási tender körüli izgalmak és az adserveres mocorgások (ezen belül is Adverticum megújulás és Gemius offenzíva) mellett a sales house-ok jelentik a harmadik területet, ahol pezsgés indult be a hazai online piacon.
A bekövesedett régiek (Origo, Index, Sanoma) mellett szépen feljött az élbolyba az Adaptive-Evo páros, és mellettük is nem kevés másod- és harmadvonalbeli szereplő próbálkozik van jelen a piacon. A sales house-ok körében is megindult a specializáció, a kicsik igyekeznek piaci rést találni, s abból megélni – így például az ab&c Target a Microsoft portfolió értékesítéséből, a Mommo a webkettes megoldásokból, az AV Kreatív a webvideóból…
2009-ben a sales house-ok további megszaporodása várható, legalább három régi/új szereplőről hallani publikus, félpublikus és nem publikus információkat. Az egyik az Econetet elhagyó Papp Laci Gmediája, a másik az Atlantis Media, amely alól jövő évben a Generál kirántja a portfolióját és saját értékesítésbe kezd, illetve ott van még az Origót elhagyó Somogyi-Gazsó páros, akiknek a tervét egyelőre homály fedi. A konkrét fejleményeket majd meglátjuk jövőre, addig is megkérdeztünk öt három kedves, magas pozícióban ülő ügynökségi embert, hogy mit gondolnak a gombamód szaporodó sales house-okról, hatásukról, jövőjükről.
“2009 szerintem nagyon rizikós év az induló sales house-oknak, és az olyanoknak is, akik még nem erősödtek meg eléggé” – kezdte Grégász Zsolt, az Arcus media directora. (Disclaimer: Szerkesztőségünk székhelye munkaidőben az Arcus.) “Még ha nem csökken is az online költés jövőre, akkor is nagyon meggondolja minden ügynökség, hogy milyen oldalakon éri el ugyanazt a 3,5-4 millió internetezőt. A kiélezett helyzetben az ügyfelek is kevésbé lesznek nyitottak új oldalakra, eszközökre, biztosra akarnak menni, nem “kockáztatnak”… Mivel mindenki tart a 2009-es évtől a pénzügyi helyzet miatt – a hirdetők is, az ügynökségek is, a médiumok is -, így valószínűleg nagy verseny kezdődik a médiumok részéről, hogy egy ilyen helyzetben ki mennyit tud (minél többet) magához vonni, ezért lehetnek nagy vesztesei is ennek az évnek. Akinek nincs elég erős kapcsolatrendszere, szakmai és anyagi háttere, az a hátrányt most sokkal jobban megérezheti, mint egy pörgősebb, stabilan, nagy százalékkal növekvő, nyugodt környezetben” – folytatta Zsolt.
Turóczi András, a kirowski egyik media directora úgy látja, hogy az új szereplőknek ugyanabban a modellben, amiben jelenleg a nagy sales house-ok működnek, nincs sok jövőjük. “Ha ebben a modellben alakulnak meg, nagy valószínűséggel nem fogak tudni hosszabb távon sikeresen működni és feladják… A jelentősebb site-ok már le vannak osztva. A speciális, például közösségi – Mommo – vagy webvideós – AV Kreatív – vonalat képviselő sales house-oknak inkább lehet piacuk” – fejtette ki András. Emellett a sales house-ok közötti verseny erősödhet majd, és ebből szerencsésen kerülhetnek ki a jobban pörgő site-ok. András szerint nem valószínű, hogy valamelyik nagy szemet vet majd egy újonnan induló sales house-ra.
“Én nem látom annak az esélyét, hogy hirtelen be tudna törni bárki is erre a piacra úgy, hogy nagy szeletet szakítson ki a tortából. Az Adaptive-Evo-nak is vagy három évébe telt, hogy közepes méretű szereplővé váljon” – mondta egy neve elhallgatását kérő ügynökségi emberünk. Andráshoz hasonlóan ő sem lát “olyan új oldalakat, portálokat, amelyek olyan szintű látogatottságot érnének el, amely adott esetben az új szereplőket kihagyhatatlan tényezőkké emelné”. Emellett kiemelte, hogy “a régi kapcsolatok miatt nyilván jobb esélyekkel fognak indulni az újak, de ezek inkább 2-3 éves távon tudhatnak beérni, idő kell, amíg az egyszeri médiatervező fejébe belekerülhetnek…”
A kapcsolatok szerepét egyébként a másik két megkérdezett is fontosnak tartja. “A régi kapcsolatok biztosan számítanak majd, ha más nem, akkor a sales tapasztalat. Amelyik sales csapat gyorsabban ráérez arra, hogy miben tud az ügyfelek és ügynökségek segítségére tenni, és meg is tesz mindent, akkor az nagyon sokat jelenthet, normál viszonyok között kevésbé vannak rákényszerítve, kényelmesebbek…” – mondta Zsolt.
András ennél konkrétabban fogalmazott, s jelen pillanatban lát is betömésre váró piaci rést, ez pedig az affiliate modell.
Korábban beszámoltunk róla, hogy az Origo próbálkozik ilyesmivel, hosszas várakozás után végül el is indult az AdPartner, azonban jelen állapotában még nem működik és valószínűleg ezért nem is kommunikálják.
“Egy affiliate alapon szerveződő sales house felvásárolhatná az egyébként eladatlan / eladhatatlan (?) szabad kapacitásokat fillérekért és utána CPA alapon értékesíthetné. A jövő éves várható büdzsé vágások miatt a hatékonyság kérdése még jobban előtérbe kerülhet, és ebben a helyzetben egy teljesítmény alapon működő network tudna plusz pénzeket megmozgatni, mind direkt hirdetői, mind ügynökségi irányból. Ezen a területen (is) több éves lemaradásban van a piac” – mondta András.
A mobil is egy olyan csatorna, amelyben az ügynökségi médiavezérek látnak fantáziát, azonban nem rövid távon. “A mobilban nagy lehetőségek vannak, de a már említett kockázatkerülés miatt szerintem lassabban fog fejlődni, mint ahogy fejlődhetne. De az első tapasztalatok után nagyon beindulhat.” – mondta Zsolt. András a mobil helyzetét a 2000 körüli internetéhez hasonlónak látja, azaz egyelőre „sajnos még gyerekcipőben jár, amolyan aranyos gadget kategória… és valószínűleg nem 2009 lesz a berobbanásának az éve”.
A sales house-ok sokasodása és az ugyanazokkal a felhasználókkal való kereskedés elviekben árversenyt is eredményezhetne, ennek azonban nem sok esélyét látják a megkérdezettek. “Az árversennyel kapcsolatban kicsit szkeptikus vagyok, hisz eddig sem a hazai piac volt Európa legolcsóbbika. De ahogy szaporodik az utókövetéses kampányok száma, egyre kevesebb esélye lesz bárkinek a mellébeszélésre, és egyre konkrétabban kiderülhet, hogy merre gurulnak a forintok. Persze ez is időt és tapasztalatot igényel még” – mondta Zsolt.
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
az atlantis média leendő portfoliója nevetséges. akkor már inkább webreklám…
@Ferenc Nekik is össze kell kapniuk magukat, ahogyan Papp Lacinak is :)
en csak a sajat blogjaimat egy portfolioba gyujtenem, indithatnek rea egy egesz saleshouset. sőt. inditok is. sőt, lehet jelentkezni a portfolioba :D
Én meg várom a sales house-t, ami bevesz a prémium blog networkjébe, ne már nekem kelljen Rabbitblogra kampányt tervezni =:D
coming soon… :D