A kreatívkészítés művészete

Manapság a kreatívészítést illetően túl sokan képzelik magukat kompetensnek. Relatíve olcsón dolgoznak, ugyanakkor nagyobb kárt okozhatnak, mint elsőre gondolnánk. Szinte hihetetlen, hogy mennyi bosszúságot képesek okozni ezek a sufnituningos kreatívkészítők! A szakmai felkészültség szikrája nélkül belevágnak a bannergyártásba, fogalmuk sincs a banner és egy átlagos flash (.swf) különbségéről vagy arról, hogy a hirdetésnek nem csupán annyi a célja, hogy ott legyen valahol, valahogyan…

Lehet akármilyen csilli-villi az a flash, nem tekinthető reklámmegjelenésnek, ha nem nyerünk róla információt. Miért? Egyszerűen azért, mert az Ügyfél fizet a kampányáért, így joggal várja el, hogy tudomást szerezhessen annak eredményeiről is. Arról, hogy “mennyi az annyi”.

Éppen ezért a bannereket nem csupán felhasználók tömegeinek szeretnénk kiszolgálni, hanem arról statisztikákat is szeretnénk nyerni: hányszor jelent meg és mennyi felhasználónak, hányszor és hányan kattintottak rá stb. E célok elérésében az adserver van a segítségünkre, amely a bannerek kiszolgálását végzi és nem mellesleg különféle statisztikákat generál a megjelenésekhez. És mindehhez a jósághoz csupán annyi dolga lenne a kreatívkészítőnek, hogy egy ún. clicktaget helyez el a bannerben. (Általában egy, az egész bannert lefedő, átlátszó buttonban.)

Az egyes médiatulajdonosok – jó esetben – előfizetnek valamilyen adserver szolgáltatásra (általában az Adverticumra) vagy saját adserverrel dolgoznak (pl. Index). Ilyenkor az alap adatokat tudhatjuk meg a kampányokról (AV, CT), de az egyedi felhasználókra vonatkozó statisztikák vagy hiányoznak vagy teljességgel megbízhatatlanok… Ugyancsak nincs mód a felhasználók további aktivitásainak követésére (pl. hányan vásároltak repülőjegyet azok közül, akik a Startlap box-ról kattintottak át a hirdető oldalára?). Arról már nem is beszélve, hogy akár azonos kreatív méreteket is több példányban kell elkészíteni a különféle adserverek specifikációinak megfelelően. És ha netán módosítani szeretnénk a kreatívon, akkor lehet rágni a médiatulajdonosok fülét, hogy legyenek kedvesek cserélni a futó bannereket. Ha az ügynökség saját adservert használ (pl. Falk, DoubleClick), a fenti problémák eltűnnek, és a mérési eredmények nem csupán szélesebb körűek, de egységesek és megbízhatóak is.

Az adserver tehát jó dolog, és mindössze egy clicktag beépítése szükségeltetik hozzá. Sajnos azonban meglepően sokszor nem sikerül a kreatívkészítőknek a copy-paste egyszerű műveletét elvégezni…

Sokan azt képzelik, hogy csak mert egy kulcskocka animációt képesek készíteni, máris kreatívgyártóvá avanzsáltak. Azután csak néznek kikerekedett szemekkel, amikor a clicktag és a hirdetések mérése szóba kerül. Olyannal is találkoztunk már, aki az indextől örökölt buttonját próbálta – kevés sikerrel – újrahasznosítani… Arról már nem is beszélve, aki nem is hallott a cookie-zásról vagy arról, hogy a layereknek bezárhatónak kell lenniük, sőt ne adj Isten bizonyos idő után maguktól is be kellene záródniuk. A különleges eszközökről inkább ne is beszéljünk, hiszen egy sima, “mezei” bannert sem képesek összerakni…

A clicktag elszúrásán kívül is számos típushiba akad, amelyet rendszeresen elkövetnek a hozzá nem értő kreatívgyártók:

  • képtelenek betartani a méretbeli korlátokat, mind a dimenziókat (pixel), mind a fájlméretet (kB) illetően;
  • rendszeresen elfelejtenek back-up gifet készíteni, melyet a flash lejátszóval esetleg nem rendelkező felhasználóknak szolgál ki az adserver.

Az a baj, hogy az amatőr kreatívgyártók az Ügyfélnek is nagyobb kárt okozhatnak, mint amennyit az megspórolhat a kreatívkészítés árán.

