“Adathalászó” reklámok

Most olvastam egy cikket a médiainfón, ami a szerencsétlen “Az internetezők ódzkodnak az adathalászó reklámoktól” címet kapta. Maga a cikk egy egyébként két hetes hírrel foglalkozik a forrásra való hivatkozás nélkül, ráadásul egészen félrevezető módon. Megér néhány mondatot a tisztázása.

A cikk egy TRUSTe kutatás eredményeit summázza, amit a TNS végzett behavioral targeting témában. Erre az utóbbi időben elterjedt buzzwordre nincs igazán jó magyar fordítás, olyan (online reklám) célzást kell érteni alatta, ami a felhasználó korábbi viselkedését (pl. egy portál adott rovatának, egy webshop bizonyos termékeinek megtekintését) veszi alapul.

Magyar – egyébként teljesen fiktív – példával élve az Origo autó rovatának aznapi látogatói számára egy bizonyos hirdetést jelenítene meg az iWiW-en. A médiainfós cikkben sikerült ezt “viselkedési célkeresésnek” fordítani, ami ilyen formában teljesen értelmetlen.

Ennél sokkal rosszabb azonban, hogy ezt a cookie-n alapuló, teljesen anonim megoldást sikerült összemosni az adathalászat (phishing) és adatbányászat (data mining) fogalmával is. Mintha az ilyen módon hirdetők ellopnák a felhasználók adatait – a fenti példánál maradva: az Origo autó látogatóinak összegyűjtenék az iWiW jelszavát vagy még rosszabb esetben a máshol megadott hitelkártya számát. A különbséget talán nem is kell tovább magyarázni.

Emellett persze már említésre is alig méltó, hogy nem derül ki, hogy hol, mikor és hogyan végezték a kutatást és kikre nézve reprezentatív.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

““Adathalászó” reklámok” bejegyzéshez 2 hozzászólás

  1. “…de azt nem szeretik, ha online viselkedésük alapján adatokat gyűjtenek róluk.”

    Pedig pont erről szól az internet.

    Semmilyen más statisztika nem működik olyan jól, mint az internetezők szokásainak megfigyelése, ezért olyan nagy üzlet…

    (Az megint más kérdés, hogy mennyire undorító, amikor privát adatokkal élnek vissza, köztük az e-mail címeddel, és küldenek rá tucatjával spameket, és persze még sorolhatnánk… )

  2. Mondhatnám kár túllihegni, de nem mondom, mert valós rizikót is rejthet. Ugyanakkor tudatositani kellene, hogy melyek a valós és melyek a mondvacsinált félelmek. Ez pedig nem olyan, mint a foci, hogy mindeki ért hozzá. Aki pedig csak elsőre belöki a köztudatba, anélkül hogy valós képet rajzolna róla, kettős kárt okoz.

    1. Farkast kiált, és amikor jön a farkas, nem hiszünk neki, de nem csak neki nem hiszünk hanem másnak sem!
    2. Illetve hiteltelenit, egyébként korrekt dolgot!

    Én most nem tettem le voksom!

    Long Tail

Ne tartsd magadban a véleményedet!