Blogszolgáltató SWOT-vázlat

A trendszpotting posztban is említettem, hogy egyre nagyobb hirdetői érdeklődéssel számolhatunk az “alternatív” eszközök, megoldások, köztük a blogok iránt. A hazai szolgáltatók viszont korántsem használják ki az ebben rejlő lehetőséget, és nem lovagolják meg, hogy a blogok és bloggerek szerepe – legalábbis szerintem – túl van misztifikálva.

Az alábbi ábrán látható, hogy a nagyobb blogszolgáltatók közül a Blog.hu – hathatós Index hátszéllel (szerkesztői blogok, címlapi kiemelések) – látogatottságban messze elhúzott a stagnáló Blogtertől és Freeblogtól. A Freeblog és a Blogter egyébként sem mentes a hendikepektől, előbbinél egy erős online portfolió médiatámogatása, utóbbinál a szolgáltatás színvonala hiányzik. Legalább a Blog.hu-nak kezdenie kellene valamit magával :)

Forrás: Google Trends for Websites

A látogatottság megvan, most már “csak” üzleti modellre lenne szükség. Mint médiás, hirdetési szempontból közelítem meg a kérdést. Az alábbiakban sorra veszem – Blog.hu fókusszal – az erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket, veszélyeket, szíves okulásra.

Erősségek

  • fokozott hirdetői érdeklődés az “alternatív” megoldások iránt
  • a hagyományos hirdetéseknél alacsonyabb költség
  • médiatámogatás (Index)
  • egységes, auditált mérési rendszer
  • média-oldali adserver, illetve külső adserver támogatás
  • tematikus blogok, minőségi tartalmak -> jó célozhatóság, értékes célcsoportok
  • a nagyobb látogatottságú blogok saját kézben vannak
  • a legjobb hazai blogmotor, technikai háttér

Gyengeségek

  • alacsony penetráció, kevés internetező (ez persze általános probléma ebben az iparágban) -> felük látogat blogokat, s ez a látogatottság rengeteg (kb. 25 ezer) kisebb oldal között oszlik meg
  • a felhasználói blogok önmagukban alacsony látogatottságú oldalak rendezetlen halmazát adják
  • alacsonyabb presztízs („napló”)
  • mérhetőség problémája a hagyományostól eltérő megoldások esetében
  • „kiegészítő” megjelenésként jön számításba
  • a sales mostohagyereke, kevésbé foglalkozik vele, mert problémásabb, mint a hagyományos felületek (sok pici “médiatulajdonos”), kevesebb bevétel várható belőle

Lehetőségek

  • blogok tematikus rendszerbe szervezése (kategóriák)
  • látogató- és felhasználószám további növelése
    • Blog.hu címlap tudatos szerkesztése (most indult el újra, bár sajnos túl szex-centrikus lett), ide irányuló forgalom generálása és megtartása a címlapon
    • Inda szolgáltatások keresztlinkelése
    • Index cikkeknél kapcsolódó posztok ajánlása, egyéb blog.hu kiemelések (a jelenlegi rendszer tudatos kiterjesztésével)
    • külső hírgyűjtők használata: Hírkereső, Kapu, Hírstart, Hírlista stb.
    • azonos kategóriába tartozó blogok keresztlinkelése (ajánló, blogroll)
    • további szerkesztői blogok létrejöttének támogatása
    • új felhasználók becsábítása (hírességek megnyerése, blogversenyek, hot témák kiemelése, újságíró-palántáknak konteszt Index-megjelenéssel stb. stb.)
  • egyedi, rugalmas hirdetési lehetőségek kialakítása – bevétel megosztással, látogatottsági szinttől függően:
    • bármely blog számára:
      • widgetek – különböző motivációkkal (nyereményjáték, hasznos szolgáltatás, bevétel megosztás)
      • E-Target
      • banneres blog mix, blog kategória mix, text link CT alapon (amire nem vonatkoznának az Index horribilis feltételei :)
      • esetleg banner Index mixekben
    • meghatározott látogatottság felett (további médiatámogatás szükséges):
      • szponzorációs megoldások – szponzorcsík, átszínezés
      • regisztrációs lehetőség termékek, szolgáltatások kipróbálására (admin felületen)
    • leglátogatottabb blogokon (szintén további médiatámogatás szükséges):
      • termék/szolgáltatás teszt, tesztvezetés, utaztatás, miegymás
  • ami nélkülözhetetlen:
    • a hirdetés kihelyezés általános szabályainak meghatározása és elfogadtatása (megkönnyíti és meggyorsítja a sales munkáját)
      • pl. hirdetési drag’n’drop box-ok dinamikus tartalommal (a saját oldalra történő kihelyezés egyben a feltételek elfogadását is jelenti)
    • önkéntesség a hirdetések kihelyezésében
    • működő hazai micropayment rendszer
    • minél több user bevonása a rendszerbe: “Keress pénzt a blogoddal!” “Próbálj ki elsőként friss termékeket!” stb. stb.
  • a blogmotor felhasználása:
    • blogmotor értékesítése
    • egyedi designú márka, vállalati vagy belső blogok kialakítása (belső dizájneri, fejlesztői erőforrással)
    • események, rendezvények, konferenciák blogtámogatása
  • szolgáltatás fejlesztése
  • felhasználói igények feltárása
  • direkt és ügynökségi kapcsolatok erősítése

Veszélyek

  • “spammy” megoldások: komment hirdetések, hírlevelek
  • hirdetési bevételek elaprózódása
  • belső (sales, szerkesztőség) ellenállás
  • felhasználói ellenállás
  • használható magyar micropayment rendszer hiánya

Ennyi.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Blogszolgáltató SWOT-vázlat” bejegyzéshez 9 hozzászólás

  1. Ez nagyon kerekre sikeredett :-) Azon csodálkozom, hogy a blogszolgáltatók évek óta nem tudnak kitalálni semmit a blogok kategóriákba rendezésére és a hirdetési megoldások kitalálására. Szép dolog, hogy sokan olvasnak blogokat, de hirdetői szemmel még szebb lenne, ha az olvasók elé hirdetéseket is ki tudnánk tenni értelmes módon. Bízom benne, hogy okulnak a szolgáltatók ebből az írásból, ha az index nem is, talán a freeblog és a blogter összekapja magát egy kicsit. Számomra úgy tűnik, hogy jelenleg az index az legaktívabb a web2-es szolgáltatások (inda birodalom) fejlesztésében és hatékony integrálásában, míg a többi blogszolgáltató önállóan, a tulajdonosi háttér segítsége nélkül elvan. Látszik, is, hogy elvannak, és rájuk is férne egy kis hátszél, legyen az online vagy offline támogatás.

  2. Jómagam kipróbáltam mindhárom rendszert. A Blogteren a látogatottságom folyamatosan csökkent, egy év alatt kb.felére. A Freeblogot színvonaltalannak tartom. A blog.hu-n a látogatottság egyenletes, csak éppen túl sok a blogger. Nem is tudom igazából követni, hogy melyik blogger-társat lenne érdemes megnézni. Hirdetői szempontból nekem a Blogter tetszene, ha megengednék, hogy hirdessek.

Ne tartsd magadban a véleményedet!