Érkezik a webAUDIENCE

Néhány hónappal ezelőtti, kutatásokról szóló posztunkban nehezményeztük, hogy a Medián háza tájáról nem érkeznek új információk online közönségmérés fronton. Kedvenc blogom, a Terepnapló már hétfőn beszámolt róla, hogy itt a webAUDIENCE, amely – még ha a hivatalos kommunikáció ezt vitatja is – a gIA-ra való válaszként jelent meg 2006 végén. (A Webaudit mint egyetlen hitelesnek elfogadott szereplő ült a babérjain, s kellett egy versenytárs, hogy végre az ő házuk táján is történjen valami.)

A hivatalos bejelentés ma történt az A38-on. A webAUDIENCE nem is egy termék, hanem egy egész termékcsalád, melynek négy tagja van. Egyrészt a már ismert webAUDIT, másrészt két erre épülő termék, a webRATE és a webPROFILE, harmadrészt pedig egy paneles kutatás, amely – nem meglepően – a webPANEL nevet viseli. (A szerző kommunikációs szempontból nem tartja szerencsésnek az ilyen “soknevű” szolgáltatáscsomagokat, amelyeket csak a káptalan fejűek képesek megjegyezni.)

A webAUDIT-tal kapcsolatban most csak annyit érdemes megemlíteni, hogy hamarosan startol az új site, amely egyrészt a mostanihoz hasonló táblázatos megjelenítésre, másrészt egy látványos, Google Analytics-ra emlékeztető színes-szagos-grafikonos megjelenítésre is alkalmas lesz (utóbbit egyébként Silverlight-tal oldották meg). Bízunk benne, hogy az új site megbízhatóbb és gyorsabb lesz, mint a jelenlegi változat, és megoldódnak a böngésző-kompatibilitási problémák.

A webRATE-re sem térek ki részletesebben, mert ez kb. a mostani WebProfile reinkarnációja egy olyan kicsi és gyors szoftverrel, amely támogatja a hosszú távú forgalomanalízist, illetve a célcsoport-keresést és -elemzést (elérés és affinitás adatok) – mindezt azonban kis számú változó (nem, kor, lakóhely, iskolai végzettség) mentén. A webRATE ~200 site adatait tartalmazza és médiatervezési funkciókkal nem támogatott.

A webPROFILE és a webPANEL együttesen az, amely ténylegesen a gIA versenytársaként jelenik meg.

A webPROFILE a webRATE adatok, illetve a GfK offline nagymintás adatgyűjtés fúzióján alapszik. A webPROFILE már többszáz site adatait tartalmazza, s közel hatszáz változóval operál. A site-okról elérhetők az egyedi látogató, oldalletöltés, látogatás, illetve eltöltött idő adatok. A változók igencsak változatosak, a kemény demográfiai változókon túl jövedelemmel, attitűdökkel, vásárlási szokásokkal kapcsolatos változók szerepelnek, s nem maradnak ki a szektor-specifikus változók sem: pl. pénzügyi szolgáltatásokkal, autózással, vény nélküli gyógyszerekkel, telekommunikációs szolgáltatásokkal, üzletláncok látogatásával kapcsolatos változók sora. A site-ok kategóriákba sorolhatók, és rendelkezésre állnak keresztlátogatottsággal kapcsolatos mutatók is.

A webPANEL olyan site-okra vonatkozóan szolgáltat adatokat, melyek nem rendelkeznek mérőkóddal. Ez hasonló a gIA szoftver paneléhez, azonban fontos különbséget jelent, hogy itt a paneltagokat kizárólag offline kutatással rekrutálják. Jelenleg ezer fős “tesztüzemmel” működik a panel, amit november elejére 3 ezer fősre szeretnének bővíteni. Szakavatott kollégák véleményét szívesen fogadom, hogy vet-e fel módszertani aggályokat, hogy a paneltagokat fizetik, illetve törekednek a panel állandóságára (trendfigyelő célzattal). Az elérhető változók hasonlóak a webPROFILE-éihoz, itt azonban várhatóan – előbb-utóbb – egyéb médiumok fogyasztásával kapcsolatban is rendelkezésre fognak állni az adatok.

