Nem kavart különösebb port a Webisztán egy héttel ezelőtti posztja, amely az iWiW API november közepi – erősen korlátozott – megnyitását harangozta be. Valószínűleg azért, mert több mint másfél (lassan két) éve rebesgetik már ezt a hírt, s ezidáig konkrétum nem hangzott el.
Az API nyitás a gyakorlatban annyit jelent, hogy lehet majd az iWiW-re különféle alkalmazásokat fejleszteni. Azaz túl lehet lépni a rendelkezésre álló – mondjuk a Facebookhoz hasonlítva – meglehetősen korlátozott számú fícsörökön. Kontroll és szigorú szabályozás ide vagy oda, ez a fejlesztés alapvető változásokat fog hozni, már csak azért is, mert a leglátogatottabb hazai site-ot érinti. Ha megindul az alkalmazások fejlesztése, az újabb lendületet adhat majd a jelen pillanatban finoman szólva is kevéssé izgalmas iWiW-nek: az ismerősök bekattogtatásán és képnézegetésen (és immár feltagelésen :) túl is érdemes lehet felmenni a site-ra, s akár (még) hosszabb ideig elidőzni ott.
Hirdetési szempontból ez hatalmas potenciált jelent, hiszen jelen pillanatban a hazai internetezők ~74%-a havonta, ~56%-a pedig hetente legalább egyszer megfordul az iWiW-en. Egy felhasználó átlagosan hetente 1 óra 20 percet, havonta 4 és fél órát áldoz az életéből arra, hogy az iWiW-en ténykedjen. Az iWiW-en tehát nemcsak sokan vannak, hanem hosszú időt is töltenek a felhasználók. Tanulságos adat, hogy az iWiW-nél több időt egy-egy felhasználó csak néhány site-on tölt, jellemzően játék oldalakon (Klánháború, Travian, Ikariam stb.), társkeresőkön (Lovebox, Freelove), az Index nyitón, illetve természetesen a Google keresőn. (Az adatok forrása: gIA, 2008-08.) Ha lesz miért felmenni (elnézést), az eltöltött idő további növekedése várható.
Jelen pillanatban az iWiW leginkább image hirdetések futtatására alkalmas, és főleg hagyományos hirdetési felületekkel operál. A hagyományos bannereken túl kedvelt a login oldal patkó alakú hirdetése, a személyes kezdőoldal main bannere (az a nagy középen :), időnként feltűnnek szinkron bannerek a Kit ismerhetek oldalon (két bannerban összehangolt animáció fut), ritkábban egyedi szponzorációs megoldások a hangulatcsúszkánál, üzenőfalnál stb.
Emellett elérhető klubrendszer is, amely nyilván akkor használható, ha a hirdetőnek folyamatosan van mondanivalója a klubtagok számára, szolgál valamilyen előnyökkel a tagság stb. Ezek közül csak a Coke Club volt – számomra – elég látványos ahhoz, hogy megüsse az ingerküszöböt. Ezen felül van persze egy kilépő oldalunk is, ahol különféle ajánlók is számításba jöhetnek hirdetési felületekként.
Nem titok, hogy az iWiW-en nem kattintják halálra a hirdetéseket a felhasználók, sőt egészen közömbösek tudnak lenni irántuk. (Általánosságban én nem temetném a bannereket, különös tekintettel az interaktív kreatívokra.) Ebben a közegben a felhasználók figyelmének felkeltésére jelen pillanatban az egyedi megoldások, illetve a nagy méretű, interaktív bannerek alkalmasak. Ennek oka elsősorban valószínűleg az, hogy a hirdetések nem a megfelelő tudatállapotban érik a felhasználót – azaz éppen teljesen irrelevánsak a számukra. Pl. ha egy szempillaspirált hirdetek, egy női oldal szépség rovatában sokkal nagyobb érdeklődéssel számolhatok, mintha az iWiW-en jelenek meg vele, akár célcsoportra szűrve. Míg az előbbi oldalra azért ment a felhasználó, hogy szépségtippeket kapjon, az iWiW-re azért érkezett, hogy ellenőrizze a volt pasija adatlapját, megnézze fő “konkurenciája” új fotóit, elolvassa a neki küldött belső üzenetet, feltöltse a legújabb bulifotóit stb.
