A trendszpotting posztban is említettem, hogy egyre nagyobb hirdetői érdeklődéssel számolhatunk az “alternatív” eszközök, megoldások, köztük a blogok iránt. A hazai szolgáltatók viszont korántsem használják ki az ebben rejlő lehetőséget, és nem lovagolják meg, hogy a blogok és bloggerek szerepe – legalábbis szerintem – túl van misztifikálva.
Az alábbi ábrán látható, hogy a nagyobb blogszolgáltatók közül a Blog.hu – hathatós Index hátszéllel (szerkesztői blogok, címlapi kiemelések) – látogatottságban messze elhúzott a stagnáló Blogtertől és Freeblogtól. A Freeblog és a Blogter egyébként sem mentes a hendikepektől, előbbinél egy erős online portfolió médiatámogatása, utóbbinál a szolgáltatás színvonala hiányzik. Legalább a Blog.hu-nak kezdenie kellene valamit magával :)
Forrás: Google Trends for Websites
A látogatottság megvan, most már “csak” üzleti modellre lenne szükség. Mint médiás, hirdetési szempontból közelítem meg a kérdést. Az alábbiakban sorra veszem – Blog.hu fókusszal – az erősségeket, gyengeségeket, lehetőségeket, veszélyeket, szíves okulásra.
Erősségek
- fokozott hirdetői érdeklődés az “alternatív” megoldások iránt
- a hagyományos hirdetéseknél alacsonyabb költség
- médiatámogatás (Index)
- egységes, auditált mérési rendszer
- média-oldali adserver, illetve külső adserver támogatás
- tematikus blogok, minőségi tartalmak -> jó célozhatóság, értékes célcsoportok
- a nagyobb látogatottságú blogok saját kézben vannak
- a legjobb hazai blogmotor, technikai háttér
Gyengeségek
- alacsony penetráció, kevés internetező (ez persze általános probléma ebben az iparágban) -> felük látogat blogokat, s ez a látogatottság rengeteg (kb. 25 ezer) kisebb oldal között oszlik meg
- a felhasználói blogok önmagukban alacsony látogatottságú oldalak rendezetlen halmazát adják
- alacsonyabb presztízs („napló”)
- mérhetőség problémája a hagyományostól eltérő megoldások esetében
- „kiegészítő” megjelenésként jön számításba
- a sales mostohagyereke, kevésbé foglalkozik vele, mert problémásabb, mint a hagyományos felületek (sok pici “médiatulajdonos”), kevesebb bevétel várható belőle
Lehetőségek
- blogok tematikus rendszerbe szervezése (kategóriák)
- látogató- és felhasználószám további növelése
- Blog.hu címlap tudatos szerkesztése (most indult el újra, bár sajnos túl szex-centrikus lett), ide irányuló forgalom generálása és megtartása a címlapon
- Inda szolgáltatások keresztlinkelése
- Index cikkeknél kapcsolódó posztok ajánlása, egyéb blog.hu kiemelések (a jelenlegi rendszer tudatos kiterjesztésével)
- külső hírgyűjtők használata: Hírkereső, Kapu, Hírstart, Hírlista stb.
- azonos kategóriába tartozó blogok keresztlinkelése (ajánló, blogroll)
- további szerkesztői blogok létrejöttének támogatása
- új felhasználók becsábítása (hírességek megnyerése, blogversenyek, hot témák kiemelése, újságíró-palántáknak konteszt Index-megjelenéssel stb. stb.)
