Bizonyára mindenki sokszor ütközik bele a te mivel foglalkozol kérdésbe. A magam részéről ilyenkor azt szoktam mondani, hogy médiatervező vagyok, esetleg azt, hogy online médiatervező vagyok. Erre a legtöbbször üres tekintet a válasz, ritkábban a másik fél próbál értelmesen nézni, még ritkábban tényleg tudja, hogy miről van szó. Tekintve, hogy a keresőből is érkeznek a blogra olyanok, akik próbálják kideríteni, mi lehet ez az egész, szerintem érdemes rászánni egy posztot.
Az alábbiakban arról lesz szó, hogy online területen mi a dolga egy médiatervezőnek. Ehhez első körben le kell szögezni, hogy ahány ügynökség, annyi névvel illetik az egyes pozíciókat, s mást jelenthet egy junior vagy senior előtag is. A “médián” viszonylag egyszerűbb a helyzet, hiszen a médiatervezőket általában így is nevezik, esetleg média menedzsernek vagy projekt menedzsernek. (A média divízió/osztály az ügynökségeknek az a része, ahol a médiatervezők, -vásárlók, asszisztensek, kampány menedzserek stb. dolgoznak, általában a média igazgató irányításával. Vannak külön média ügynökségek is, de ez online-ban nem jellemző.)
A médiatervezők az online reklámkampányok első számú felelősei: ők tehetnek arról, hogy a portálok hemzsegnek a bannerektől, pop-upoktól (valójában inkább pop-underektől), és ők az okai az egyéb felhasználó-bosszantó online reklám aktivitásoknak is. =:) Mindezzel ügyfeleink branding és sales szempontjait szolgálják, ugyanakkor lehetővé teszik a tartalomszolgáltatók megmentését az éhhaláltól. Viccet félretéve mindenki jól jár: a felhasználó kap (ingyenes) tartalmat, amit fogyaszthat, a portál hirdetési bevételhez, a hirdető pedig (potenciális) ügyfelekhez jut. Igazi szimbiózis ez.
Látható tehát, hogy a médiatervezés nem klasszikus értelemben vett kreatív munka. A médiatervező – ideális esetben – tehát nem azt találja ki, hogy mi legyen az üzenet és mi legyen ennek a kreatív megvalósítása (mi legyen a bannerben, mi legyen a linkek, fizetett cikkek stb. szövege). A médiatervező nem talál ki és nem gyárt kreatívokat. (Persze ötletei lehetnek erre vonatkozóan.) Neki elsősorban az a dolga, hogy médiatervet állítson össze arra vonatkozóan, hogy az adott terméket, szolgáltatást, üzenetet mikor, milyen médiumokban, milyen eszközökkel hirdesse az ügyfél, hogy hatékonyan elérje a célcsoportját, s elősegítse a kampány céljainak (pl. eladás vagy branding) teljesítését.
A médiatervező bizonyos értelemben account menedzser is, hiszen sok esetben közvetlenül tartja (tarthatja) a kapcsolatot az ügyfelekkel. A terv elkészítése és a kampány futása során folyamatos kapcsolatban áll a médiatulajdonosokkal is, egyezteti a médiafelületek foglalását, az árakat, illetve a kampány terv szerinti teljesülését. A médiaterv elkészítéséhez kutatásokat használ, a tervekhez indoklásokat, a kampányokhoz értékeléseket készít. Igény esetén különböző források alapján kompetitív (versenytárs) elemzéseket állít össze ügyfelei számára.
Egy kicsit emberközelibbé téve a dolgot: a médiatervező tipikus napja – nem számítva a reggeli kávét – úgy kezdődik, hogy leül a gépe elé, elolvassa és megválaszolja a leveleit. (Ezt egyébként egész nap csinálja. =:)
Ha van tervezési feladat, akkor azon pörög: a kampány brief alapján elkezd dolgozni a médiaterven. A kampány megjelenéseivel kapcsolatban a médiatulajdonosokkal egyeztet telefonon vagy emailben. Hacsak nincs nagyon szoros határidő, érdemes mindent írásban intézni – így elkerülhetők az esetleges félreértések.
