Csak a magyar, az megy?

Közismert, hogy a magyar társadalom igencsak rosszul áll nyelvtudás terén. Egy 2006-os KSH tanulmány szerint (pdf) “a magyar lakosság háromnegyede anyanyelvén kívül nem beszél semmilyen más nyelven”. A fiatalok esetében (pdf) nem ennyire riasztó, de messze nem rózsás a kép: a 15-29 éves korosztálynak mindössze 65%-ka rendelkezik valamilyen idegennyelv-ismerettel, 28,4% pedig nyelvvizsgával. A korcsoport kevesebb mint fele beszél (valamilyen szinten) angolul, és kevesebb mint ötöde németül. (Az egyéb nyelvek ismerete elenyésző.)

Az internetezőkre nézve nem áll rendelkezésemre idegennyelv-ismereti adat, de nem valószínű, hogy jobb lenne a helyzet, mint a 15-29 éves fiatalok esetében. (A digitális kultúra vs. nyelvtudás vs. multimédia vonalat meghagyom a szociológusoknak.)

Ezek után nem meglepő, hogy a hazai netezők alig merészkednek “külföldi vizekre”. A már említett gIA kutatás szoftver panelének köszönhetően nemcsak a hazai, hanem a külföldi oldalak látogatottságára vonatkozóan is rendelkezésünkre állnak adatok, ezek alapján tekintem át azokat a nagyobb oldalakat, melyekre a hazaiak is kimerészkednek. Ez abból a szempotból is érdekes, hogy melyek azok a szolgáltatások, tartalmak, melyeknek nincs hazai alternatívájuk, illetve azonos súlycsoportú versenytársuk.

A fenti táblázat azt a top 30 külföldi oldalt tartalmazza, melyet a hazai netezők a legnagyobb arányban látogatnak. A második oszlop a hazai 15+ internetező közönség által látogatott összes oldalt figyelembe véve mutatja az egyes külföldi oldalak helyezését. A listában szép számmal találhatók olyan site-ok, melyek magyarul is elérhetőek, ezért azokat az oldalakat, melyek ténylegesen idegen nyelvűek, bolddal félkövérrel kiemeltem. (A google.hu-t magyar oldalnak tekintettem, ezért nem szerepel a listában.)

Nem meglepő, hogy a prímet továbbra is a YouTube viszi, amelynek magyar látogatóiról korábban részletesen beszámolt a Webisztán. Az Indavideó (835,024 UV) és a Videa (721,735 UV) egyaránt felkötheti a gatyáját, ha a nyomába akar érni.

Ha a további top oldalakat nézzük, akkor is szolgáltatásokat találunk, nem pedig “hagyományos” szerkesztett tartalmakat, hírportálokat vagy online magazinokat. Jellemzően az alábbi kategórákban:

  • keresés: Live.com, MSN.com, Yahoo.com, Information.com
  • szoftver frissítés: Microsoft.com, Adobe.com (flash player, Adobe Reader), Windows.com
  • levelezés: Gmail, Hotmail (Live), Yahoo (Yahoo.com forgalom alá mérve)
  • közösségi oldalak: Hi5, MySpace
  • játékok: miniclip.com, freeonlinegames.com, freewebarcade.com, arcadetown.com
  • szerencsejáték: partypoker.com
  • blog: Live Spaces, Blogger
  • térkép: Google Maps
  • felnőtt tartalom: adultfriendfinder.com, livejasmin.com
  • vásárlás: Amazon.com
  • fájlcsere: Pirate Bay, Rapidshare
  • képmegosztás: Flickr, Picasa

A szoftver frissítés kategória kilóg a sorból, hiszen az oldalak látogatása nem a hagyományos módon, böngészőbe vagy keresőbe beírva történik. Itt jellemzően az egyes szoftverek kezdeményeznek, legyen szó verzió frissítésről, operációs rendszer service pack-ről, böngésző pluginról vagy más egyébről.

A kereső kategória szereplői látogatottságban messze elmaradnak a Google.hu forgalmától (3,045,841 UU), még a második Live.com is csak ennek a felét tudja hozni. Hasonló a helyzet egyébként a levelezők piacán is, ahol a Freemail látogatottságának (1,833,068 UU) a felét produkálja a Gmail, s az utóbbiénak a felét a Hotmail.

A közösségi oldalak és blogszolgáltatók piacán is egyértelműen a hazaiak a nyerők.

