Csak a magyar, az megy?

Közismert, hogy a magyar társadalom igencsak rosszul áll nyelvtudás terén. Egy 2006-os KSH tanulmány szerint (pdf) “a magyar lakosság háromnegyede anyanyelvén kívül nem beszél semmilyen más nyelven”. A fiatalok esetében (pdf) nem ennyire riasztó, de messze nem rózsás a kép: a 15-29 éves korosztálynak mindössze 65%-ka rendelkezik valamilyen idegennyelv-ismerettel, 28,4% pedig nyelvvizsgával. A korcsoport kevesebb mint fele beszél (valamilyen szinten) angolul, és kevesebb mint ötöde németül. (Az egyéb nyelvek ismerete elenyésző.)

Az internetezőkre nézve nem áll rendelkezésemre idegennyelv-ismereti adat, de nem valószínű, hogy jobb lenne a helyzet, mint a 15-29 éves fiatalok esetében. (A digitális kultúra vs. nyelvtudás vs. multimédia vonalat meghagyom a szociológusoknak.)

Ezek után nem meglepő, hogy a hazai netezők alig merészkednek “külföldi vizekre”. A már említett gIA kutatás szoftver panelének köszönhetően nemcsak a hazai, hanem a külföldi oldalak látogatottságára vonatkozóan is rendelkezésünkre állnak adatok, ezek alapján tekintem át azokat a nagyobb oldalakat, melyekre a hazaiak is kimerészkednek. Ez abból a szempotból is érdekes, hogy melyek azok a szolgáltatások, tartalmak, melyeknek nincs hazai alternatívájuk, illetve azonos súlycsoportú versenytársuk.

A fenti táblázat azt a top 30 külföldi oldalt tartalmazza, melyet a hazai netezők a legnagyobb arányban látogatnak. A második oszlop a hazai 15+ internetező közönség által látogatott összes oldalt figyelembe véve mutatja az egyes külföldi oldalak helyezését. A listában szép számmal találhatók olyan site-ok, melyek magyarul is elérhetőek, ezért azokat az oldalakat, melyek ténylegesen idegen nyelvűek, bolddal félkövérrel kiemeltem. (A google.hu-t magyar oldalnak tekintettem, ezért nem szerepel a listában.)

Nem meglepő, hogy a prímet továbbra is a YouTube viszi, amelynek magyar látogatóiról korábban részletesen beszámolt a Webisztán. Az Indavideó (835,024 UV) és a Videa (721,735 UV) egyaránt felkötheti a gatyáját, ha a nyomába akar érni.

Ha a további top oldalakat nézzük, akkor is szolgáltatásokat találunk, nem pedig “hagyományos” szerkesztett tartalmakat, hírportálokat vagy online magazinokat. Jellemzően az alábbi kategórákban:

  • keresés: Live.com, MSN.com, Yahoo.com, Information.com
  • szoftver frissítés: Microsoft.com, Adobe.com (flash player, Adobe Reader), Windows.com
  • levelezés: Gmail, Hotmail (Live), Yahoo (Yahoo.com forgalom alá mérve)
  • közösségi oldalak: Hi5, MySpace
  • játékok: miniclip.com, freeonlinegames.com, freewebarcade.com, arcadetown.com
  • szerencsejáték: partypoker.com
  • blog: Live Spaces, Blogger
  • térkép: Google Maps
  • felnőtt tartalom: adultfriendfinder.com, livejasmin.com
  • vásárlás: Amazon.com
  • fájlcsere: Pirate Bay, Rapidshare
  • képmegosztás: Flickr, Picasa

A szoftver frissítés kategória kilóg a sorból, hiszen az oldalak látogatása nem a hagyományos módon, böngészőbe vagy keresőbe beírva történik. Itt jellemzően az egyes szoftverek kezdeményeznek, legyen szó verzió frissítésről, operációs rendszer service pack-ről, böngésző pluginról vagy más egyébről.

A kereső kategória szereplői látogatottságban messze elmaradnak a Google.hu forgalmától (3,045,841 UU), még a második Live.com is csak ennek a felét tudja hozni. Hasonló a helyzet egyébként a levelezők piacán is, ahol a Freemail látogatottságának (1,833,068 UU) a felét produkálja a Gmail, s az utóbbiénak a felét a Hotmail.

A közösségi oldalak és blogszolgáltatók piacán is egyértelműen a hazaiak a nyerők.