Minél bonyolultabb egy kampány, annál több egyeztetést, tisztázást igényel, s természetesen annál hosszabb időt vesz igénybe a tervezés. Lehet kampányt tervezni két óra alatt is, de az olyan is lesz. Egy jó terv elkészítése több napot vesz igénybe, különösen ha brainstorming és egyeztetés zajlik a kreatívokkal is. (Sok esetben csak médiaterv elkészítésére van szükség, mert a kreatívokat más készíti utólagosan a médiatervben megadottak alapján.)
Ha elkészült a terv, a tervező „kiadós” indoklás kíséretében átküldi az ügyfélnek, esetleg személyesen prezentálja azt. Előfordulhat, hogy a terven módosítani kell, az ügyfél más megjelenéseket kér, esetleg el szeretné halasztani a kampányt.
Az ügyfél által elfogadott médiatervet a médiavásárló, az asszisztens, esetleg a tervező rendeli meg a médiatulajdonosoktól. A megrendelés véglegesíti a korábban egyeztetett felületek foglalását. Ha van külön médiavásárló, akkor ez az ő elsődleges feladata. Ő intéz minden ehhez kapcsolódó adminisztrációt: a megrendelők elkészítését, kiküldését, majd a visszaigazolások kezelését és iktatását. Általában ő az, aki a kampányokkal kapcsolatos számlázási információ vezetésével segíti a pénzügy munkáját.
Új kampányok indulásakor a kampány menedzser, a tervező (esetleg média asszisztens) felelőssége a kreatívok begyűjtése, s eljuttatása a médiatulajdonosokhoz. A kreatívok sok esetben ügynökségi reklámkiszolgáló szerverből futnak, ilyenkor az illetékes kolléga tageket küld át a médiatulajdonosoknak.
A médiatervező nem feledkezik meg a futó kampányokról sem, az új megjelenésekről screenshotokat küld az ügyfélnek, a kampány teljesüléséről pedig a kampány menedzser (vagy média asszisztes) által készített statisztikát. A kampányok folyamatos monitorozása (annak ellenőrzése, hogy a tervnek megfelelően fusson) általában a kampánymenedzser vagy a média asszisztens feladata.
Ha véget ért a kampány, arról a tervező post-buy elemzést készít, amihez az adatokat általában a kampány menedzser vagy a média asszisztens készíti elő.
Látható, hogy egyes részfeladatokban a médiavásárló, média asszisztens és a kampány menedzser segítheti a médiatervező munkáját. Ugyanakkor nem feltétlenül van éles elkülönülés, s – ideális esetben – mindig az az elsődleges szempont, hogy éppen kinek van szabad kapacitása. Ha a médiavásárló el van havazva, a tervező egészen nyugodtan készíthet megrendelőket. Éppen így, ha a kampány menedzser nem lát ki a munkából, akkor a tervező kiküldheti a kreatívokat vagy részt vehet a monitoringban.
Mivel a tervező tartja a kapcsolatot az ügyféllel, át kell látnia az egész kampányt, tudnia kell, jól fut-e, jól teljesül-e, s erről folyamatosan informálnia kell az ügyfelet.
Akit az offline médiatervezés érdekel, ajánlom figyelmébe ezt a remek könyvet.
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
nagyon érdekes munka lehet. de te tényleg, egyenesen a médiatulajdonossal beszéled meg a részleteket, vagy azért a szegény tulajdonosok felvesznek valakit, valakiket erre a munkára, és csak leegyszerűsítettél?
A nagyobb médiumoknál van külön sales-es vagy sales csapat, a kisebbek vagy sales house-hoz csatlakoznak vagy maguk oldják meg az értékesítést. Mi a legtöbb esetben külön ügynökségi kapcsolattartóval szoktuk egyeztetni a felületek foglalását.
Kedves Rabbit!
A média asszisztens kifejezésre keresve bukkantam erre az oldalra.
A nővérem fia idén szerzett ilyen képesítést, de munkát egyelőre nem talál. Sehol sem keresnek ilyen képesítésű munkavállalót, így kezd teljesen elkeseredni. Úgy látom, hogy te nagyon otthon vagy ebben, ezért bátorkodom megkérdezni; esetleg tudnál tippet adni, melyik cégnél próbálkozzon? Szerinted van esélye bárhol is, mint pályakezdő? Milyen további képzés lehet az, amivel lenne esélye ebben a szakmában?
Nagyon várom a választ, szeretnék segíteni nekik és eddig semmiféle választ nem találtam ezekre a kérdésekre a neten sem.
Előre is köszönöm, üdvözlettel:
Scheller Ibolya