Nem ilyen egyértelmű a helyzet a képmegosztás terén, ahol a hazai Indafotónak (200,347 UU) és külföldi versenytársainak (Flickr, Picasa) a látogatottsága gyakorlatilag megegyezik.

Ami az ingyenes játékokat illeti, látszik, hogy van igény a hazai oldalakon túl is ilyen tartalmakra. A Startlapjátékok az egyetlen, amely nagyobb látogatottságot (521,235 UU) tud felmutatni, mint a felsorolt külföldi oldalak! A szerencsejátékról pedig annyit, hogy amit hazai pályán nem lehet, lehet hát külföldön…

A térkép szolgáltatások közül egyedül az Útvonalterv előzi meg a Google Maps-et, a többi – szép számú – hasonló oldal messze elmarad látogatottságban. (Ha valamelyik piac telített, akkor ez biztosan…)

Érdemes kiemelni, hogy a magyar változat mellett az angol Wikipediát is előszeretettel használják a hazai felhasználók. (Ehhez kapcsolódik a Wikimedia forgalom is, ahonnan a Wikipedia média fájljait szolgálják ki.) A közösség méretéből adódóan a magyar változat aligha lesz olyan adatgazdag, mint az angol verzió, így bizonyos témák esetében a hazaiaknak is az angol Wikipediában érdemes kutakodniuk. (Arról már nem is beszélve, milyen jól tudnak jönni pl. nyelvtanuláskor a külföldi wikik szócikkei.)

A hazai filmes adatbázisok hiányosságai okozhatják, hogy az imdb a külföldi toplista közepén tudott landolni. Ki kell emelni, hogy kimondottan ilyen profilú hazai adatbázis egyátalán nem érhető el, ugyanakkor a filmleírásokat is közlő programajánló oldalak közül a Port.hu messze elhúz látogatottságban (1,022,813 UU), az Est forgalma (293,262 UU) viszont csak egy hajszállal nagyobb.

Érdemes még egy pillantást vetni az egy látogató által átlagosan eltöltött időre is. Ebből a szempontból ismét a YouTube-ot találjuk az élen, melyet további Google szolgáltatások követnek (Gmail, Picasa). Ezekkel zárul is azoknak az oldalaknak a sora, ahol a látogatók havonta átlagosan legalább 1 órát eltöltenek. Ha fél óránál is húzunk egy választóvonalat, akkor a Hi5, Freewebarcade, Yahoo, MSN.com, Miniclip és a Hotmail zárja a listát.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

7 hozzászólás a(z) “Csak a magyar, az megy?” bejegyzéshez

  1. Elég elszomorító eredmények ezek , tekintve, hogy szinte kivétel nélkül mindenhol kötelező az idegennyelv, sőt középiskolákban már 2 nyelv is…

  2. ööö, a baj, hogy ebben az országban riasztóan rossz az idegennyelv “oktatás”
    szerintem anyanyelvi tanártól kell órákat venni, vagy ki lehet menni külföldre.
    8 évig tanítottak németet általánosban, már szinte semmi sem maradt meg.
    jah Rabbit, jut eszembe grat az olaszhoz!:)

  3. :) Na igen… oktatással vannak komoly problémák. 5 évet tanultam franciát és 4 éven németül. Lehet, hogy be tudnék mutatkozni ezeken a nyelveken :) Akkor úgy ahogy ment, de semmi nem maradt meg ma már. Angolul tudok a legjobban, amit viszont sosem tanultam (iskolában).

  4. Visszajelzés: pbes | Bessenyei Péter » Planyp.us: online eseményszervező

  5. Üdvözletem!
    Közel egy évig próbálkoztam az angollal.
    Egy nagyon csinos, kedves, fiatal tanárnő okított.
    Az őrületbe kergettem szegényt, pedig nagyon jól tanított.
    Szerintem az angol nem való a magyarnak. Nem tudom a szavak jelentését, a karakterek csoportját értelmezem, és mindjárt fut a donwload bindaj.
    A Wikidépia tuti jó, egyébkén a Netvibest használom és van már vagy 50 linkem. A térkép keresője alapból belinkeli a Google Maps, a Yahoo! Maps, és a Live Maps-ot. Salnos a Live Maps valamiért nem fut. Szerintem a Yahoo jobb, mint a Google legalább is a térképe.
    Na urak ez a véleménye egy vén trogyli szakbarbárnak.