- egyedi, rugalmas hirdetési lehetőségek kialakítása – bevétel megosztással, látogatottsági szinttől függően:
- bármely blog számára:
- widgetek – különböző motivációkkal (nyereményjáték, hasznos szolgáltatás, bevétel megosztás)
- E-Target
- banneres blog mix, blog kategória mix, text link CT alapon (amire nem vonatkoznának az Index horribilis feltételei :)
- esetleg banner Index mixekben
- meghatározott látogatottság felett (további médiatámogatás szükséges):
- szponzorációs megoldások – szponzorcsík, átszínezés
- regisztrációs lehetőség termékek, szolgáltatások kipróbálására (admin felületen)
- leglátogatottabb blogokon (szintén további médiatámogatás szükséges):
- termék/szolgáltatás teszt, tesztvezetés, utaztatás, miegymás
- termék/szolgáltatás teszt, tesztvezetés, utaztatás, miegymás
- bármely blog számára:
- ami nélkülözhetetlen:
- a hirdetés kihelyezés általános szabályainak meghatározása és elfogadtatása (megkönnyíti és meggyorsítja a sales munkáját)
- pl. hirdetési drag’n’drop box-ok dinamikus tartalommal (a saját oldalra történő kihelyezés egyben a feltételek elfogadását is jelenti)
- önkéntesség a hirdetések kihelyezésében
- működő hazai micropayment rendszer
- minél több user bevonása a rendszerbe: “Keress pénzt a blogoddal!” “Próbálj ki elsőként friss termékeket!” stb. stb.
- a hirdetés kihelyezés általános szabályainak meghatározása és elfogadtatása (megkönnyíti és meggyorsítja a sales munkáját)
- a blogmotor felhasználása:
- blogmotor értékesítése
- egyedi designú márka, vállalati vagy belső blogok kialakítása (belső dizájneri, fejlesztői erőforrással)
- események, rendezvények, konferenciák blogtámogatása
- szolgáltatás fejlesztése
- felhasználói igények feltárása
- direkt és ügynökségi kapcsolatok erősítése
Veszélyek
- “spammy” megoldások: komment hirdetések, hírlevelek
- hirdetési bevételek elaprózódása
- belső (sales, szerkesztőség) ellenállás
- felhasználói ellenállás
- használható magyar micropayment rendszer hiánya
Ennyi.
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
Ügyes írás, és örülök hogy visszatértél a blogoló bloggerek körébe. :) Felvehetlek a marketing.miner.hu blogjai közé?
Remélem ebből az írásból okulnak a szolgáltatók is! Klasz írás tényleg!
Köszönöm és @Bártházi András megköszönném =:)
Üdv a márketingmájneren.
Ez nagyon kerekre sikeredett :-) Azon csodálkozom, hogy a blogszolgáltatók évek óta nem tudnak kitalálni semmit a blogok kategóriákba rendezésére és a hirdetési megoldások kitalálására. Szép dolog, hogy sokan olvasnak blogokat, de hirdetői szemmel még szebb lenne, ha az olvasók elé hirdetéseket is ki tudnánk tenni értelmes módon. Bízom benne, hogy okulnak a szolgáltatók ebből az írásból, ha az index nem is, talán a freeblog és a blogter összekapja magát egy kicsit. Számomra úgy tűnik, hogy jelenleg az index az legaktívabb a web2-es szolgáltatások (inda birodalom) fejlesztésében és hatékony integrálásában, míg a többi blogszolgáltató önállóan, a tulajdonosi háttér segítsége nélkül elvan. Látszik, is, hogy elvannak, és rájuk is férne egy kis hátszél, legyen az online vagy offline támogatás.
ez rendben van. grat!
Jómagam kipróbáltam mindhárom rendszert. A Blogteren a látogatottságom folyamatosan csökkent, egy év alatt kb.felére. A Freeblogot színvonaltalannak tartom. A blog.hu-n a látogatottság egyenletes, csak éppen túl sok a blogger. Nem is tudom igazából követni, hogy melyik blogger-társat lenne érdemes megnézni. Hirdetői szempontból nekem a Blogter tetszene, ha megengednék, hogy hirdessek.
@BP ezt nem teljesen értem – miért nem hirdethetsz a Blogteren? Vagy úgy érted, hogy te nem tehetsz ki hirdetést?