Bár a “trendszpotting mém” kevéssé akar tejedni, nekem mégis kedvem támadt néhány irányvonalat felvázolni médiás szemszögből.
1. Egyre erősödik az “alternatív” megoldások iránti hirdetői érdeklődés. A banneres, text linkes (“hagyományos”) kampányokra ráunt hirdetők új megoldásokat keresnek, és komplex ajánlatokat várnak: social media (közösségi oldalak, blogok, widgetek, fotó- és videómegosztók, rss stb.), gerilla, vírus, wom… A hagyományostól eltérő megoldások megvalósítása azonban számos nehézséggel jár, melyek közül most csak az eredmények előrejelzésének nehézségét emelem ki. (Vevők lesznek rá a felhasználók? Lesz értékelhető elérése és hatása a kampánynak?) Ezzel együtt teret nyerhetnek a szemfényvesztő, buzzwordöket puffogtató ügynökségek, melyek megtéveszthetik a frissítésre vágyó, ugyanakkor kevésbé tájékozott ügyfeleket, és lényegesen nagyobb szerepet szánnak bizonyos eszközöknek, mint azt eltejedtségük, jelentőségük indokolná. Ugyanakkor az alternatív eszközök használata továbbra is a hirdetőknek csak egy kisebb, új megoldásokra nyitott, no meg kellő (online) reklám-büdzsével megáldott részére lesz jellemző.
2. A hirdetők egy másik (az előzőnél nagyobb) része viszont egyre inkább a hatékonyság és a költséghatékonyság felé fordul: a megjelenésekért, átkattintásokért a lehető legkevesebbet akarja fizetni, utókövetés esetén a legtöbb eladást, a legtöbb regisztrációt akarja kapni a pénzéért, s ennek érdekében folyamatos optimalizációt vár el ügynökségétől. Az egyre inkább elterjedő átkattintás alapú vásárlás is ebbe az irányba mutat. (A médiatulajdonosok egy része az idei év során szigorított a feltételeken, egyikük éppen júniusban. Van olyan is, amely viszont kedvezőbb feltételeket nyújt, mint az előző évben, de ehhez “végeláthatatlan” felület-kapacitásra van szükség.) A másik oldalról azonban ez az internet “olcsó, kiegészítő médium” jellegét erősíti, és azt a veszélyt rejti, hogy a hirdetők csak a (vélt vagy valós) költséghatékonyság szempontját tartják szem előtt, ami hagyományos eszközökkel, hagyományos mutatókkal írható le.
3. Klónozás és újrapozicionálás. Tovább folytatódik a “nyugaton bevált” megoldások átvétele – különösebb gondolkodás, hazai viszonyokhoz való igazítás, üzleti terv nélkül. Ez ugyanúgy jellemző a nagyobb médiatulajdonosokra, ahogyan a start-upokra. Ehhez a vonalhoz tartoznak a Netvibes- és Digg- (hírolvasó és hírgyűjtő) klónok, valamint az általános és tematikus közösségi oldalak (üzleti, női, egyetemista stb.), amelyek közül csak azok vál(hat)nak életképessé, melyeket média- és/vagy kapcsolati támogatás tol előre. Az igazán speciális célcsoportoknak szóló (független) oldalak továbbra sem tudnak az ügynökségek, hirdetők ingerküszöbén áttörni. A klónozás egyébként nem csak új oldalakra terjed ki, hanem a meglévő oldalak esetében bizonyos megoldások, szolgáltatások átvételére is. Jelmondat: “Nekünk is kell ilyen!” A klónozás mellett folytatódik a tavalyinál visszafogottabb megújulási, újrapozícionálási hullám második és harmadik vonal-beli oldalakkal.
Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!
Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!
“Online média trendszpotting” bejegyzéshez 3 hozzászólás