A hibás kreatívokat újra és újra vissza kell küldenünk javításra, ezzel értékes időt veszítünk. Ennek következménye akár megrendelt megjelenések elveszítése is lehet, ami könnyen jelenthet több százezer Ft-os veszteséget.

A kampányok menedzselésével foglalkozó munkatárs idejét a kreatívkészítőkkel vívott harc köti le, ahelyett hogy arra koncentrálhatna, ami a dolga: a kampányok felügyelete, optimalizálása.

A szaktudás hiánya miatt a bannerek nem felelnek meg a megadott kritériumoknak, így többlet adserver költséget generálhatnak, illetve indokolatlanul terhelhetik a felhasználók gépét.

Vajon ezeket a szempontokat figyelembe véve is megéri a sufnituning?

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“A kreatívkészítés művészete” bejegyzéshez 21 hozzászólás

  1. Az egésznek az a vége, hogy a média asszisztens maga nyúl bele a kreába decompilerrel és javítja ki az elbaszott dolgokat.

    Sajnos a szélesség/hosszúsággal nem sok mindent tud kezdeni (760 helyett mondjuk 762).

  2. A média asszisztens inkább ne NYÚLjon bele a kreatívba, mert az nem az ő dolga :)

    Legyen az a vége, hogy ne amatőrök készítsék a kreatívot, hanem olyanok, akik értenek hozzá…

  3. Aztán ugye lehetne arról is egy szép hosszú post-ot írni, h a T. médiaügynökség mikor milyen formában adja le a médiatervet. Aztán arról is, h mennyire van tisztában az egyes médiumok szervereinek változásával és dolgoztatja fölöslegesen a kreákat, akiknek plusz óráit persze senki nem fogja kifizetni. Na meg persze arról, h mennyi feedback szabadul ki a T. médiatervezőből a kampány során még akkor is, amikor konkrétan rákérdez a krea.

    Az olyan inyecségekről, mint pl. a csomagokon túl gondolkodás és a kreák megkérdezése a médiatervezés megkezdése előtt már ne is beszéljünk… Jó dolog úgy dolgozni, h eleve kötött a kreák keze és a legjobb ötleteket is kukába kell dobni, mert mire elkezdenénk dolgozni már ott figyel egy konkrét és elfogadott terv az asztalon amibe bele kell erőszakolni a gondolatokat.

    Erről is várok egy postot. :)

  4. … és akkor jöhet a végül a t. megrendelőre való mutogatás… ne már! minden tiszteletem a kreáké (is), de nekem egy alkalmazott művészeti _szak_ember tudjon disztingválni, és ne művészkedjen, hanem alkalmazza a tudását és alkalmazkodjon a keretekhez. mert -ezesetben- az a dolga. pont.

  5. Xnews: A médiaügynökségekkel kapcsolatos sirámokról írjon a kreatívkészítő :) Mi pontosan átküldjük a produkciós infókat: site-okkal, méretekkel, clicktagekkel (copy-paste)… Nem agysebészet.

    Sajnos a kreakészítők sokszor teljesen feleslegesen csinálnak maguknak plusz munkát pl. a prodinfóban nem szereplő méretek legyártásával… Vagy elkészítenek minden bannert többféle clicktaggel, holott pontosan jelölve van, hogy melyikhez milyet kellene használniuk…

    A mi plusz óráinkat, hogy ti. el kell magyarázni a flash készítőjének, hogy hogyan csinálja meg a buttont stb., sem fizeti meg senki. Még jó, hogy hobbiból flash-ezgettem és hónapokig adservert töltötögettem, így legalább tudok nekik segíteni. Érted, SEGÍTENI, ingyen és bérmentve, mert jó fej vagyok. A kreatívkészítés avagy flash- és adserver tanácsadás dilettánsoknak nincs benne a munkakörömben.

    Sajnos a tervezésre kapott kevés idő ritkán teszi lehetővé a hosszas brainstormingokat. Persze az lenne az ideális, nyilván…

  6. Xnews, igazad van, néha biztos a kreatívkészítőknek sem áll minden infó a rendelkezésére, de sajnos a tapasztalatom az, hogy sokszor az összes infó ellenére sem sikerül “megugrani” a feladatot. Az, hogy maga a kreatív mennyire jó (mármint tartalmilag) már más kérdés, erről nem érdemes itt vitatkozni. Részben szubjektív, részben nyilván egy csomó elvárásnak meg kell felelnie a készítőjének, amiről mi nem tudunk/tudhatunk.
    A médiatervezők mentségére csak annyit, hogy sokszor fogalmunk sincs ki készíti majd a kreatívot. Arról már inkább nem is beszélek, hogy fogalmunk sincs mi a kreatív koncepció (ha már van), amihez igazodni kellene. Egyszerűen nem jut el hozzánk róla információ.
    Ha házon belül készítjük a kreatívot is, akkor lehetőség szerint először elfogadásra kerül a koncepció, és ahhoz készül a terv.
    Te is ez utóbbit hiányolod, de ez többnyire csak vágyálom marad.