Az eddigiek alapján a legfontosabb versenyelőnyt a gIA-val szemben a változók nagy számában találhatjuk meg. Ezen felül is van azonban egy fontos újítás, mégpedig a Memri elemző és tervező szoftver adaptálása a hazai piacra. A szoftver offilne médiatervezéshez lett kifejlesztve a tengerentúlon, de – állítólag – újabb változatai már az online tervezést is hatékonyan segítik. Ez az a – számomra egyébként legizgalmasabb – rész, amiről sajnos a legkevesebb szó esett. Azzal kecsegtettek azonban, hogy az Internet Hungary-n ki lehet majd próbálni. Ha úgy alakul, a Rabbit Media Co. be is számol róla, hogy mennyire használható. Első ránézésre nem tűnt annyira felhasználóbarátnak, mint a Gemius Explorer (melyben a gIA adatokat lehet elemezni), de annyira “barátságtalannak” sem, mint pl. az SPSS. Meglátjuk. Stay tuned.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Érkezik a webAUDIENCE” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. Kedves Rabbit!

    Először is köszönöm a részletes memót :-)

    Off:
    Ha valaki lusta jegyzetelni, vagy gyakran elterelik a figyelmét egy ilyen prezentáció során, akkor sem marad le semmiről, elég, ha másnap elolvassa jól megírt bejegyzésedet…

    On:
    Sok kérdés maradt nyitva bennem, de majd úgyis jönnek hozzánk is prezentálni a kutatók, és lesz alkalmam kérdezgetni, de személy szerint engem 2 dolog már most nagyon érdekel:

    1) ADATFÚZIÓ
    Menete, szabályai, (ti. hány, honnan származó és milyen ismérvek alapján történik…)

    2) MUNKAHELYI vs. OTTHONI NETEZÉS.
    Elhangzott valami erre vonatkozóan, illetve ezek elválasztása, és figyelembe vétele kapcsán, de akkor pl. éppen beszéltek hozzám, így erről is lemaradtam :-((

    Nem tudom, hogyan tervezik kezelni ezt a problematikát. Ha a szoftveres mérés csak az otthoni netezők látogatását fogja kukkolni (mert kétlem, hogy sok olyan cég volna, ahol átengedik a “lehallgatókészüléket” a tűzfalon), akkor ha jól sejtem, az üzleti oldalak látogatottsága durván alul-, a “szórakoztatóké” pedig felül lesz mérve.

    Ja, egyébként a Gemius (szoftver-)panelmérete már most 4000 körüli, így az itt még csak tervezett 3000 nem is olyan nagy szám, de hát tudjuk, ez a legdrágább egy ilyen kutatásban, részben éppen a motiválás (fizetés) miatt… Kérdezted is, hogy ez mennyire aggályos. Nos, az a helyzet, hogy minden panelkutatás esetén valamilyen módon motiválni szokták a tagokat, sajnos egy ajándék toll vagy póló ma már nem elég, így tetszik, nem tetszik, kell adni nekik egy kisebb összeget. Arra gondolsz, hogy ettől esetleg az alacsonyabb jövedelműek – akiknek egy 5000 Ft-os bón is sokat számít – valamelyest felülreprezentáltak lesznek a mintában. Ez sajnos benne van a pakliban, de utólagos súlyozással ez kezelhető probléma. Könnyebben, mint a cookie-törlők miatti duplikációk, vagy a már említett otthoni vs. munkahelyi netezők beazonosítása…

    Na és a elgfontosabb: lesz most már a piacon jó pár internetes (látogatói) kutatás (Gemius, VMR, Webaudience…). Vajon mi történik majd 2009-től? A nagy tartalomszolgáltatók és ügynökségek mindent megvesznek, a kisebbek eldöntik, melyik kutatás a legjobb nekik? Ki mit fog használni? Mi lesz az etalon? Stb., mert ez már bőven egy új post témája lehetne :-))

    Bocsánat, hogy ilyen hosszú voltam ;-)

    MARBEN

Ne tartsd magadban a véleményedet!