Nem ilyen egyértelmű a helyzet a képmegosztás terén, ahol a hazai Indafotónak (200,347 UU) és külföldi versenytársainak (Flickr, Picasa) a látogatottsága gyakorlatilag megegyezik.

Ami az ingyenes játékokat illeti, látszik, hogy van igény a hazai oldalakon túl is ilyen tartalmakra. A Startlapjátékok az egyetlen, amely nagyobb látogatottságot (521,235 UU) tud felmutatni, mint a felsorolt külföldi oldalak! A szerencsejátékról pedig annyit, hogy amit hazai pályán nem lehet, lehet hát külföldön…

A térkép szolgáltatások közül egyedül az Útvonalterv előzi meg a Google Maps-et, a többi – szép számú – hasonló oldal messze elmarad látogatottságban. (Ha valamelyik piac telített, akkor ez biztosan…)

Érdemes kiemelni, hogy a magyar változat mellett az angol Wikipediát is előszeretettel használják a hazai felhasználók. (Ehhez kapcsolódik a Wikimedia forgalom is, ahonnan a Wikipedia média fájljait szolgálják ki.) A közösség méretéből adódóan a magyar változat aligha lesz olyan adatgazdag, mint az angol verzió, így bizonyos témák esetében a hazaiaknak is az angol Wikipediában érdemes kutakodniuk. (Arról már nem is beszélve, milyen jól tudnak jönni pl. nyelvtanuláskor a külföldi wikik szócikkei.)

A hazai filmes adatbázisok hiányosságai okozhatják, hogy az imdb a külföldi toplista közepén tudott landolni. Ki kell emelni, hogy kimondottan ilyen profilú hazai adatbázis egyátalán nem érhető el, ugyanakkor a filmleírásokat is közlő programajánló oldalak közül a Port.hu messze elhúz látogatottságban (1,022,813 UU), az Est forgalma (293,262 UU) viszont csak egy hajszállal nagyobb.

Érdemes még egy pillantást vetni az egy látogató által átlagosan eltöltött időre is. Ebből a szempontból ismét a YouTube-ot találjuk az élen, melyet további Google szolgáltatások követnek (Gmail, Picasa). Ezekkel zárul is azoknak az oldalaknak a sora, ahol a látogatók havonta átlagosan legalább 1 órát eltöltenek. Ha fél óránál is húzunk egy választóvonalat, akkor a Hi5, Freewebarcade, Yahoo, MSN.com, Miniclip és a Hotmail zárja a listát.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Csak a magyar, az megy?” bejegyzéshez 7 hozzászólás

  1. Elég elszomorító eredmények ezek , tekintve, hogy szinte kivétel nélkül mindenhol kötelező az idegennyelv, sőt középiskolákban már 2 nyelv is…

  2. ööö, a baj, hogy ebben az országban riasztóan rossz az idegennyelv “oktatás”
    szerintem anyanyelvi tanártól kell órákat venni, vagy ki lehet menni külföldre.
    8 évig tanítottak németet általánosban, már szinte semmi sem maradt meg.
    jah Rabbit, jut eszembe grat az olaszhoz!:)

  3. :) Na igen… oktatással vannak komoly problémák. 5 évet tanultam franciát és 4 éven németül. Lehet, hogy be tudnék mutatkozni ezeken a nyelveken :) Akkor úgy ahogy ment, de semmi nem maradt meg ma már. Angolul tudok a legjobban, amit viszont sosem tanultam (iskolában).

  4. Üdvözletem!
    Közel egy évig próbálkoztam az angollal.
    Egy nagyon csinos, kedves, fiatal tanárnő okított.
    Az őrületbe kergettem szegényt, pedig nagyon jól tanított.
    Szerintem az angol nem való a magyarnak. Nem tudom a szavak jelentését, a karakterek csoportját értelmezem, és mindjárt fut a donwload bindaj.
    A Wikidépia tuti jó, egyébkén a Netvibest használom és van már vagy 50 linkem. A térkép keresője alapból belinkeli a Google Maps, a Yahoo! Maps, és a Live Maps-ot. Salnos a Live Maps valamiért nem fut. Szerintem a Yahoo jobb, mint a Google legalább is a térképe.
    Na urak ez a véleménye egy vén trogyli szakbarbárnak.

Ne tartsd magadban a véleményedet!