Emellett fontos megemlíteni, hogy sajnos nagyon kevés targetálási opció használható az iWiW-en – kor, nem, lakóhely -, a beharangozott szabadszavas célzás sajnos nem került bevezetésre. (A behavioral pedig egészen futurisztikus gondolat :) A targetálás ráadásul annyival meg is drágíthatja a hirdetést – ha nem a megfelelő elszámolási alapot választjuk-, hogy jobban megéri szőnyegbombázni. (Persze a kampánycéloknak megfelelően az iWiW-en is meg lehet találni azokat a felületeket, eszközöket, amelyek [költség]hatékonyak.)
Ezt az állóvizet tudják majd felkavarni a “külsősök” által fejlesztett alkalmazások. Remélhetőleg a hirdetők (ügynökségei) is be fogják dobni magukat ezen a téren, belátva, hogy igazából ez lesz az egyetlen reális lehetőség arra, hogy ezen a felületen a felhasználók figyelmét megszerezzék, bevonják és szórakoztassák őket. És ne felejtsük el, hogy a hazai internethasználók háromnegyedét elérjük itt! Persze szükség lesz arra, hogy a kreatívosok is elszakadjanak a banner-szemlélettől és olyan alkalmazásokat találjanak ki, amelyek a felhasználók számára ténylegesen érdekesek, hasznosak, szórakozatóak – így velük időt töltsenek, kitegyék a profiljukra, azaz végső soron önként támogassák a hirdetőt. (Az appok aka widgetek reklámcélú felhasználásáról lásd a Fogjátok és widgetek című posztot.)
Remélem, hogy a technikai háttér kialakítása mellett folyamatosan dolgoznak azon is, hogy a sales szempontok is érvényesüljenek, s meglegyen a kidolgozott modell, mire megnyitják az API-t. A Webisztán poszt érintette, hogy bevétel megosztás várható az appok fejlesztői és az oldal tudajdonosa között, ami sokak számára jelenthet majd kellő motivációt a fejlesztéshez.
A második és harmadik számú közösségi site – myVIP és Barátikör – véleményem szerint elég nagy hibát követett el, hogy nem játszotta ki az API-kártyát, és hagyta, hogy a magenta mamut lépje meg ezt előbb. Ugyanez vonatkozik az Indanetre is, amelynek jóval előbb és eleve app támogatással kellett volna megjelennie, hogy tudjon nyújtani valamilyen pluszt a többi általános közösségi oldallal szemben. Így valami nagyon ütőssel kell(ene) előállniuk, hogy labdába rúghassanak…
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
Navégre, valaki észrevette, hogy ez mekkora lehetőség. :) Én is írtam róla: http://webakademia.hu/2008/11/aktualis-opensocial/
@Bártházi András Tudom-tudom, el is tettem a linket :)
“hazai internetezők ~56%-a pedig hetente legalább egyszer” “Egy felhasználó átlagosan hetente 1 óra 20 percet”
De mivel tölt el ennyi időt most?
@Jano Erre az Origónak lehetnek adatai, nekem sajnos nincsenek.
heti 80 percbe szerintem egy-két üzenet írása fér bele meg a visszajelölgetések meg annak megnézése, hogy “na, vajon kapcsolatban van-e még xy” :D
Hát kb. :D
Nem unjátok még ezt a szócséplést az online marketingről és a web2-ről a több millió blogban?
@nemecsek neked meg nincs jobb dolgod szilveszterkor, mint másoknak beszólni?
Miért nem müködik immár rendszeresen a Farmerama alkalmazás.
Állandóan probléma ez az iwiwen mert on-line semmi gond nincs a játékkal.
Ha az iwiw egy alkalmazásnak helyet ad akkor ügyeljen rá , hogy üzemeltesse azt rendesen.
Érdekes, hogy az iwiw szabályokat feltételeket alkot, de ő maga állandóan hibákat okoz.
Egyáltalán hol lehet reklamálni ezzel kapcsolatban?
Kedves T.M., az alkalmazások nem az iwiw által fejlesztett dolgok, ráadásként külső szerveren futnak, vagyis ez pont nem az iwiw sara valószínűleg.