  7. sdw,
    pont azért ilyen sokszor a kreatívok minősége, mert így gondolkodnak a tervezők, ahogy Te is. Fogd be a szád és gyártsál. Az, h milyen lesz, egyáltalán meg lehet-e úgy csinálni, h legyen is értelme már nem fontos. Hiszen ez a feladat: a karikába told be a négyszöget.

    Rabbit,
    azért a “pontosan” kis túlzás, de ezt betudom az X %-nak, ami az emberi hibaszázalékba esik. Mi is, mint mindeki, hibázunk.
    Szerencsére, h “felesleges” munkát csinálnak! Ugyanis pontosan, h agysebészkednek és nem gombot nyomnak – próbálnak előregondolkodni, esetleg még segíteni magukon és az ügyfelen is azzal, h értelmes és ne agysebészt nélkülöző feladatot végezzenek. Sokszor próbálunk olyan megoldásokat javasolni, ami sokkal jobban megfelel a kampánynak (vagy csak kipróbálnánk, micsoda bűn!), de ugyibár nem megy a fix terv miatt.
    Láttam már varázslatos dolgokat médiásoktól (szerintem nincs akivel nem dolgoztunk/unk együtt), Ti tényleg a leginkább partnerek közé tartoztok! De ettől függetlenül vannak false infók és ha hiszed ha nem lassan a gyorsaság érdekében mi is legyártjuk a plusz clicktag-eket csak éppen nem küldjük át, max. rákérdezünk, h tuti-e. Aztán amikor jön (a sejtett válasz), h csere – akkor nem kell szaladgálni. Szóval, ha más is így csinálja, akkor el kellene gondolkodni, h vajh miért biztosítják magukat túl a kreák… A segítségeket köszönjük mi is, ahogy mindenki más a piacon. De más a segítség és más a hibás túráztatás. A segítség pl. az is, h (szerencsére egyre többször fordul ez elő) a kreákon is megfuttatják (akár vétó joggal) a méreteket az ügyfelek és együtt dolgozzuk ki a médiatervet. Lehet, h nem a médiának jó ez (ugyebár ott vannak azok a fránya package-ek, amiket el kell adni), de a projektnek mindenképp az.
    Korábban a krea ügynöskégek csinálták a médiát is. Aztán ez a biznisz miatt megváltozott és a kreák háttérbe szorultak. Most már ott tartunk, h a média tervezi lassan a kreát is. Ha máshogy nem, de közvetve, ráhatva.
    Nem hiszek abban, h nincs idő rá! Pont annyival van rá a médiánál több idő, amennyit a kreáktól elvesz a négyzet körösítésével.

    zs,
    a kreák minőségét tényleg hagyjuk. Túl sok aspektusa van. A médiatevezőknek pedig pont nem az a mentségük, h nem tudják, h ki készíti a kreát, hanem a hiányosságuk. Hogy adsz el vmit úgy, h az sem tudod mi az és hogy néz ki?! Ha nem tudsz valamit, akkor szánni kell rá időt és megkérdezni.

  8. Xnews: Az a baj a sufnituningosokkal, nem úgy általában a kreatívkészítőkkel (!), hogy nem azt csinálják meg, amivel megbízzuk őket. Nem stimmel a méret, nincs clicktag vagy rossz, mert nem copy-z, hanem mondjuk kézzel írja be és elírja. Rendszeresen ugyanazok a hibák fordulnak elő! Erre nincs mentség.

    Valóban előfordul, hogy egy bannert mégsem az eredetileg tervezett adserverből szolgálunk ki, ilyen vagy olyan okok miatt, ez azonban csupán egy clicktag cserét igényel, időben kifejezve két percet, és meglepő, ha ezért plusz órákat (!) próbál elszámolni valaki.

