Média(v)iszonyok, kutatások – és mi a helyzet Európában?

A hazai online médiaviszonyokat illetően nem túl nagy művészet képbe kerülni, hiszen – ha nem állnak is rendelkezésre a fizetős kutatások, amilyen a VMR vagy az IAR – viszonylag egyszerűen szerezhetők be az alapvető információk. Elég körbenézni a Webaudit, az NHH, a Szonda Ipsos, a Gemius, a Gfk, a TNS és NRC vagy az MRSZ oldalain. (Ezek közül sajnos nem mind frissül kellő sűrűséggel, és a kereshetőségről vagyis kereshetetlenségről inkább nem is ejtenék szót…) A mazsolázás helyett egészen hasznos lehet az Internet Hungary honlapjáról letölteni a Gfk és a Szonda kutatási anyagát vagy Simó György prezijét az internetpenetrációról, internethasználatról, hazai internetezőkről. Ezen kívül – a személyes csatornák mellett – elég nézegetni azt a néhány médiumot, amely idehaza foglalkozik efféle kérdésekkel – Kreatív Online, btl.hu, Médiainfo, tech site-ok stb., no meg persze a blogokat, amelyek ott figyelnek a rabbitblog.hu sidebarjában is.

Ha a külföldi online (reklámpiaci) viszonyokról szeretnénk tájékozódni, akkor hihetetlenül sok forrás – ezek közül néhány fontosabb a sidebaron a “Digital Media” alatt – áll rendelkezésre, ez esetben már az adatokban való tobzódás és elsüllyedés veszélye fenyeget. Az irdatlan mennyiségű ilyen témájú site és blog mellett fontos statisztikák forrását jelentik a nemzetközi kutató cégek – a fentiek mellett az IAB, eMarketer, Forrester, Nielsen//Netratings, JupiterResearch, comScore, hitwise stb. – oldalai. Az információ áradat egyik eredménye, hogy május vége óta közel 800 postot sikerült felhalmoznom a delicseszben… Mindezt követni is alig lehetséges, a tudást szintetizálni pedig csaknem lehetetlen vállalkozás.

Ráadásul a hírek nagyobbik része az USA-val foglalkozik… Ha az Egyesült Államokról szeretnék infót gyűjteni, millióegy statisztika jut eszembe, amit az elmúlt hetekben, hónapokban láttam. De mi a helyzet Európával? Ha Európa a kérdés, akkor “keservesen” keresgélni kell, ha valami használhatóra szeretnék bukkani. (És akkor még csak a nyugati részre gondolok, nem is a környező országokra.) Ezért is örülök meg mindig az Európával foglalkozó anyagoknak.

A comScore augusztus vége óta havi riportot jelentet meg a vezető európai site-ok forgalmáról, és a szeptemberi adatokat most tette közzé.

Ennek alapján az előző hónaphoz (augusztushoz) képest a legnagyobb, 18%-os növekedést a Wikipedia és a YouTube könyvelhette el. A Wikipedia 59,9 millió, a YouTube pedig 27,4 millió európai látogatót ért el.

Az iskolakezdési időszaknak köszönhetően az oktató oldalak a forgalom 11%-át szerezték meg, közülük is a legnagyobbak az Answers.com 5 millió európai látogatóval (+ 4%), a BBC Learning 2,2 millió látogatóval (+ 97%) és az MSN Encarta 2,1 látogatóval (+ 33%).

A kormányzati oldalak látogatottsága 6%-kal nőtt, ezt a kategóriát az Europa.eu vezeti 4,4 millió látogatóval (+ 42%), a NIH 3,9 millióval (+ 16%), az NHS.UK 3,4 millióval (+ 3%) és a Direct.gov.uk 2,9 millióval (+ 23%).

Ahogyan az Egyesült Államokban, Európában is nőtt a szerencsejáték kategória (+ 3%-kal Augusztushoz képest). A kategória vezetői a Cassava Enterprises (amely magában foglalja a 888 Holdings-ot is) 6,9 millió látogatóval (+ 9%) és a PartyGaming 4,1 millió látogatóval (+ 16%). Észre kell azonban venni, hogy ez a növekedés megelőzi az USA-beli online szerencsejáték elleni törvényhozást, amely legalábbis kétségessé teszi ezeknek a site-oknak a jövőjét.

A ruházati oldalak forgalma enyhén emelkedett szeptemberben (3%-kal), minthogy az európaiak ruhatárukat az interneten keresztül újították fel. A kategória vezetője a La Redoute 7,5 millió látogatóval, a Neckermann.de 6,2 millió látogtóval (+ 13%), a Quelle.de 6 millió látogatóval (+ 19%) és a 3 Suisses 4,9 millió látogatóval (+ 44%).

Top Európai Site-ok

A Google, Microsoft és Yahoo! oldalai megőrizték helyüket 1%-os növekedéssel az előző hónaphoz képest. A top 10-ben egyedül a Wikipedia könyvelhetett el nagyobb, mintegy 18%-os növekedést és érte el az 59,9 milliós látogatószámot.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

Ne tartsd magadban a véleményedet!