    Sajnos van aki a segítséget nem megköszöni, hanem még neki áll feljebb… Minthogy produkciós ügynökség is vagyunk, ésszerű megoldás velünk (esetleg más hozzáértővel) csináltani a kreát a sufnituning helyett :)

    Nem kell hinned abban, hogy nincs elég idő, de ez sajnos tény. Ha fél nap sincs egy kampány megtervezésére, akkor ebbe nem fér bele a kreatívokkal folytatott eszmecsere. Ha megfeszülünk se, jó ha a médiatulajokat sikerül elérni, mert ugye ők is foglalkoznak mással, járnak értekezletre stb. stb. Ha lenne minden kampányra egy hét, igen, akkor agyalhatnánk eleget egy-egy megjelenésen. Tök jó lenne, én szeretném és támogatom :)

  9. Xnews valamit nagyon magára vett, de alighanem nem olvasta el az eredeti bejegyzést, csak azt látta, hogy “kreatívok”, “rossz” és leszállt a lila köd. tessék szépen újra elolvasni.
    ha pedig az érintett kaszthoz tetszik tartozni, akkor kár hőzöngeni, azt gondolom.

    a fenti tapasztalatokat igazából jó lenne tudni, honnan sikerült begyűjteni, de én pl vallom, hogy médiatervezőknek is a felét/kétharmadát szélnek lehetne ereszteni a szakmai hozzá(nem)értése alapján, csak akkor ugye a sok szintén hozzá nem értő ügyvezető/igazgató kit venne fel, hogy dolgozzon neki és a még fogalmatlanabb huszonéves ügyfelek (de a hülyeség ugye leginkább kortalan) kivel szórakozhatna üres óráiban? nos, ha ezekkel sikerült együttdolgozni, akkor érthető (lenne) a felháborodás, amennyiben talált volna a post. viszont ha már tényleg talált, akkor megint csak nincs miről beszélni, mert egyik kutya, másik eb játékba sétáltunk bele.
    ha nem talált, akkor ugye nincs ok felháborodni. tessék ebből kikeveredni – ha még lehet.

    és még valami: a nagy kreatívkodásban azért arra jusson tán idő, hogy átgondoljuk: vajon a médiaügynökségnek kellene-e egyeztetni a kreatívügynökséggel a koncepcióról, nem-e esetleg-neadjisten az ügyfél feladata lenne összekötni a két egymástól függetlenül gondolkodó és dolgozó csapatot.

    just a thought.

  10. xnews: oké, sarkosan fogalmaztam – az általam felhozott szempont egy másik verziója rabbit sufnituningosainak. én tehát azokat a kreákat (és ez is -háli.stennek csak egy “fajta” közülük, tehát véletlenül sem általánosítás – bár tagadhatatlanul sokszor futottam már beléjük) támadtam, akik képzettek, jók stb. – viszont képtelenek elfogadni, hogy amit ebben az esetben kérünk tőlük, az alkalmazott művészet – bizony-bizony tele kompromisszummal. hidd el, a médiásoknak is bőven kell kompromisszumot kötni.

  11. Most kerültem erre az oldalra először, és csak gratulálni tudok a post-hoz és a blog-hoz is! Vannak még hozzáértő emberek! Sokat tanultam én is, de nem csak a bejegyzés(ek)ből, hanem a hozzászólásokból is.

    ;)

  12. Helló, grat a bloghoz, remek írások vannak, ehez a topikhoz annyit szeretnék hozzáfűzni (kreatív gyártó oldalról), hogy minden oldalnak megvannak a maga pancserei. Pl. amikor az egyik legnagyobb médiaügynökségtől kapok 468×60 és 728×90-et, hogy videot (reklámfilmet) streameltessek benne, akkor ki a hülye? :)

    Az alapvető probléma, ami a post óta csak romlott, hogy kevés az idő, így nincs lehetőség arra, hogy a kreatív, a médiaügynökségi és a gyártói oldal kommunikáljon. Gyakran kapok olyan layoutot, amit nem lehet megvalósítani 35 kbyte-ban, vagy ha igen, akkor ratyi lesz (pl. 4-5 fotót váltogatni). Persze az ügyfél már elfogadta, mi legyen para lesz belőle, hiszen a médiszarver pluszköltségét se akarja senki állni. Ha tervezési fázisban lehetett volna beszélni az ügyről, ez kiküszöbölhető lett volna. De ez a korszak már csak ilyen. Semmire nincs elég idő.

    További jó munkát és szép napot!

  13. @mindbender – köszi :)

    @jesus – Nem tudom, mire gondolsz, milyen információk birtokában mondod ezt. A kampányok nagyobbik részénél a kreatívokat az ügyfél készíttetti, nem az Arcus csinálja, ezeknek a minőségébe nincs beleszólásunk…

Ne tartsd magadban a véleményedet!